Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Gjuta fenor själv
- 
Ola_P;444288 wrote:Jag jackade ur en smula i framkant av fenan så jag fick en stor nog bit där framme för att göra ett nytt skruvhål. Funkade fint, bara att runda av där man slipat ner.Låter smart, men mina har gått av precis i linje med fenans framkant så det är inte görbart…. 
- 
@Spray 444265 wrote: Alltså vad är det för fel med att tillverka en egen fena, har man tur blir det en hit och då kan man säkert tjäna enorma pengar på tillverkningen. :laugh: Nåja, så stort fel tycker jag inte det är. Däremot lär man producera rätt många sneda och vinda skitfenor innan man får till nåt bra, och sådär himla rik tror jag inte man blir på att bli nästa Deboichet. Möjligen kan man gå runt på det och kanske t.o.m. leva på det men vindsurfingfenor är ju inte direkt nån massmarknadsprodukt. 
- 
innan jag gick över till den mörka sidan(kite)byggde jag mycket brädor å fenor,då köpte vi 10mm g10 flak på ca en kvm från 
 http://www.perstorp.com/ å handslipade dessa men har du tillgång till en cnc fräs så blir det mycket bättre,ta bara å kopiera din älsklingsfena å tryck in alla kordinaten i fräsen så får du en sketbra fena
 Mathias
- 
Lägg ner, gör om, gör rätt! 
 Gjuta fenor är inte så lätt, dessutom kommer man få problem med hållbarheten. Sprays fenkoncept hade nog knäckts vid första gippen.
 Inte för att vara taskig.
 Vill man göra egna fenor så kan man faktiskt köpa G10 material färdigt och slipa/fräsa ut fenor.
 Blidberg har väl gjort en hög och de jag har sett såg riktigt fina ut.
 Däremot är det inte så svårt att gjuta om boxen på en fen och att göra en weed fena av en rak osv , men det krävs riktig epoxi och väv om det skall hålla.
 Jag brukar gjuta om i en Adapter, då slipper man rätt mycket klödd.
- 
Ni kan börja med att använda sökfunktionen, det finns bla en tråd från förra vintern som innehåller rätt mycket gör-det-själv. 
 Kul, visst. Men räkna inte med att det blir varken billigare eller klirr i kassan.
- 
OregistreradGäst12 februari, 2008 vid 09:24@bananen 444290 wrote: Låter smart, men mina har gått av precis i linje med fenans framkant så det är inte görbart…. Det är ju just det Ola säger att det går å göra på 15 min när fenan har gått av i linje med framkant. om man vill alltså 
- 
Eller också kan man bygga om en US-boxfena med trasigt fäste till en Powerbox med hjälp av en fenadapter (tror jag). 
- 
stinger;444312 wrote:Eller också kan man bygga om en US-boxfena med trasigt fäste till en Powerbox med hjälp av en fenadapter (tror jag).Då måste jag ju köpa ny bräda oxå 😀 
- 
Gjutna fenor har allt sina fördelar med, man kan labba medolika fibertyper och så vidare. Fast jag håller med om att man antagligen får försöka ett bra tag innan man åstadkommer nåt som inte knäcks så fort man kör med fullt drag. 
- 
tjena Ola,,kommer inte ihåg priset för en kvm g10 men tror det var runt 600 men det var iofs ca sju år sen 
- 
Ok, rätt billigt per fena om man råkar sitta med en cnc fräs alltså… 
- 
Rasmus_W;444317 wrote:Gjutna fenor har allt sina fördelar med, man kan labba medolika fibertyper och så vidare. Fast jag håller med om att man antagligen får försöka ett bra tag innan man åstadkommer nåt som inte knäcks så fort man kör med fullt drag.Eller så litar man på att de som proffesionellt jobbar med det har lyckats komma fram till ett bra blandning och resultat på de fenor som de säljer….. 
- 
@jonhand 444489 wrote: Eller så litar man på att de som proffesionellt jobbar med det har lyckats komma fram till ett bra blandning och resultat på de fenor som de säljer….. Visst, fast chansen finns att de lärde sig tillverka bra fenor genom att göra dåliga fenor. Om alla tänker på det viset så sker rätt lite utveckling och det dyker inte upp speciellt många nya tillverkare. 
Logga in för att svara.