Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Funderar på att börja Kita – råd och tips önskas!

• Funderar på att börja Kita – råd och tips önskas!

Publicerad av anonym-anvandare på 8 maj, 2004 vid 21:08

Jag funderar på att antingen skaffa en ny, större vind-surfingbräda för att komma ut på vattnet lite oftare. Alternativet är att ge upp och sats på något nytt – KITE! Jag behöver lite hjälp med att bestämma mig. Vad är fördelarna med kite förutom att man som jag förstår får mer tid på vattnet. Är det verkligen lika kul? Var kan man köra någonstans i Sthlmsområdet? Måste jag gå en kurs. Var gör jag det och vad kostar det. Hur stor drake ska jag ha. Vad ska jag tänka på när jag väljer bräda. Ska jag köpa ny utrustning med de nya säkerhetsmojängen ”Recon” eller duger det med något beggat. Många frågor men det känns som ett stort beslut att överge sin gamla trotjänare till sport. Ni som har konverterat till Kite kan väl ge mig lite feedback. Är ni nöjda eller saknar ni vindsurfingen? Tacksam för alla svar!

arnold svarade 20 år, 12 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • pjoter

Medlem
    8 maj, 2004 vid 21:42

Tjenare.
    jag är en nybörjare på kite och precis påbörjat en kurs så jag kan väl inte säga att jag vet så mycket om detta men den andra på kursen va en gammal vindsurfare sen 20 år ungefär och han skulle ha kiten till komplement till v-surf när det blåser mindre. Iaf i början å tyckte han de va ritigt kul så skulle han byta helt till kite.. Det är ju ett ganska smart alternativ om man inte helt vill ge upp v-surf.
    en kurs kostar ungefär 1500:- och är klart värt pengarna! det jag lärde mig idag hade det tatt en jäkla tid å jobb å lära mig utan en bra lärare.
    Det jag har lärt mig om kitear är att allt nyare än -03 e helt ok, iaf de större märkena. resten frågor känner jag mig alldeles för okunig för att svara på.

• patrikol

Medlem
    8 maj, 2004 vid 22:03

Nja 03 är väldigt bra. 02 och äldre bör vara lite billigare.

• anonym-anvandare

Medlem
    8 maj, 2004 vid 23:08

Kiteboarding Varberg – http://www.kitesurfa.nu
    Har erbjudande under sommaren :
    Köper man utrustning får man en IKO lektion upp till
    nivå 1 på köpet. Dvs du får ett cert på köpet och vet hur
    du skall kita säkert !

/Michel

• kitelife

Medlem
    9 maj, 2004 vid 10:51

prova att kontakta Sth. kiteboard . . . där e säkert någon som kan hjälpa/övertala dig ? eller kanske t o m fixa så du får prova själv ; )

Själv har jag W-surfat i typ 10+ år och va rätt inbiten utan att överdriva… sen prova jag kite och det var det! inga tankar på att gå tillbaka ; )

Men det är juuh jag, prova själv och bilda dig en uppfattning, och du det är inte så stor skillnad som alla vill påvisa! mer än kanske att det inte tar flera år att blir bra på kite . . .

//Pan

• richi

Medlem
    10 maj, 2004 vid 17:48

Jag förstår precis ditt dilemma! Har varit i samma situation en gång i tiden. Windsurfat i 10 år innan jag började med kite. Körde Kite som kompliment till windsurfingen i 2 år innan jag för 2 år sen släppte windsurfingen helt för kite. I vintras fick jag nytändning på windsurfingen efter att ha varit i sydafrika ett par månader med snittvindar på 20 m/s och tuffa förhållanden.
    Sen jag kommit hem i januari har jag inte haft en enda dag med mina windsurfing-prylar vilket fick mig att inse att kitesurfing är så mycket bättre lämpat för våra förhållanden! Med en 15 kvm kite kan du vara ute i allt från måttliga vindar till friska, vilket det i genomsnitt blåser mest under vår säsong här i sverige. Du slipper att konka på stora windsurfingbrädor och segel och du får mer tid på vattnet. Hade jag bott i t.ex. sydafrika hade jag definitivt haft både wind och kite-utrustning, eftersom en 4,2 dag med masthöga vågor slår det mesta! Men nu har vi ca 5-10 dagar per år med dessa förhållanden i sverige vilket gör det till ganska dyra dagar om man har en utrustning baserat på det! Då ska det tilläggas att jag inte fastnat för freestyle grenen inom windsurfing, vilket är alternativet till kite. Jag tycker att jag får mer frihet på vattnet och kan göra sköna tricks med kiteutrustning än med freestyle-utrustning i 5-10 m/s! Men även detta är en smaksak. Allting handlar om att ha kul på vattnet, och det är individuellt!

Mitt råd till dig är: Kör både och om du har råd och tid! Annars så är helt klart Kite bättre lämpat för sveriges förhållanden, om du vill få så mycket som möjligt ut av dina pengar…

Mvh

/Rikard

• arnold

Medlem
    10 maj, 2004 vid 19:21

Förutom säkerhetsaspekten som är ett minus så överväger plussidan med kitesurfing helt klart. Sedan utesluter det ena inte det andra. Själv har jag mitt 4.0, 4.6 segel och en liten vågis kvar när det blåser riktigt mycket som komplement till mina två drakar 18 samt 12 kdm. Detta täcker allt från lätta sjöbrisdagar till 20 m/s.

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Funderar på att börja Kita – råd och tips önskas!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.