Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Gärflotta
-
Gärflotta
Publicerad av philippos på 6 juli, 2004 vid 15:22Någon som surfat där?
maca svarade 21 år, 3 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Jäpp. Har varit där på havsöringsfiske åtskilliga gånger. Fullständigt underbar sandstrand, har inte sett något liknande i Stockholms skärgård. Har naturligtvis tänkt surfing, men slagit det ur hågen eftersom det inte går att komma dit med bil. Men det är ju klart med rätt vind seglad du ju ut dit. Ja, jag tror också på stora vågor. ”Dynar” alltid in där. Och är helt öppet med bara några mini kobbar. Och inte behöver man vricka fötter bland stenarna som på Torö. Dessutom tror jag på längre vågor än Torö eftersom stranden frontar vågriktningen på ett annat sätt, men det kanske bara är önskedrömmar.
Skulle själv gärna prova. Meddela gärna expiditionella framsteg. Sedan är det ju si och så med vindstyrkan på Torö, om man nu dristar sig att svära i kyrkan. Ett ställe där det inte alltid är ett några sekundemeter mindre än prognos vore ju fint.
Laxe
-
Coolt med nya spots
Men det ser ut att bli lite byig sideshorevind
-
Gärflottas sandstrand är känd inom båtkretsar. Då viken på norra sidan ger mycket gott vindskydd samt erbjuder varmt vatten har jag varit där en del som liten badjä*el. Vore kul att se hur södra sidan fungerar för vindsurfing. Man kan lätt ta sig till stranden från Sågsten/Trevik på Torö om man har t ex en gummibåt. Det går sedan utmärkt att tälta vid stranden.
-
Vore coolt att åka på upptäcktsfärd/spotcheck med surfbrädan. Det gäller att välja en lite större bräda, som man flyter på även då vinden mojnar, för att vara säker på att man kommer över. Problemet är att när man väl är där så vill man ju ha en vågbräda. Alltså blir man liksom tvungen att bogsera vågisen på vägen dit. Därefter flyttar man över riggen till vågisen för att rippa shorebreaket!
På fredag skulle man vilja befinna sig på Gärflottas östra sida med tanke på prognoserna men då är ju båt ett måste. Typiskt! Kan inte nån bygga en bro över kanalen.
-
Är precis i bestånd att köpa gummibåt med uppblåsbar botten med en liten snurra till som kan stuvas ner i segelbåten. Den kanske får agera vågbrädatransport till Gärflotta framöver…
Logga in för att svara.