Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Freestyle/Wave bräda?
- 
har bara kört ett par av deras twintipar (har en störtgammal tt själv) men det är verkligen itne dåliga grejer dom gör. dom mer rutinerade brukar säja att rrd alltid har det där lilla extra… 
 det blir troligtvis en nu twintip 105 för mej i vinter.
- 
Jag ser verkligen inte användningsområdet för en större radikalvågis i Sverige, då är det helt klart en EVO-variant du skall ha. Jag provade RRDs FSW (90) i Apelviken och den var skön. Den kändes rätt så ”vågig” för att vara freestylevågis, men trots allt är det en bra bit kvar till svängkänslan i en riktig vågis (vilket inkluderar EVO-varianterna). Det är inte så att det inte går tillräckligt bra att svänga dessa brädor, bara det att de inte känns som de skall svänga så bra. Trycker man till lite, så svänger de definitivt tillräckligt bra för att funka i typ Apelviken. 
- 
Stor hardcore vågis är vad som gäller Rambo. Duger till fristil för en kille med din matchvikt, men framför allt så kan du rippa när det bjuds på vågor. Och är det inte egentligen så att allt annat än vågsegling är bara ett tidsfördriv i väntan på vågor? 
- 
En sak till. Jag tycker att speciellt för oss som är små kommer EVO-brädrona till sin rätt. Jag tror att för en seglare som inte är så tung och stark så gör den korta längden underverk. Lite har du ju redan varit inne på det spåret själv, med dina brädtest. Redan när det gäller klassiska vågbrädor har jag länge kännt att korta brädor (under 240) alltid kännts lite mer ”rätt”. även om jag haft många sköna längre brädor också. När EVOn kom blev jag helt begeistrad eftersom för första gången så fann en bräda som fortfarande kändes liten och passande till min vikt, men samtidigt gav ”storbrädesprestanda”. Även om en EVO eller liknande med längd runt 230 kanske inte riktigt kommer vara like loose och nervös som din Naish, så kommer Naishen ändå få lite courseracerkänsla över sig när du kört lite på en kort/bred vågis. Det blir helt enkelt en slags tröghet i längsled som man slipper med en bred/kort. Den senaste tiden har många seglare i Varberg testat allahanda brädor av denna typ. I princip alla har gillat dem, men det jag märkt är att små seglare kanske allra mest fastnar för denna brädtyp och mer eller mindre vägrar gå tillbaka. Så, innan du bestämmer dig så borde du i alla fall testa en EVO eller någon annan bräda i den klassen. 
- 
Egentligen är ju Comp Waven en stor bräda för dig. Beroende på vilken årsmodel det är så är den väl på 78 eller 73 liter. Vilket är relativt mycket, även om din frisyr (eller avsaknaden därav) väger endel… Att satsa på en stor (större) vågis, känns det verkligen rätt? /adde 
- 
Där håller jag med. Egentligen borde den ”lilla” vara mindre ändå, men jag gissar att Rambo in tänker byta hela sitt stall i detta läget. Det var också med tanke på den stora lilla brädan, som jag tyckte en en liten freestyle skulle bli ett bra komplement. 
- 
JOHN_j_RAMBOOGäst30 augusti, 2004 vid 09:34nje..de e 73an,haha!! 
 Måste la vara frillan då som gör att den känns så ypperlig Stor o stor, håller jag inte med om..Möjligtvis att när det blåser överriggad 4.0 som jag funderat på ett mindre segel  
 även en mindre bräda men änsålänge har den inte vart för stor, jo..typ 4ggr i Apel o 1 i Lejet o, o en gång i Denmark..tsss va fan skall jag ha för bräda doh, när man ´skulle handla en bräda från början..så frågade man runt lite, själv var man inställd på en bräda runt 60liter. 
 Men näh!
 de tyckte inte dem man frågade, sattsa istället på någon lite större bräda..Men nu vet jag, av egen erfarenhet o logiskt tänkande. Att jag kan med lätthet köra på liten bräda, kort, lite volym, smal…ahhh, de hade vart de ultimata för mina 63kilon när de blåser typ 4.5-3.0! Känns lite fel o handla en ny bara, när man så sällan seglar i dessa vindar..men de blir nog en sådan bräda såsmåningom endå. 
 Kan vara värt det!
- 
JOHN_j_RAMBOOGäst30 augusti, 2004 vid 09:43De e precis så jag borde ha det. Ha en 60liters hardcore vågis, men samtidigt ha kvar min nuvarande lilla bräda som e Naishen då. O därpå kompletera med en Freestylebräda till 6.0 segling, o kanske lite 5.3.. man får ju ståpäls   
- 
Precis, man kan ju ha ett volym-mässigt överlapp – som inte behöver betyda ett överlapp i användningsområde. Med den stora, lilla, brädan har jag svårt att se att den skulle vara för liten för apelviken eller lejet. Om så skulle vara fallet så fungerar en liten freestyle ofta okej i vågor eftersom de i regel har lite mer rocker än en stor. 
 (Återigen har vi problemet med att ”små” brädor är för mycket vind – inte för små seglare, och stoora brädor är för lite vind – inte för stooora seglare). Tex lilla Jokern har fått bra omdömmen får segling i små vågor./adde 
- 
Du får väl fråga Kate om du kan testa hennes 59:a en dag i Apel men 4.0’an. Johan tykte ju den fungerade även för honom nere i Marocko…. och ni är ju lika taniga båda två, framför allt när jag rakat skallen på dig!! hö hö…. eller så räcker det med att du tar bort allt j-la krimskrams som fastnat i tussarna.  
- 
En twintip 90 anno 02/03 skulle nog passa som ett smäck, har en kompis som kör den och prisar den för vågridning med 5,3/6,0, den väger 6 kilo och planar äckligt tidigt, jag har kört lite freestyle med den väger 85kg och den poppar grymt för mig, känns väldigt lätt under fötterna. 
 Jag skulle rekommendera dig att prova den!
- 
JOHN_j_RAMBOOGäst30 augusti, 2004 vid 09:53de va då fäääääääääään  Säger ju detta, många dagar i Apel har jag kört survival mä 4.0 o Naish på 73liter, medans en gubbe på 80kg kört en 68liters vågis o 4.2!?!??!?! Så varför i helvette säger dem jag rådfrågade om att ha en liten vågis att den inte behövs..BULLSHIT!!!!!  
 Jag skall allt skaffa mej en liten brädjäkel, 140lång 33liter o 21bred.
- 
JOHN_j_RAMBOOGäst30 augusti, 2004 vid 09:58en liten Amigu kanske hade vart nått? vart hittar jag dem!? 
- 
Jupp.. krimskrams i lockarna räknas inte som ”stor gubbe” så du måste nog handla en mindre vågis tror jag….  
 Kanske en AmiGu 7’0”
Logga in för att svara.