Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gammal vindsurfare börjar titta på nya vågprylar men vet ej vad som gäller!

• Gammal vindsurfare börjar titta på nya vågprylar men vet ej vad som gäller!

Publicerad av kiters_se på 1 januari, 2008 vid 18:49

Har vindsurfat sedan 1979 och kitesurfat sedan 2003. Nyligen har jag flyttat till Åsa i närheten av Stenudden och det blir mer och mer surfing och gärna våg. Att surfa våg med kite ute vid Stenudden är grymt fint, fast när vinden ökar och man är själv så funderar jag mer och mer på att vindsurfa.

Har ganska gamla prylar och börjar fundera på att skaffa mig lite nyare utrustning fast inte nytt. Väger 80 kg och räknar med att använda utrustningen från 14 m/s främst våg Funderar på en bräda och ett segel

Vad ska jag tänka på och vad för typ av prylar ska man ha?

En gammal vindsurfare som funderar på lite nyare våg prylar.

Peter

kiters_se svarade 17 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • lars_k

Medlem
    1 januari, 2008 vid 19:08

Har du vindsurfat i vågor tidigare?
    Är du hyffsat hajj på vågseglingen skulle jag säja en klassisk vågis runt 80-85, eller en stubby på 75-80 liter och ett 4.7. Ligger nog rätt bra med ett sweetspot runt 14-17 m/s för dej på 80 kg. Klassisk elle stubby beroende på vilken känsla du vill ha på vågen (fart och tryck eller mer slajdig?).
    …sen är ju endast ett segel lite snålt. 😉

• forward

Medlem
    1 januari, 2008 vid 21:27

Hej Peter,

Jag bor själv 400 m från Stenudden, har vindsurfat aktivt senaste 25 åren.
    Du får gärna prova min utrustning nästa gång det blåser. Jag kör på RRD-brädor + Simmer segel. Kanske hjälper detta dig att hitta tillbaks. Vet inte hur gammal din utrustning är men dagens prylar är riktigt bra.
    Bor längst ner på Ekholmsväg #17, välkommen förbi någondag.

// Mikael Lygner

• dude

Medlem
    2 januari, 2008 vid 14:36

Om du ska satsa på 14m/s och uppåt så är ett 4.2 självklart med ifall du inte vill stå på stranden när det blåser ja, 4.2, vad det nu motsvaras av för vind, kanske 16m/s i medel.

Själv tycker jag att man vänjer sig vid mindre storlekar. Från början känns 4.7 som bästa segelstorleken och sen när man har fått många sådana dagar i rad och det inte gått så länge så längtar man efter 4.2 för att få den där extra farten, höjden i hoppen och snabbheten i rotation. Jo, möjlighet att välja mellan 4.7 och 4.2 tycker jag allt att man måste ge sig.

• kiters_se

Medlem
    2 januari, 2008 vid 20:45

Tack! Tack för era svar. Får nog prova mig fram lite. Vi syns vid Stenudden 🙂 Peter

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications