Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Freestyle Segel val 6,4 eller 7,0
-
Freestyle Segel val 6,4 eller 7,0
Publicerad av mjunken på 23 juni, 2004 vid 10:13Ska skaffa ett större segel nu när jag skaffat freestyle bräda. Mitt största nu är 5.7 frågan är vad ska jag välja 6,4 eller 7,0 blir det stora väldigt mycke klumpigare? Gör den halva kvadraten mycke för draget?
Jag väger ca85 kg och brädan är på 110 L
//Micke
anonym-anvandare svarade 21 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
Jag kan starkt rekommendera Gun JAM som finns i 6.7 vilket nog blir en bra storlek. Det kan du dra till så det funkar en bra stund och du kan rigga det med raggardrag. Om det hade riggats på 430 så hade jag köpt det direkt nu får jag nöjja mig med 6.2’an som går bra att köra på 430.
-
Jag har liknande storlek på bräda och kropp. Jag seglar 5.6 och 6.4:a och det fungerar perfekt. Och jag blir inte ens sugen på att gå ut då det blåser mindre än för 6.4:a. Jag tycker också att gränsen för hanterbarhet går vid den storleken ungefär. Det är klart man kan segla med en 7.0 men du vill ju kunna göra trick också…
/Staffan
-
Ett hopp från 7.0 till typ 5.7 är inga problem, jag tycker du skall ha ett 7.0, du får mera seglat då, desto mer det blåser desto mindre hopp mellan storlekarna skall man ha! En fin liten garderob skulle kunna vara 7.0, 5.7, 5.0 ,4.5 detta täcker det mesta , kanske en 4.2a för ”nukedays”…
Men jag missade kanske att du skall segla ”freestyle”, hmmm lite svårt med 2.10m bom, eller? Tipset är skit i ”stylen” o segla fort o hårt…. -
d beror ju lite på vad du har för prylar (mast o bom)
jag planar lika tidigt (om inte tidigare) med mitt 6,2 då jag kör m rdm mast o en billigare men stabil bom än då jag kör med mitt 6,8 o en gammal sunkig mast.Tycler 6.2 är gränsen för vad som känns smidigt…men allt e ju en vanesak o blir du duktig på freestyle med en svinigt lätt 7.0 rigg så får du ju många dagar på vattnet,
Nu säljer jag mitt 6,8 för jag planar så tidigt ändå.
(väger iofs bara 60kg) -
Jag kör Gaastra Echo 7.0 med 210 bom och har inga problem med manövrar pga seglet. Snarare min egen förmåga som sätter stopp. Köp en LÄTT mast!
Logga in för att svara.