Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Gjuta fenor själv
-
Rasmus_W;444521 wrote:Visst, fast chansen finns att de lärde sig tillverka bra fenor genom att göra dåliga fenor. Om alla tänker på det viset så sker rätt lite utveckling och det dyker inte upp speciellt många nya tillverkare.
Är helt övertygad om att gjort massor med misstag innan de kommit fram med de fenor som finns idag, därför behöver man kanske inte utveckla hjulet på nytt och göra om deras misstag!
Har du gott om tid, ambitionen och kunskap och tror att du kan göra fenor som är bättre och/eller billigare än de som finns på marknaden så uppmuntrar jag det helt klart!!
-
Oregistrerad
Gäst13 februari, 2008 vid 15:54Det är rätt kul att slipa fenor, g10 materialet är ganska enkelt att få till shapen på, man ser ju hur djupt man är på de olika lagren (G10= glasfiber gjutet med 10tons tryck)
Massor av år sen jag labbade med det men visst går det att få till, fick till några slalomfenor som funkade hur bra som helst (nåja)…gjöt av boxen (tigabox, tuttle mest) i brädan med fenan i och lite tvärsgående metallpinnar för att fenämnet skulle få grepp i gjutningen…
/U
-
@jonhand 444522 wrote:
Är helt övertygad om att gjort massor med misstag innan de kommit fram med de fenor som finns idag, därför behöver man kanske inte utveckla hjulet på nytt och göra om deras misstag!
Nej och det är inte givet att ens den okunnigaste behöver göra om alla heller. Det finns ju ingen större vits med att utgå från 70-talets outlines och fenprofiler och man vet ju ungefär hur fenorna tillverkas, däremot krävs det nog ett par försök innan man lyckas få fram en någorlunda symmetrisk profil som ser ut som man hade tänkt sig och sånt. Plus då hållbarheten. Även om man vet ungefär hur man gör en hållbar fena så finns det nog lite fallgropar.
-
@Oregistrerad 444542 wrote:
(G10= glasfiber gjutet med 10tons tryck)
/UOkey, vill man ha 10tons tryck vid gjutningen går man överlag tillvida exakt som jag beskrev men adderar en 10tons domkraft som pressar ihop formarna under gjutningen, lägg upp en bild när ni lyckats!
-
Spray;444834 wrote:Okey, vill man ha 10tons tryck vid gjutningen går man överlag tillvida exakt som jag beskrev men adderar en 10tons domkraft som pressar ihop formarna under gjutningen, lägg upp en bild när ni lyckats!
Nej, så enkelt var det inte. Pressar du ihop en hemmasnickrad form med en 10 tons domkraft så lär du ha en mosad hemmasnickrad form. Om du inte gjorde den i stål så att säga.
Bygg gärna formar hemma och laborera, men blanda inte in övertryck om ni inte vet vad det innebär för risker. Köp färdigt material istället.
Logga in för att svara.