Japp, det här var den 27:e säsongen och intresset avtar aldrig. Blir fortfarande lika rabiat när jag ser att det blåser och man inte kan komma loss.
Fick min första bräda före mopeden, var då 14 år (1975)och modellen hette Dart, den hade en alumast som fick konstant böjkurva efter första seglingen…..
Tricken som man gjorde då var railride, headdip, segla baklänges, innanför bommen mm. De flesta seglade på den tiden windsurfer international.
Några år senare kom Dufor wing, Järvinen, AMF, Klepper och några till som försvann lika fort som dom kom. Tävlingsklasserna var då indelade i div1 och div2, vilket betydde flat eller rundbottnad. Vi var många på den tiden, tyvärr var det också många ”takräckessurfare” som faktiskt förstörde en del av sportens image. Många såg det som en trendsport och tog oss inte på allvar.
I början av 80 talet kom funboards och vi var inte sena att hänga på. I varenda surfares garage, sovrum, slöjdsal byggdes det frenetiskt i friggo och epoxi….och ingen kände till riskerna! Minns att jag då hade en Mistral Kailua och den var ”het” som bara den, vägde ca 18-20 kg.
Utvecklingen gick nu i rasande fart, material och shaper byttes ut varje år och massor av tokiga ideer föddes både på segelloft och i shaperum. Fenor i de mest konstiga former dök upp men vi hungrade efter nya och bättre grejer så allt måste prövas. I mitten av 80 talet var det trendigaste du kunde ha en custom, gärna från the other side men även Uffes CLS var riktigt heta…..Han fanns då i Uppsala och det var där man hämtade guldklimparna på vårkanten. Som kuriosa kan jag berätta att Simmer var det hetaste på segelsidan, och klart dyrast….annnat är det idag. Även Top sail, Gaastra, North och NP låg väl framme. Sent 80 tidigt 90 hände något, nu började serietillverkade brädor komma, men dom var alltid både tyngre och tråkigare än custom så ännu var det inget alternativ. På segel sidan dök Wallen segel upp, urusel kvalite men ruggigt sköna att segla med, mylarfilmen kom också mer och mer. Tror att det var här cambers kom in i bilden, mitten av 80.
Mitten av 90 kom det en ny hysteri, supersnabba prylar……..dyrt som fan och massor med utrustning men jag tror aldrig vi seglat så fort och badat så mycket i gipparna. Allt är helt plötsligt hitech och värsta värsta…..Så kommer då freeride, hette egentligen bump and jump från början, som en befrielse för dom som aldrig gillat att åka super duper fort och gärna ville stå en enda gipp under en hel dag. Och resten, ja de vet ni. 100% kolfiber, 12.5kvm osv. Så visst har jag sett utvecklingen från början och jag hänger fortfarande med i prylhysterin och kan inte låta bli, och jag tänker fortsätta…….