Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing freesix 110 -05

• freesix 110 -05

Publicerad av anonym-anvandare på 30 januari, 2005 vid 09:37

har funderingar på att köpa denna bräda, har någon sett några tester/provat den själv?/rent av äger en sådan?
    vad tycker du har den freeride egenskaper också eller är den bara till för att göra de fetaste tricken med? jag vill lära mig freestyle trick, men ändå kunna köra rakt fram och giba och så vidare, lyftkraften vill jag åt så den är mer förlåtande och så man kan vara ute och snurra segel då vinden tryter och lära sig lite även om man kanske inte får fullt tryck i seglet, tänkte köra typ 5,4 – 6,2- 7,2 eller nått sådant hade det kunnat funka? Funkar den bra att hoppa med? i chopp bra popp? o så vidare.. smile.gif om man sätter på en freeride fena, går den då som ett spett eller är den orolig och så pga den korta längden 2,49 /69

vinta_kestrel svarade 20 år, 9 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • vinta_kestrel

Medlem
    30 januari, 2005 vid 18:56

Hej,

jag har en sån (Starboard FreeSEX 110 Wood) som demobräda och det du skriver ovan är den klockren för!

Jag har seglat den med 5.0-5.9, men den tar ju betydligt större än så. Jag tänkte faktiskt prova den med ett slalomsegel på 9kvm (utan cambers) för att se sommarbris-potentialen men har inte fått chansen än.

Jag väger 85-87 kg och är inget vidare på freestyle. Den poppar väldigt lätt och nosen är grymt tjock och flyter bra när man åker baklänges. Rena rama korken. Bredden samt den tjocka nosen gör att brädan är lätt att göra olika slag med (och även dra rigg på med min vikt), trots brädans relativt korta längd.

En designfeature jag gillar skarpt är urfasningarna ut mot kanterna från främre stroppen och bak. Den gör att kanterna kan hållas tjocka och brädan bred, men man kan ändå fixa ett välvt däck som gör den bekväm att segla inte bara 100 meter fram och sen vända. Urfasningen är även perfekt för freerideing om man som jag har långa fötter – hälarna på mina 45’or passar perfekt i urfasningen när jag står lite längre ut mot kanten vid freeride’ing.

En sak med brädan som gjorde mig extremt positivt överraskad var dess freeride-potential. Ok, tyska Surf tyckte inte den (de testade 100’an i januari-numret) hade mycket till freeride-potential (men den var grymmast på hardcore nuskool freestyle tillsammans med RRD Twintip), men där tycker jag de har fel. Den stora fenan hjälper till att låta brädan ta grym höjd, och dess bakåtsvepta topp tillsammans med brädans relativt runa outline gör den rätt skön att gippa med (om man bara trycker till lite, man får inte mesa). Det som dock gör den bäst att freeride’a med är hur otroligt mjukt den går i chop (vilket jag har mycket där jag bor). Jag hade förväntat mig en stötig/studsig bräda a’la den Fanatic Skate ’03 (som före FreeSEX’en var den enda ”rena” freesyle-brädan jag kört). Men inte, den känns mer som en skön vågbräda i den aspekten.

Så,jag tror nog den passar dig utmärkt (om du väger som jag och tänkt köra den med de segelstorlekarna du nämner samt för det nämnda användningsområdet).

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications