Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › gör som alla andra…
-
gör som alla andra…
Publicerad av ric på 10 september, 2005 vid 18:10jag har tänkt skaffa mig en land/is/snö kite och undrar därav va jag bör tänka på innan jag kastar mig över första bästa kite. Foil är det jag vill ha, men så mye mer vet jag inte.
jag tror att jag ska ha en kite mellan 4 och 7kvm och fyra linor vill inte ha handtag.
är även intreserad av en Mountainboard.
någon som har något kul att erbjuda eller något jag bör veta innan jag köper något?
mrmille svarade 19 år, 7 månader sedan 13 Medlemmar · 24 Svar -
24 Svar
-
Du bör veta följande innan du rusar iväg å köper grejjerna.
1. Du kommer bli mobbad för tid och evighet om du skaffar en foil. Jag har en foil i just landkitingsyfte, men det har jag lyckats hålla väldigt hemligt, hoppas det aldrig kommer ut.
2. När det är snö på marken är det lämpligare att använda en snowboard istället för en mountainboard.
3. Mountainboards är livsfarliga smärt-marskiner som med största sannolikhet kan orsaka tillräckliga skador för att avsluta allt ditt kitande, och alla andra övriga aktiviteter oxå, för all framtid.
4. Om du är extremt deprimerad, eller masochist så är punkt 3. inte negativ för dig.
5. Om du lägger stålarna du lagt undan för att köpa smärt-brädan och foilen på en torrdräkt och rejäla vantar och våtluva så kommer du förmodligen billigare undan och kan kita året runt på vattnet i stället.
Mvh¨
Micke -
Svar till:
Du bör veta följande innan du rusar iväg å köper grejjerna.
1. Du kommer bli mobbad för tid och evighet om du skaffar en foil. Jag har en foil i just landkitingsyfte, men det har jag lyckats hålla väldigt hemligt, hoppas det aldrig kommer ut.
2. När det är snö på marken är det lämpligare att använda en snowboard istället för en mountainboard.
3. Mountainboards är livsfarliga smärt-marskiner som med största sannolikhet kan orsaka tillräckliga skador för att avsluta allt ditt kitande, och alla andra övriga aktiviteter oxå, för all framtid.
4. Om du är extremt deprimerad, eller masochist så är punkt 3. inte negativ för dig.
5. Om du lägger stålarna du lagt undan för att köpa smärt-brädan och foilen på en torrdräkt och rejäla vantar och våtluva så kommer du förmodligen billigare undan och kan kita året runt på vattnet i stället.
Mvh¨
Micke[/ QUOTE ]
haha riktigt bra
-
ok.. det var kanske ärligt men inte alls vad jag hoppades få höra
men om jag ändå vill ha något kul till den dagen det inte går att åka på vattnet då (pga. is alltså)? -
Bli inte avskräckt av cementerade förutfattade meningar. Foil är bra. Både på vatten och snö. Vägra pumpa. Kör hårt. Testa en Flysurfer SPEED. Kolla in http://www.foilzone.com för mer öppen attityd.
PS du blir inte mobbad om du kör foil. Förvånansvärt många är rätt snälla när de inte sågar satan på forumen. De få som sitter och tjurar och säger att foil är bajs är ändå inte värda att lära känna…
-
De störasta ordbajsarna här på Steffo är västkust-kitare med storhetsvansinne. De har helt missat att det inte ens finns vatten att kita på hela året på de största delarna av Sverige.. Och de är lyckligt ovetande att det finns rätt många som använder foil, men de bor lixom inte i skåne.. Oroa dig inte med andra ord.
Tidningen Edge magazine verkar göra nått med mountainboard och kite, kanske värt att hålla utkik för: http://www.edgemagazine.se
Jag kör Ozone på skidor/snowboard och mountainbard (just nu kör jag inte alls, klev av mountainboarden och knäckte knät lite, är igång igen om två veckor..).
Ozone har en jäkla massa kites som riktar sig till olika saker, och alla kan köras med bom. Du får kontakta dem och fråga ifall du inte kan klura ut det själv på deras sida: http://www.ozonekites.se
Själv kör jag Access för mountainboard sedan den kom. På snö kör jag bara Frenzy som är grym freeride-kite. På vatten kör jag LEI mest, men fuskar med lite foil emellanåt. Jag tycker man skall använda optimal utristning i alla lägen och LEI på snö/land är fan inte optimalt… Men LEI är optimal på vatten dock. -
Svar till:
De störasta ordbajsarna här på Steffo är västkust-kitare med storhetsvansinne
[/ QUOTE ]
Klockren! -
Menar du mig ?
”De störasta ordbajsarna här på Steffo är västkust-kitare med storhetsvansinne. De har helt missat att det inte ens finns vatten att kita på hela året på de största delarna av Sverige.. Och de är lyckligt ovetande att det finns rätt många som använder foil, men de bor lixom inte i skåne.. Oroa dig inte med andra ord. ”
-
Svar till:
ok.. det var kanske ärligt men inte alls vad jag hoppades få höra
men om jag ändå vill ha något kul till den dagen det inte går att åka på vattnet då (pga. is alltså)?[/ QUOTE ]
å köper du en flygbiljett till första bästa varma vindhåla
-
Tror att dom flesta som passar in på den beskrivningen bor betydligt längre ner på västkusten.
-
Inte för att jag har något emot att åka till varma platser under vintern… men…
Ni som aldrig provat att snowkite’a uppe på ett solbelyst kalfjäll i 30 cm puder; ni missar ju halva vitsen med att köra kite. Snowkite är *grymt* kul i rätt förhållanden.
BTW, när det gäller MTB så är jag nästan böjd att hålla med om att man slår sig en hel del. Har bara använd min MTB några gånger, fetkul, visst. Men j****r vad man slår sig.
I FS-sortimentet har du Rookie2 (efterföljaren Snow kommer om någon månad). Öppna celler, helschysst prestanda, hoppar fint och billig. Klockren snowkite.
Annars kan du ju satsa på en closed-celled (Extacy, P2, Speed) som du kan ha året runt istället./Kaj(Tech)
-
kan ju hålla emd om att snowkite i rätt förhållanden faktiskt är jävligt gött. . men det går fan lika bra med tub..
-
Har du testat ännu Ludde?
Henke och jag har varit på väg ett par gånger men inte provat själva!
Här är ifrån i vintras Stellan The man the Myth! -
Svar till:
kan ju hålla emd om att snowkite i rätt förhållanden faktiskt är jävligt gött. . men det går fan lika bra med tub..
[/ QUOTE ]
När man väl pumpat upp och vinden fortfarande är samma som när du började pumpa så fungerar tub nästan lika bra som open-cell (lite broende på vilken sorts åkning, åker du upp på ett berg för sedan köra ner i lössnön utan kite vill du inte mecka med tub tex…)
Ozone Frenzy är kungen bland snökitar men har du en tub-kite så ta och rasta den i snön, det är as-sköj.
Ozone Access är en lite billigare variant av Frenzy, samma grymma prestanda på kiten tror jag men enklare bom-lösning. Bra om man mest har den för att köra lite ”cross country” eller kita upp/ner för berg för att komma åt otillgängliga ställen (=access) tex.
Eftersom jag även gillar att snurra runt i luften så förordar jag Frenzy förstås.
Om du inte ska åka i backar så mycket spelar storleken inte så stor roll. Tack vare låg friktion på snö får du lätt fart även med mindre kite. Men så fort det börjar luta är det gött med normalstor kite (jämfört med vatten). Jag kör med motsvarande samma storlek som jag kör med på vatten men min flickvän behöver bara 4kvm kite.När du tittar på kite för snö ska du speciellt intressera dig för lågvinds-prestanda. Det flesta (alla) vattenkitar har inte optimerats för lite vind. För foil betyder det att de inte håller tillräckligt högt inre tryck, för tub kan det vara att de svänger för långsamt för att kunna kiteloopas ordentligt i 2.5 m/s tex. Många tub-kitar är ok.
2.5m/s eller 5knops vind är det minsta du behöver för att kunna ta dig upp för en backe som är tillräckligt brant för att du kan kunna kitar ner och hoppa gött.
Hälsningar,
nicPS: Jag har en ny Frenzy05 12kvm för specialpris.
Logga in för att svara.