Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Gaastra Ignition i ett NP RS segel

Taggad: 

• Gaastra Ignition i ett NP RS segel

Publicerad av svanvik på 5 september, 2007 vid 10:28

Ni som vet lite om master och böjkurvor. Att använda en mast med annan böjkurva jer naturligtvis inte optimala egenskaper men riskerar man även materialet?

Gaastra har om jag inte är felunderrättad en styvare topp och eventuellt mindre böjkurva än NP. Om jag riggar ett NP RS 11,0 på en Ignition 550 mast riskerar jag att masten knäcks eller seglet havererar?

tobhed svarade 18 år, 2 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • tobhed

Medlem
    5 september, 2007 vid 10:33
    Svanvik;411821 wrote:
    Ni som vet lite om master och böjkurvor. Att använda en mast med annan böjkurva jer naturligtvis inte optimala egenskaper men riskerar man även materialet?

Gaastra har om jag inte är felunderrättad en styvare topp och eventuellt mindre böjkurva än NP. Om jag riggar ett NP RS 11,0 på en Ignition 550 mast riskerar jag att masten knäcks eller seglet havererar?

Du har ju själv kommit på svaret – knäcks den inte så kommer seglet garanterat haverera. Ibalnd kan man komma undan med en annan mast än den som rekomenderas, mem i ett så pass stort NP RS-segel så hade jag inte ens testat.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Gaastra Ignition i ett NP RS segel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.