Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing glider ur….

• glider ur….

Publicerad av anonym-anvandare på 31 mars, 2002 vid 13:15

Har problem med att hålla fötterna i stropparna i hoppen. Framför allt är det bakre foten som har en tendens att glida ur strax innan landningen när jag riktar upp brädan (drar den åt mej med bakre benet). Har provat att ha bakre stroppen löst och hårt spänd. Är den löst spänd är ju tipset att böja tårna och därmed spänna fast stroppen. Problemet blir dock dålig kontroll i övrigt, när man inte sitter fast ordentligt, plus att man står för långt upp på brädan. För spänd (liten) stropp är inte bra, då kommer jag inte in tillräckligt i stroppen och jag tappar den ännu lättare.
    Misstänker att mina stroppar är lite väl mjuka (DaKine som följde med min Seatrend Radical wave 255). Ska jag skaffa stroppar med mindre stoppning – hårdare? Kör oftast med skor på, barfota har jag mindre problem med detta.
    Ni som loopar med med skor på, hur gör ni för att inte tappa stroppen? Är EN av anledningarna till att jag inte vågar försöka mej på en loop. Skulle man tappa bakre foten mitt i hoppet blir landningen nog rätt otrevlig.Någon som har tips på bra stroppar för vågsurfing med skor, och hur man ska ställa in dom?

anonym-anvandare svarade 23 år, 7 månader sedan 2 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • s

Medlem
    31 mars, 2002 vid 16:05

Hej

Stora eller små stroppar brukar vara en smaksak, jag kan inte säga att det är bättre eller sämre med det ena eller det andra om man ser i hur man sitter fast. Jag kör med relativt stora och styva stroppar, och alltid med skor. En sak jag tycker är enkare med stora stroppar är att sparka ur brädan, om något skulle gå helt galet i ett hopp. Däremot är det svårare att komma ur stroppen vid vridningar, tex. då du ramlar i vågridningen.

Det som gör att du sitter fast är hur du kniper/krummar med foten mot brädan – alternativt böjer tårna uppåt. Testa bägge varianterna. Jag tror (det är inte sådant jag åker och tänker på) att jag gör lite olika i olika situationer. Jag tror tex att jag ofta böjer tårna uppåt med framfoten och krummar med bakfoten. När jag gör hopp där jag drar till mig fötterna, tex framåtloopen så tror jag i alla fall att jag gör den varianten.

Styvare stroppar hjälper helt klart till men kan nog inte sägas är hela lösningen. Alltså är det inte nödvändigt att byta bara för denna sakens skull.

Många timmar på vattnet och att träna mycket är lösningen på det mesta. Har du problem med att sitta fast – åk och småhoppa hela dagen och testa olika varianter. Den gången du får den perfekta vågen för framåtloopen är detta inget du vill tänka på – då har du annat huvudbry… 😉

Lycka till!

Staffan

• anonym-anvandare

Medlem
    31 mars, 2002 vid 17:33

Vet inte hur dina stroppar ser ut men felet många gör är att sätta stropparna för brett. Dom ska vara smala så att dom kniper åt på sidorna av foten, och höga så att man får in foten ordentligt. På vissa brädor sitter fotstropps-skruvhålen för brett isär, stroppar med bred ”klack” är då att föredra så att man ”minskar” avståndet mellan skruvhålen. Sladdriga stroppar är heller aldrig bra.

Smala och höga = RÄTT! Breda och låga = FEL!

/Rider On The Storm

• anonym-anvandare

Medlem
    31 mars, 2002 vid 19:26

Hehe, där satt den! Hoppas jag. Smal och hög var det. Flyttade främre stroppfästet ett skruvhål närmre den bakre. Stroppen ser sjukt smal ut men jag får i foten. Foten blir ju bredare mot tårna så med bra tryck mot sidorna sugs den nästan fast. Att dessutom forma foten som en krok i hoppet ska jag också testa, om man nu bara kommer ihåg det på vattnet. Hoppas det funkar lika bra som hemma i lägenheten…
    Nu kanske det inte finns några hinder för en loop, bra hoppvågor är det ju varje gång nere i A-bay.Tack för tipsen!

• anonym-anvandare

Medlem
    31 mars, 2002 vid 21:44

Låter bra och tänk på att smärta är bara vekhet som lämnar kroppen!

/Rider On The Storm

• anonym-anvandare

Medlem
    1 april, 2002 vid 15:38

Jag brukar ta en hammare och slå lite på foten efter att jag kört in den i stroppen. Då sväller den lite och sitter fast bra hela surfet.

• anonym-anvandare

Medlem
    2 april, 2002 vid 08:05

hur gör du när du gippar då??

• anonym-anvandare

Medlem
    2 april, 2002 vid 10:42

Jag kan bara segla åt ett håll. Pappa hämtar mig med båten efter några timmar.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications