Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gött!!!! äntligen satte jag en duckgybe… :D

• jonatan

Medlem
    11 juni, 2003 vid 08:14

Det krävs väl oxå lite vind för att plana ur de första gångerna? Den enda gången jag har gjort en duckgybe när det har varit ordentligt med vind skar jag sönder handen på hålen.. frown.gif ska man ta längst bak på bommen eller ska man ta där det fortfarande finns grepp kvar? det kändes naturligare att ta långt bak på bommen när man hade kraft i seglet.

• s

Medlem
    11 juni, 2003 vid 09:18

Du skall ta så långt bak så du har kraft att dra tillbaka efter ducken och samtidigt utrymme att komma under seglet själv. Detta innebär för det mesta att man tar längst bak utanför vadderingen på bommen.

/Staffan

• kesse

Medlem
    11 juni, 2003 vid 12:22

Vill bara tala om att du har något kul att se fram emot, det är nämligen helt klart mycket lättare att sätta duckgippen än vanlig gipp i alla lägen när du kan den, och fan så mycket snyggare än en vanlig gipp.

• ola_p

Medlem
    11 juni, 2003 vid 12:44

Jag tackar…
    Jag kan försvara mig med att det faktiskt var den första, blev bättre fart å lite snabare handbyten senare på dagen!! laugh.gif Men satte faktsikt en som var halvplanande på vågisen måndags… Det där med att ducka tidigt jobbar jag på, men det är ju lätt hänt att man får en redig flygtur… crazy.gif Menmen… snart sitter den lika bra som vanliga gippen…
    Nästa trisk? carving 360, sen kanske vulcan å framåt! beror lite på vad det blir för typ av förhållanden framöver… Sen lite riktigt frontsideridning, kanske testar bua eller åsa nästa gång det pungar på från väster… shocked.gif

• calle_kuling

Medlem
    11 juni, 2003 vid 17:40

Kan man inte greppa med bakre handen på andra sidan redan innan svängen?? Comprende? Liksom gräva underifrån efter bommen på andra sidan! tongue.gif

• ola_p

Medlem
    11 juni, 2003 vid 18:38

tror inte det gör saken bättre… 😛

• surfarpojken

Medlem
    12 juni, 2003 vid 21:23

grattis cool.gif

• niklas_s

Medlem
    17 juni, 2003 vid 00:00

när ja såg din duckgipp på film så blev ja lite inspirerad så ja träna den stenhårt för några dar sen å satte då några stycken. dock aldrig fullplanande. testade lite 360 me men de funka inte så bra. får lixom inget tryck när ja kommit runt hälften. något tipps??

• ola_p

Medlem
    17 juni, 2003 vid 18:16

Jag tror mkt fart å att man slörar av MYCKET innan man börjar carva är nyckeln.. men jag har ju som sagt inte satt 360 än, och satsar mest på vulcan för tillfället…

• eriksson

Medlem
    18 juni, 2003 vid 09:59

Stort grattis Ola!

• styret

Medlem
    18 juni, 2003 vid 14:33

hur fan blir det när man får backvind?
    ska seglet rotfarande vara lite framåt så man faller ur vind? eller ska det bakåt så man lovar uppåt. för man måste väl igenom vindögat eller?

när man får backvind lägger man trycket på tårna då eller?

• ola_p

Medlem
    18 juni, 2003 vid 14:35

jepp… man måste genom vindögat, och seglet skall vara bakåt tillsdess…

• styret

Medlem
    18 juni, 2003 vid 16:27

så först framåt sen bakåt på nått sätt.
    jag antar att det är downwind 360? eftersom man först faller av.

• calle_b

Medlem
    18 juni, 2003 vid 18:28

Läste för ett tag sen nån artikel i nån tidning(Boards?)
    om detta ämne. Man ska slöra av rejält innan man börjar carva, som redan skrivet. Sedan skall behålla seglet inskotat och bakåt, försök att titta framför masten åt utgången. Mycket fart och våga hålla in seglet länge och carva som en tossing tror jag är receptet(ungefär som fullplansgippen, men ändå inte)

Själv har jag provat carve 360 en gång! Och flugit fint. kom inte runt helt alltså. Men imorrn så blåser det, då ska d prövas på grejer! HOPPAS D BLIR BÖLJOR!!!!

Ha d gött

• maca

Medlem
    18 juni, 2003 vid 20:45

Carve 360 är ett skönt och uppseendeväckande trick som inte är fullt så svårt som det ser ut. Fall av för bra fart, carva ganska hårt men inte med all tyngd på bakfoten, då tappar du snabbt för mycket fart. Seglet skall vara inskotat och bakåtlutat i början av svängen, för att sedan läggas ner inåt i svängen. Man kan t.o.m. överskota seglet lite grann. Det viktigaste i manövern är att mastarmen är utsträckt och att seglet hålls ner tillräckligt mot vattnet och bortifrån kroppen, så att man orkar hålla emot när det backwindar.

Se bara till att inte luta inåt för mycket då ”fastnar” seglet i vattnet…plask! Håll fortfarande seglet bakåtlutat med sträckt mastarm när du faller ur plan, så passerar du vindögat backwinded. Häng nu framåt och segla iväg!

=> Downwind 360 tongue.gif

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gött!!!! äntligen satte jag en duckgybe… :D

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.