Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › front roll
-
front roll
Publicerad av yeeah på 19 juli, 2007 vid 09:37tjena grabbar
har sjukt svårt att fixa eller fatta hur man ska fixa en front roll. Har kollat på snart alla instruktionsfilmer som finns, poppar (eller snarare försöker poppa) upp som vanligt och vrider huvudet under bakre armen. Endast två gånger har jag lyckats komma runt, det brukar sluta med att antingen landar jag toeside eller så landar jag på rygg..
känns som att man mer eller mindre startar en rotation bakåt när man poppar upp, har försökt göra det ”rakare” men då får jag inte höjd nog.
Alla tips tacksamma!
kasimir svarade 17 år, 9 månader sedan 16 Medlemmar · 27 Svar -
27 Svar
-
yeeah;398438 wrote:[..]har sjukt svårt att fixa eller fatta hur man ska fixa en front roll.[..]
Hade en lång diskussion om det på stranden häromdagen. En del menar att det är det samma som en backroll, bara åt andra hållet. Personligen tycker jag att de här sakerna utmärker en frontroll:
*Det är väsentligt lättare att göra om man sätter av från en våg.
*Så fort man har poppat så måste man krulla ihop ’framsidan’. Det vill säga, om du seglar på babords bog, så ska du lägga vänster öra mot vänster axel, och dra upp vänster del av brädan mot huvudet.
*Man måste satsa mer i en frontroll än i en backroll. Mer höjd och mer commitment.En del säger också att det blir lättare om man frontgrabbar (tar fatt i brädan med vänster hand i mitt exempel). Jag håller inte riktigt med, då det alltid är svårare att styra draken med en hand.
Om du vill så kan du fuska lite i starten och inte ha draken helt stilla, men köra den lite bakåt och sedan framåt som i ett kite-hopp, så får du lite mer höjd och tid på dig.
Hoppas att det hjälpte lite.
Christian
-
Då ska du få lite tips från mig. Jag kan göra på två sätt.
Första sättet kräver minst mod och du kan ta det ganska lungt. kör som vanligt. Dra kite så du precis lufter. Ta av bakhanden från bommen och bara lägg hela kroppen och huvudet snett neråt och dra lätt i bommen. Ett litet lyft men en fronroll… Hoppa inte för högt i början.
Andra sättet är på pop.. Dra på hårt med mycket tryck. poppa hårt och lägge huvuded och kropp snett neråt framåt. Allt detta i en rörelse. Hjälper att ta av bakhanden tycker jag. Lättare att rotera då. Men dett kräver lite mer timing och speed. Här rör du inte positionen på draken. Men jag har den lite högre upp för attg göra så att jag får lite tryck uppåt.. kl 10 ungefär.
Vet inte om det hjälper. Men lycka till.
-
@skejtar_henke 398475 wrote:
Då ska du få lite tips från mig. Jag kan göra på två sätt.
Första sättet kräver minst mod och du kan ta det ganska lungt. kör som vanligt. Dra kite så du precis lufter. Ta av bakhanden från bommen och bara lägg hela kroppen och huvudet snett neråt och dra lätt i bommen. Ett litet lyft men en fronroll… Hoppa inte för högt i början.
Andra sättet är på pop.. Dra på hårt med mycket tryck. poppa hårt och lägge huvuded och kropp snett neråt framåt. Allt detta i en rörelse. Hjälper att ta av bakhanden tycker jag. Lättare att rotera då. Men dett kräver lite mer timing och speed. Här rör du inte positionen på draken. Men jag har den lite högre upp för attg göra så att jag får lite tryck uppåt.. kl 10 ungefär.
Vet inte om det hjälper. Men lycka till.
Oj va pedagogiskt 😉 Det är faktist en perfekt beskrivning. Heder åt dig Henke.
När front-roll sitter på båda sätten enligt ovan så testa samma sak men urkrokad. Som beskrivning 2 fast behåll båda händerna på bomen.
-
Lär dej en raily innan du börjar med front roll, så att du lär dig att poppa ordentligt.
Sen är tekniken följande; kör med god fart, fall av lite följt av att du svänger upp mot vinden i en ganska rask vinkel utan att tappa fart. Du kommer att ha tyngdpunkten utanför brädan i skäret, men precis i popet reser du dig upp så att tyngdpunkten kommer över brädan. För att få rotation framåt ska du titta i armhålan och samtidigt böja främre benet precis innan du lämnar vattnet. Det vanligaste felet är att man i fegar ur och då kommer rotationen sluta halvvägs och du kommer landa på ryggen. Tänk också på vilken hand som är fram, och dra lite i den handen innan landningen, I 9 fall av 10 kommer du att omedvetet dra i bakre handen och få kiten för högt i landningen.
-
@betbangan 398546 wrote:
Men dina inlägg är varken eller…:tongue:
Ja du kära vän du har ju satt standarden på dina.
-
@skejtar_henke 398475 wrote:
Hjälper att ta av bakhanden tycker jag. Lättare att rotera då.
Gött henke ska prova att ta bort bakhanden!
ikrokade raileys om man nu kan säga att ngt sådant finns sitter, krävar bara lite vind.
det lilla jag kört urkrokad så måste jag säga att bowkitarna verkar tendera att stala jämfört med C. har provat att dra in ordentligt på depower och de hjälper men fan då får man ju mindre kraft till hoppet. Ngn annan som haft samma problem, sett liknande tendenser? -
@Eddie 398597 wrote:
Det där har du fått om bakfoten broder.
Mina inlägg är rätt igenom välformulerade, genomtänkta, underfundiga och kvicka. Det tycker alla… både här och på BC.Ja du har helt rätt du håller samma klass som skejtar_henke här åvan.
Ni två tillsammans är mycket underhållande och det här forumet vore inte detsamma utan era kvickheter, kompetens och saklighet.
Logga in för att svara.