Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Funkar RDM-master till dagens segel?
-
Funkar RDM-master till dagens segel?
Publicerad av udoo på 15 maj, 2001 vid 18:20Eftersom de flesta vågseglen inte är designade efter Fiberspars RDM master, hur funkar seglen? Är det nån skillnad förutom den oslagbara hållbarheten som utlovas med reducerad mast diameter? Har kännt på en sån, såg helt sjuk ut, specialförlängare och grejer om man ska kunna använda dem..
Diskussion tack! =)
UDOO
anonym-anvandare svarade 23 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
Satt och läste på Fiberspars hemsida och de skrev att de ska passa i chinook förlängare (+massa andra märken), men hur. Till och med jag fattar att diametern är så den går innanför förlängarröret men hur ändrar man förlängningen när ringen sitter på utsidan? Kommer bara masten vila på sprinten eller vårtorna som går in i hålen? Det stod att med varje mast följer nån sorts adapter som man sätter mellan mast och bom.
Även jag undrar.
Thomas
-
Om jag inte är helt ute och cyklar så sätter man en speciell adapter utanpå masten så att den inte vilar mot sprinten. Endast förlängare med sprint funkar till detta. Angående segel tror jag de flesta fortfarande är sydda först och främst till normala master. Dessa har dock på senare år även de blivit smalare.
Jag skulle tro att om man inte är extremt bekymrad för mastbrott är det bäst att vänta tills nästa år med att hoppa på RDM-tåget. Tills dess kommer flera märken ha anpassat sina segel till RDM.
På NP-maui-konfen stog det nyligen att NP inte längre var säkra på att de skulle gå vidare med sitt RDM-projekt. Jag frågade varför och Kevin sade att de inte var nöjda med hur masterna uppförde sig. Jag har en känsla av att detta inte är hela sanningen. Givetvis kan jag ha fel, men jag tror att den modell NP använder när de konstruerar sina vågsegel -dvs med mycket lattrotation- borde vara svårare att anpassa till RDM. På Ezzy, vissa Simmer, Hot m.fl borde det vara mindre kritiskt. Jeff Henderson, som designar Hot, säger att årets Hot vågsegel funkar mycket bra på RDM, men blir lite annorlunda. Mer specifikt hamnar buken anignens längre bak.
-
Läste ett inlägg på Gaastra konfen från Barry Spanier där han skrev att dom var MYCKET nöjda med RDM master i sina 2002 segel, tex körde Matt Pritchard RDM i sina freestyle segel.
-
Skulle tro att det är läge att vänta och läsa testerna. Hur ska man veta att alla är ärliga? Neil Pryde säger att deras RDM-master med nya efterföljaren till NR inte fungerar lika bra som vanliga master. De säger att de skulle bli mycket förvånade om någon annan lyckas bättre…
Gaastra och Hot säger att det fungerar jättebra. Vi har sett massor av utveckling i windsurfing genom åren som tillverkaren säger är kanon, men som bara stannar i något år för att sedan ändras. Jag har lärt mig (den dyra vägen ) att inte hoppa på tåget för fort…
Logga in för att svara.