Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Fyfan vilken fantastisk dag!!
-
grönhögen bjöd på galet överriggat 4.2
kändes som att amn körde 6.2 när andra körde 4.2 fast man själv hade 4.2an…
snuskigt lågt vatten också. säkert nånstans mellan en halvmeter och 80 cm under normal nivå. vattnet var borta 20 meter ut.
s¨å det var bara att hålla i sej. runt 2 meter skulle jag tro, vade det varit normalt vattenstånd hade det blivit galet stort. vi nöjde oss med någon timmei pöverlevnadsförhållandena. inte speciellt kallt faktiskt. -
Jag skrev ett inlägg om min fredag, men det blev så långt så jag lade det som en egen post under titeln ”Prisa Gud (fredagen i Åsa)”
-
Var på Björkvik. Det var riktigt skoj med de vändor man fick till, hade 5.4 som minsta segel vilket INTE var så lyckat denna dag! Andra körde 4.2 och 4.5. Vinden droppade lite under eftermiddagen i och för sig.
Man blir ju riktigt sugen på Torö efter bilderna längre upp i denna tråd, såg riktigt bra ut! Nästa gång blir det det, måste köpa mindre segel först bara. Antar att Stenstranden var överjävlig, är det nå’n som har bilder därifrån?Irie Man
-
Det ligger alltså som en egen rubrik under ”konfen” i namnet: ”Prisa gud (frdedagen i Åsa)”.
-
Som inte fanns då jag skrev mitt inlägg…
nu har jag läst det iaf…
-
ohla!
siken dag korde shorty i costa tegise pa lansaote
forst 5.7 sen okade det 5,0 2-3m vagor inga handskar direkt 20 grader i vattnet.har precis atit midda nu blir det baren
adios! -
Inte trodde man att väder och vind skulle leverera den
bästa dagen på hela året i mitten av november.Prognosen lovade 4.7-vind på förmiddagen och avtagande vid
tolvtiden till 5.4 och samtidigt uppsprickande molntäcke.
Men prognoser är ju prognoser och de stämmer ju inte
alltid. Det blev ungefär 4.0 på förmiddagen, 4.2 mitt på
dagen och bra drag i 4.7:at tills solen gick ner. Det är
inte alltid man får så bra utdelning på en bra prognos!Vägen till Torö kantades av att surfbussen vi åkte fick ett
trasigt hjullager på vänster framhjul nästan halvvägs till
Torö från stan. Men Erik,
var god nog att skjutsa en av oss tillbaka till stan för
att hämta en annan bil. Och Henrik Olandersson var juste
nog att ta några segel åt oss så vi slapp sitta för trångt
i bilen på fortsatt väg till Torö i reservbilen. Prognosen
hade ökat och vi lämnade freestylekitten bakom oss när vi
fortsatte vår resa mot Torö klockan elva.Klockan ett kom jag ut. Vinden hade vrålat hela förmiddan.
4.2 hade för andra vart mycket och vinden höll i sig.
Vinden ryckte i det jag redan tyckte var mitt väl dragna
4.7 superfreak. Jag hade käkat lunch och riggat två segel
ifall vinden skulle skifta som den alltid brukar göra på
Torö. Men någon avtagande vind var aldrig på tapeten. Jag
höjde ett snäpp på förlängaren och vevade ner seglet i
botten totalt fem centimeter mer än nedhalets
maxangivelse. — Det jag senaste gången på Gålö, Skälåker
upplevt som ett för mjukt segel utan drag- eller tryckpunkt
blev nu mjukt och gensvarande.Vågorna på insidan var väl i snitt en meter höga och
vinkeln var så att man i princip körde rakt mot vågen. Här
kommer inte mycket till bra beskrivande bild men en bild i
alla fall…
— Så här bra förhållanden för framåten har jag i alla fall
aldrig haft. Bättre än så här går det nog inte att få!När jag kom ut visade Henrik O på första vågen ut hur
enkelt en framåt görs och jag kände trycket på mig själv
att jag ladda framåtar idag. Men jag var fortfarande mätt
efter lunchen. Dessutom var DaKine-handskarna jag nu bytt
för att testa upp i storleken XL lite stora. Det kändes som
jag fumlade med händerna på bommen och jag hade inte bästa
greppet heller då handskarna snurrade på händerna. Efter
ungefär en timme när första solen kom fram tog jag av mig
handskarna. Det var grymt vilken skillnad det var. Nu var
det bara att ladda. För att ladda loopar var det här den
bästa dagen någonsin!Här är lite udda bilder
Det blev någon bild på Gurra när han laddade också:
Staafen blev nog lite lidande av kylan.
Han satte föresten också armbågen rakt i botten.Själv körde jag med neoprene-shorts och -t-shirt under, 5/3
dräkten och sen dubbla huvor, den ena en lycra-huva
underst.
Grymt skönt. Och varmt
Dubbla huvor rekommenderas för framåtförsök, om du inte
vill ha hål på trumhinnan. Jag har ju inte koll på den åt
styrbordhållet…Tack till Jeppe som tog de flesta bilderna!
-
-
Skön rapport Nicke!
Och frejscha bilder trots det annalkande vintermörkret.
Det syns verkligen att du fått in klämmen på framåten nu, såg flera stylisch nästintill ”end over” loopar! Way to goSjälv så fick jag precis samma loopladdningspepp då jag skådade denna episka kärringviksdag, men dessvärre sabbade jag ju tyvärr armen redan under de första 10min och slog krasch på alla loop-planer
Mycket tack vare att mitt mista segel för dagen var 5.0m2 då resten hade kalasdrag med 3.7-4.2.. Duckjippa inte sååå överriggad på ca 40cm djupt vatten utan hjälm och armbågsskydd!
Jajja, riktigt ont gjorde det men det man inte dör av härdas man av, så jag fräste på 4 timmar till med adrenalin+köld smärtlindring
Sitter nu med snyggt bandage och skriver hjälpligt efter 6h besök på akuten igår där röntgen visade flertalet fina benbitar från min krossade armbåge ligga lösa och skvalpa i uppsvullnaden.
Trots det var ortopedläkaren ändå positiv, han sa att det inte var någon genomgående fraktur i armbågen(viket han hade trott) och att jag skulle slippa operation då en sådan fraktur i regel sliter av viktiga muskelfästen och kräver kirurgi.
Vidare så sa han att benbitarna kunde gott ligga där och dessutom kunde han se att en av bitarna redan fanns där från en äldre skada. Jag slapp till och med sy igen såren då dom hade läkt tillräckligt bra redan.
Jahajja, tack så mycket då doktorn, sa jag och traskade hem.Nu kan jag i allafall med säkerhet säga att säsongen 2004 lidit sitt slut!
Jag vill dessutom passa på att tacka vinden denna säsong för ett fint deltagande och en god närvarostatistik.Tack!
/Staafen
ps. Gurra1978, hann tyvärr inte tacka dig för lånet av de fantastiska vägverket-orangea, varma, sköna vantarna. Dom funkade kanon! Det vart lite tumultartat vid nerriggningen då det helt plötsligt vart becksvart och började ösregna..
Men hursomhelst, tackar så mycket! ds.
-
ja och 20 killar på vattnet i november, det är rikitgt bra.
Synd att ingen var där igår söndag då jag fick en grym freetsyle dag i kärringviken men full tryck 5,7 klar blå himmel och strålande sol.
det var också nåt utöver det vanliga.sebastian
-
Många snygga bilder! Håller på att redigera lite film från dagen som en polare tog, inte mycket men en gobit.. Lägger upp när den e klar!
/Johan
Logga in för att svara.