Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › FS Titan vs Psycho
- 
		FS Titan vs PsychoPublicerad av anonym-anvandare på 14 april, 2003 vid 20:25Är det någon som har testat en FS Titan här än? Hur är den jämfört med Psycho´n? Vilken ska man välja…. anonym-anvandare svarade 22 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
- 
			6 Svar
- 
Det beror på vad du är ute efter. Titan kommer att vara stabilare och snällare kite än Psycho med mindre hangtime. Dessutom påståss det att Titan hanterar vindbyar mycket bättre. Jag har inte testat Titan än men eftersom jag vill ha hangtime och jävla drag uppåt är mitt val Psycho   
- 
Jag har en splajtans ny Titan 9,5 som ligger i sin ryggsäck och möglar p.g.a att DET INTE BLÅSER!!! Less som f-n på att inte ha någon vind; börjar likna förra sommaren det här (och ja, jag vet att det blåste ordentligt nere i Skåne då). 
 OM windguru har rätt så kanske jag kan få testa den på torsdag OM jag åker till Väddö och OM inget annat oförutsett händer. (Yeah, right!)
 Men som redan har skrivits så är Titan betydligt snällare och stabilare än Psycho men ger inte riktigt lika bra hangtime och höjd, allt enligt FS och de som testat Titan./Kaj 
- 
tips till cortex! man skall ej packa draken medans den fortfarande e våt. 
 Då möglar den. Har du varit en stygg pojke o packat den våt?
- 
Närå, den har aldrig hunnit bli våt ännu… det var s.a.s mer en metafor än faktum, dvs den är inte det minsta möglig utan splajtans ny (har haft den i 5 dagar). 
 Lyckades faktiskt komma ut och testa kiten lite idag, kom precis in eftersom det blev mörkt.
 Så här får ni en liten ”snabbrecension”. Vill bara varna för att jag ännu inte kört kiten i det vindregister som den ska användas i, inte ens i närheten av det.Måste säga att jag blev imponerad av hur stabil och ”lugn” kiten var trots att det var *väldigt* byigt och svag vind (0.5-3 m/s). Tror dessutom att det är den första kite jag testat som jag ärligt kan säga att man klarar av att både starta och landa helt utan hjälp. Psychon gick det ”sådär” med, dock är det lite för mycket kraft i den när det blåste mycket. Titan har en ”killswitch” som gör att den lägger sig 90 grader mot vinden och imiterar en flagga = obefintligt drag i linorna. Däremot så märktes det att den inte är lika ”vass” som Psycho. Helt annan profil och den ligger längre bak i vind- 
 fönstret när den ”drar”. Tror dock att det är en vettigare kompromiss mellan prestanda och användbarhet än vad Psycho’n är, iaf för mig som inte är duktig nog att uttnyttja Psycho’n fullt ut ändå ännu. Fast vi får väl se i slutet av sommaren. 🙂På torsdag så blir det förhoppingsvis premiär på vatten med Titanen, jag återkommer med en lite mer matnyttig rapport då. Dagens ”landtest” är ju s.a.s inte det minsta representativt för vad kiten kan egentligen. /Kaj 
- 
Tja, den ingår i Titan’s WAC-system så vitt jag kan se. 
 När man landat kiten med det vanliga säkerhets-systemet så tar man tag i en av leader-linorna ganska högt upp och rycker till. Kiten lägger sig då 90 grader mot vinden. Sedan är det bara att hålla kvar i linan så ligger kiten och flappar snällt.
 Nu har jag inte hunnit gå igenom alla bridle-kopplingar i detalj men det verkar som om att WAC-systemet flyttar över kraften till den vingspets man ”rycker i” via lite finurliga linor som löper igenom metallöglor när man dödar kiten. 🙂/Kaj 
Logga in för att svara.