Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Gammalt UP-slalomsegel
-
Gammalt UP-slalomsegel
Publicerad av markram på 2 april, 2003 vid 06:56Var ute igår och körde för första gången med ett gammalt UP-salalom segel med två cambers som förmodligen är från94-95.
Det blåste ju rätt bra (19,2 i byarna), och det var premiär (dålig teknik pumpi underarmar mm), men jag märkte att seglet inte yvistade särskilt mycket (knappt alls)men det höll formen bra.
Masten hade rätt styvhet och var från samma tidsperiod.
så jag funderar på om någon har erfarenhet av detta segel?
Jag drog en hel del i uthalet (och det var kanske misstaget?).
seglet kändes väldigt digital On/off, vilket gjorde det svårt i byarna. Är det ett sk noll-uthalssegel?markram svarade 22 år, 1 månad sedan 3 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Tjena,
Jag har ingen erfarenhet av just det seglet men jag kan tänka mig att då seglet gjordes så ”arbetade” inte seglen o riggarna alls på samma sätt. Det var ju först när dom riktiga seglen som tvistade ordentligt kom som det blev bekvämare att köra i byig vind.
Jag var själv ute o premiärade igår….i ruskigt byig vind. Kompisen följde med och det fick bli en kompromiss av mina prylar. Resultatet blev två halvdanna riggar med katastrofalt dåligt nedhal *pga av fel mast och förlängare*
Själva seglingen gick katastrofalt dåligt, men jag var riktigt nöjd ändå, dels för att äntligen få kommit ut och jag upptäckte för första gången hur mkt själva trimmet gör.
Så som jag riggade igår gjorde jag för 2-3 år sedan innan jag visste bättre. Gamla minne kom upp från förr då inget tycktes stämma, ibland funkade det, ibland inte alls… hela riggen saknade känsla o brädan ville bara gå upp i vind.
Tänka att trimmet gör så mkt… nu har jag väl nästan idiotförklarat mig själv men nu har jag verkligen insett att prylarna och trimmet gör väldigt mkt av seglingen, så nu får det bli lite nyare kaxigare prylar.
-
Tvistar inget vidare…har haft både NP o UP. NP-seglen tvistade betydligt mer i vindbyarna. UP tvistade i stort sett inget alls o kunde kännas tunga i hårdvind.
-
Knatte
Gäst2 april, 2003 vid 16:28Hade du dragit tillräckligt i nedhalet?? Utan att vara expert på UP, så bör du dra i nedhalet, så att det toppen blir ordentligt lös.
Det brukar vara löst/fladder till 2-3 lattan från toppen.
Men blåser det uppåt 20 m/s och är byigt, så blir de flesta segel över 4 kvm svårhanterliga. Är det sedan ett gammalt segel tror problemet ökar ytterligare -
Jag drog tills akterliket var slackt ner till bommen!
Men jag kunde ha dragit mer (med 6ggr utväxling, en planka och easy-rigg kan man dra sönder saker)
Men det blev aldrig lika löst som i dagens riggar, där man lätt kan vinkla av toppen av akterliket några dm.
Man börjar ju fundera på varför UP inte finns på marknaden längre.
Men det kan ju vara så att det myckna uthalet som jag applicerat dödade twisten ytterligare, får väl experimentera lite där. -
Dra ordentligt med nedhal så du får freeleach uppe i seglet, sen ska man på äldre racesegel inte dra någonting på uthalet, max ca 1,5-2,0 cm då det blåser tungpung. Med mycket nedhal så sänker man tyngdpunkten i seglet och öppnar upp freeleachen så att seglet kan andas i vindbyarna. Börja på 0 cm uthal och flytta bak hängselelinorna om bakhandstryck uppstår. Om du fortfarande har problem att skota in så dra 1.0-2.0 cm på uthalet. Drar man för mycket på uthalet så blir kraften i seglet svår att hitta och känns som en livlös trävägg. Trycket i seglet blir som beskrivet väldigt på och av.
H/Petter -
Kan man få samma problem med bakre handen? Alltså att jag upplever det jävligt tungt att skota hem om jag har för dåligt nedhal istället för för lite uthal?
Har ett 5.6 NP V5 som alltid varit riktigt skönt, men mitt NP 6.5 V5/6 har jag aldrig fått sådär riktigt skönt. Jag har heller aldrig haft en riktig förlängare till den *skulle behöva dra nedhalet 5cm till och jag känner ofta att jag det är alldeles för tungt för bakre handen*
-
om det fattas 5cm nedhal såblir det somatt tanka ne bensinbilmed diesel.
detär minerfarenhet oavsett om det är ett sgel från 80,90 eller 2000-talet.
har haft segel där 1cm nedhal gör mycket påegenskaperna.
Logga in för att svara.