Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing GALEN OLYCKA I HABO IDAG

• GALEN OLYCKA I HABO IDAG

Publicerad av anonym-anvandare på 14 augusti, 2003 vid 14:45

shocked.gif HELT GALET!!! En kille skulel launcha sin kite, killen som höll i kiten släppte utan att den andre var med på det. Vilket resulterade i den fetaste luft färden jag har sett på land, det blåste ca 18m/s. Killen landade 5m upp i det högsta trädet i Habo och sedan knäckte han tre grenar tjocka som ett ben! och landade därefter på asfalten, som tur var skadade han sig inte värre än lite skrubbsår.

anonym-anvandare svarade 22 år, 2 månader sedan 8 Medlemmar · 34 Svar
  • 34 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    14 augusti, 2003 vid 14:58

MMMMM ingen trevlig syn o inte när man jagar killen somm bara flyeger iväg häller…… fy fan …. o jag som vill börja åka!!!??!!! men va fan … vi ses nog där nere snart…. Danne ”Wee-Man”

• anonym-anvandare

Medlem
    14 augusti, 2003 vid 15:12

det var en olycksändele mellan han som släppte och killen som skulle åka… Men en väldig resa blev det…
    Kolla linorna ordentligt. Mitt bästa tips…

• anonym-anvandare

Medlem
    14 augusti, 2003 vid 15:20

Släpp aldrig kiten utan en ”tummen upp” av den som ska åka. Håll hårt i mellan leading edge o strutarna även när det inte blåser 18 m/s. Borde vara det mest elementära bland oss kitare.

• patrikol

Medlem
    14 augusti, 2003 vid 16:11

Det var jag som höllt i draken. Det hela var ett missförstånd mellan oss, Jag såg inte att linorna var snodda, när killen som höllt på att mista livet lyfte handen från bomen så uppfattade jag det som ”tummen upp” för att sekunden senare se att han snurrar bomen men då var det försent, Jag är djupt olycklig för vad som hände men tacksam för att han klarade sig förhållandevis bra, men ta varningarna på allvar lyssna på vad dom erfarna kitarna säger och akta er för att överskatta er förmåga.
    Mvh Patrik
    Ps Om du som höllt i bomen läser detta får du gärna höra av dig så att jag vet att allt är ok.

• anonym-anvandare

Medlem
    14 augusti, 2003 vid 16:59

hur kunde ahn få en sån luftfärd? drog kiten bara upp och han hoppade vadå över kiosken eller var startade ni?

• anonym-anvandare

Medlem
    14 augusti, 2003 vid 17:06

vem var det kraschade förresten? erfaren kiteare? hoppas ingen nybörjare gick ut i 18m/s…

• anonym-anvandare

Medlem
    14 augusti, 2003 vid 17:07

Man behöver ju inte dra upp en 12a ellervad det var han hade när det blåser upp till 20 ms… Tänk på att dom som harsurfat några år oftast kör ett par storlekar större kites.

• zoolander

Medlem
    14 augusti, 2003 vid 17:28

men shiiit.. det va lugnt.. han drog inte upp en 12a.. chilla. vi gör om det imorrn.. då ska det me blåsa..

• anonym-anvandare

Medlem
    14 augusti, 2003 vid 18:45

Hej,

Det var min bror Tony som höll i bommen….. Han sitter just nu på akuten och väntar på att få röntga sin höft och lilltå….Förhoppningsvis är det inget allvarligt.

• anonym-anvandare

Medlem
    14 augusti, 2003 vid 18:47

För din infomration var det en 9:a han drog upp och har man hållit på med kaiting i mer än ett år kan man väl säga att man är ganska erfaren eller?

• anonym-anvandare

Medlem
    14 augusti, 2003 vid 19:08

Stil poäng på det, hoppas killen e ok!!
    Ibland e de gott med en leach… wink.gif
    Välkommen tillbaka imorgon.
    mvh
    local

• patrikol

Medlem
    14 augusti, 2003 vid 19:34

Skönt att höra. Du får gärna återkomma med resultatet av beöket på Akuten. Klokt beslut att ni åkte till Akuten i alla fall.
    Mvh Patrik
    PS till alla som tycker och tänker om olyckan det var inte någon 20 kvm drake det handlade om ej heller någon nybörjare. Medelvinden låg runt 12 m/s men i byarna betydligt mer, så det var ett bevis på att olyckor händer oavsätt hur försiktig man är ”Den mänskliga faktorn” finns ju alltid där. Det kan faktiskt vara du nästa gång ingen är ofelbar.

• anonym-anvandare

Medlem
    14 augusti, 2003 vid 19:42

galet lyft, tur att träden är hyffsat mjuka. kunde varit mycke värre.

• anonym-anvandare

Medlem
    14 augusti, 2003 vid 19:44

det kom in en RÄTT kraftig by när det hela hände

• weeman

Medlem
    14 augusti, 2003 vid 21:17

JA TONY skulle var bra om du skriver här så man vet hur det är……Är ingen trevlig syn o se dig bara stiga i väders så o jag som bara var ett mar centimeter från att få tag i selen…… vi alla borde tacka änglarna idag!!!!!!
    men som sakt imorrn blåser det på nyt….. KITEA lungt killar så ses vi….. tongue.gif crazy.gif

Ps: Om ni har ett bar beg nybörjag kit så hör av er!!!
    Ds:

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications