Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gött!!!! äntligen satte jag en duckgybe… :D

• Gött!!!! äntligen satte jag en duckgybe… :D

Publicerad av ola_p på 6 juni, 2003 vid 15:42

Tjooooooohooooooo!!!!
    Äntligen, satte min första duck idag… gjorde typ 10-15 försök, men sen funkade det… fick den på film å allt… Sen gick det ganska många försök innan jag satte min andra… men då släppte det, satte åtminstånde tre fjärdedelar… Såååå skönt…… laugh.gif Gött när det äntligen sitter…. 360 nästa… grin.gif

gutegustav svarade 21 år, 10 månader sedan 17 Medlemmar · 33 Svar
  • 33 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    6 juni, 2003 vid 16:59

Grattis!

Jag lyckades vattenstarta för första gången igår. Inte så märkvärdigt kanske, men ändå smile.gif
    *nöjd*

• anders_hoffman

Medlem
    6 juni, 2003 vid 18:39

JAg måste bara säga att få sin första vattenstart är nästan som vindsurfingens examen… Det är så underbart när den väl sitter!
    själv kämpar jag vidare med gippen…

GRATTIS TILL ER BÅDA

/anders

• ola_p

Medlem
    6 juni, 2003 vid 18:53

Nästan lika go känsla det med, eller kanske samma tillfredstälelse iaf. kanske lite skönare känsla med gipparna, eftersom det är mera flyt å fart i dem men… Surfingen har ju den charmen, blir bara roligare å roligare…

• anonym-anvandare

Medlem
    7 juni, 2003 vid 09:32

Instämmer, första fullplaningsgippen är magisk, det är helt plötsligt så enkelt när man väl fått kläm på det. Otroligt skönt att ha flow i sin surfing.

• ola_p

Medlem
    7 juni, 2003 vid 10:41
  • mia

Medlem
    7 juni, 2003 vid 20:08

Loggar in den här gången så jag slipper vara anonym, tror jag.

Jo, vattenstarten var guld. Nu hoppas man bara att man kan fixa den igen och igen och igen.

SKA sätta min första gipp i sommar oxå smile.gif

• JOHN_J_RAMBO

Gäst
    7 juni, 2003 vid 20:21

vart är alla surfgirls, karlskrona? utomlands…
    Överallt förutom GBG wink.gif

• ola_p

Medlem
    7 juni, 2003 vid 20:22

den sitter nog snart… smile.gif en annan sak man lär sig när man tränar gippar är clew-first vattenstart… smile.gif faktiskt inte så svårt när man väl kan den vanliga…
    Lycka till med vattenstarterna & gipparna! laugh.gif

• maca

Medlem
    8 juni, 2003 vid 10:04

Skönt å se en duck med ett HotSailsMaui Freeslide eller är det kanske ett RocSlide…storlek?
    Satte själv min första rena, skönt skärande duckjibe häromdagen med mitt Freeslide 6.3

Lätt annars att brädan studsar omkring, men att man på något underligt sätt lyckas rädda den.

På måndag ser det ut att bli lite mer träning!

/André

• ola_p

Medlem
    8 juni, 2003 vid 11:08

Freeslide 6.3, jag har inte märkt några större problem med att brädan inte skär… Brukar snarast hamna för djupt, och skära ner brädan helt på slutet.. smile.gif Imorgon ser ut att bli asbra… laugh.gif blir nog en tur ner till bua… Får se om det går att sätta på vågisen med 4.1/4.7 eller vad det nu blir imorgon…
    Har även läst in mig lite bättre på 360.. Kanske blir snart det med… tongue.gif

• ian

Medlem
    8 juni, 2003 vid 11:56

låter som du tycker 6.1 verkar för stort crazy.gif

• niklas_s

Medlem
    8 juni, 2003 vid 20:08

va e de för 360 du menar?? snurra segel eller?? ska också sätta duckgippen imorn hade ja tänkt mig. så om ni vill se nån som skadar sig så kom till fiskebäck imorn för då ska de sattsas.

• ola_p

Medlem
    8 juni, 2003 vid 20:26

carving 360… typ… gip fast tillbaka till ursprungskursen å inge segelflippande om du fattar… laugh.gif

• niklas_s

Medlem
    10 juni, 2003 vid 10:50

okej. ja fattar. testade en sån igår men efter hälften så flög ja som en vante smile.gif

• s

Medlem
    11 juni, 2003 vid 07:56

Jag säger GRATTIS! Eller rättare sagt BRA JOBBAT eftersom grattis är som om man vunnit på lotto och bakom detta ligger ju faktiskt träning och inte tur!

Den såg kontrollerad ut tycker jag. Jag har ett par tips om du tycker att brädan skär ner i slutet.
    Jag tror att du duckar för sent. Om man kollar på videon så svänger du ner, duckar, under tiden du duckar så slutar du svänga och kör rakt fram, när du fått runt seglet så fortsätter du svänga. Nyckeln till en fullplanings duckjibe är att ducka tidigt, du skall ducka precis då du kommit ner på slör. Vik av, ducka, sväng runt, kliv runt, plana iväg. Svängen efter ducken kommer liksom automatiskt då du duckar eftersom du lutar dig inåt i svängen, därför är det viktigt att ducka tidigt så du inte svänger för mycket.

För att lyckas i hårdvind så måste du också ta allt i ”ett grepp”. Du tar tag med framhanden (i ditt fall vänster hand) långt bak på bommen innan du duckar, då du duckar rycker du till ordentligt rakt bakåt så du kan greppa med höger hand långt fram på andra sidan. När det blåser mer har du nämligen inte tid att ”stega” dig runt med händerna. Dessa handgrepp går utmärkt att träna på land innan du ger dig ut.

Vilken är nästa manöver på din tricklista?

/Staffan

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gött!!!! äntligen satte jag en duckgybe… :D

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.