• Glasfiber

Publicerad av fabrikorn på 23 april, 2007 vid 07:31

Hur många lager glasfiber behövs för att göra en någorlunda styv/tålig konstruktion, t.ex skimboard?

tomw svarade 18 år sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • kinetic

Medlem
    23 april, 2007 vid 07:46

Det beror på vilken ”kärna” du har…Med ”plywwod” kärna räcker det med gissninsgsvis en tunn väv (ca 100g/m2) o ett lager…En ”pvc” kärna kräver nog 2-3 lager av den tunnare väven…

• qq-57

Medlem
    23 april, 2007 vid 08:46

Also depends on what kind it is, if it is a continuous filament/woven material or a clutch, which is made of many fibres of maybe 10cm length. If you can, put one layer of Aramid on top, that protects your whatever against hits from outside, as glass fibres are very brittle.

• tomw

Medlem
    23 april, 2007 vid 20:32

om du använder divinycell H80 (80kg/m3), 4 lager 165g/m2 glass med epoxy blir bra och stark.

med välmening: skit i kevlar, kolfiber. du bränner bara pengar.

Med plywood räcker 1 lager som en vattentät finish.

• kinetic

Medlem
    23 april, 2007 vid 20:38

TomW: Borde bli rejält starkt o hållbart med 4 lager 165g väv om han vakumlaminerar, nästan lite overkill:-)

• fabrikorn

Medlem
    23 april, 2007 vid 20:50

Hur funkar glasfiberväv från Biltema? 300g/m2

• tomw

Medlem
    24 april, 2007 vid 20:51

Killen har frågor som är rätt elementär, tror du att han kör vakuum?

Overkill bättre än killed. 3 lager går nog också..

Billtema 300gm2 funkar om du inte ska tar fibern runt hörn. Den måste vara en VÄV, inte ”non-woven” i så fall.

Vill du ha en bit Divinycell H80 15mm tjock och 165g/m2 glassfiber, kan jag sälja den till dig. Har 3 st skivor cellplast och 20m väv.

Epoxy kan du köpa från BP Plast ute vid Klågerup. Dem är inte hjälpsamma med beginners, men om du fråga efter 5kg laminerings epoxy, brukar dem ordnar det.

TW

• yeeah

Medlem
    26 april, 2007 vid 15:18

Tom
    Har du provat S-glas?
    Vet du om BP har det?
    /Jakob

• tomw

Medlem
    26 april, 2007 vid 18:31

Jakob,

S-glass är en version av vanlig glasfiber som ska vara lite starkare. E-Glass är den vanliga typen. S-glass används i custom wave-surfboard building sedan 80 talet.

Om man vill nörda ut: Har läst att all glassfiber har en ytbelägging som gör att glassfibern ska binder sig till matrixen (antigen epoxy, polyester eller vinylester). Men att det är skillnad i ytbeläggningen mellan glassfiber gjort for epoxy och poly/vinylester. Har aldrid stöt på problem med detta, men har alltid köpt min glassfiber från samma leverantör som epoxin, och jag antar att den är anpassad. som sakt-man kan gräva ner sig i detaljerna- du vet, som det är på jubbet.

Det finns mycket om detta på webben på producent sidor.

TW

• skotten

Medlem
    28 april, 2007 vid 00:28

Tom, any chance of a tutorial with pics in the future mate?? or perhaps even a board build meet with beer?

• tomw

Medlem
    29 april, 2007 vid 12:08

Skotty,

Jag hjälpar gärna till.

Tutorial med pics tar mycket tid. Och har inte dokumenterat hela processen med kamera. Dt krävs nästan en bok…

Jag kan visa vad man gör, och min set-up hemma. Det blir nästan lättare att kör en ”test” stycke i min Vakuum bag system för att visa hur det går till. Lite hands-on show-n-tell är mer givande.

Om du vill organisera en lite grupp intresserad (typ 4-5 st, mer får inte plats in min källare), kan jag fixa en föreställning för en kväll.

Hör av dig till om du vill. tom.waldner@telia.com

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.