Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › GPS-djungeln
- 
		GPS-djungelnPublicerad av markram på 24 juli, 2003 vid 13:12Är det någon som har koll på den? 
 Tänkte skaffa en och vill definitivt ha en som klarar surfingen (kastfall och spolningar).
 Vad är bäst, att ha den på underarmen eller fasttejpad/surrad vid bommen?
 Finns det något ställe som håller bra priser?
 Gnäller de om ”ogiltig garanti” vid tex surfing?Knatte svarade 22 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
- 
			8 Svar
- 
Jag har en Garmin Etrex Venture och den tycker jag att fungerar bra och jag kan rekomendera den. det står att den är vattentät och så vitt jag har testat så verkar den vara det. Har tyvärr inte testat den för surf än, och tveksam till om jag kommer att göra det också. så jag vet inte hur man skall sätta fast den, och vet inte heller hur det är med garantin. //johan 
- 
Vattentät enligt garmin betyder att den legat på 1 meters djup i en timme tror jag det var.. o fungerar ändå… så att ha den på riggen eller liknande ska nog inte vara nåra problem bara den inte får för mkt stötar…. /Jonas 
- 
Jag är inne på min andra eTrex, och har nu en Legend men den gula standardversionen (=billigaste) duger egentligen lika bra för surfing. Jag har haft ett problem med vardera GPS:en som båda var ”vattenrelaterade”, men generalagenten (Sportsmanship) har utan knussel gett mig en ny varje gång!! Schysst – dessutom är garantitiden 3 år!!! Dom hävdar att ev. fall i surfingen kan generera ett tryck som överstiger den specade tåligheten, jag betvivlar detta – men så länge dom byter ut den så finns ju ingen anledning att argumentera… Jag har alltid kört med GPS:en innan för våtdräkten, på bröstet eller i överarmen beroende på vilken typ av våtdräkt. Där är den bäst skyddad, och jag tror det är svårt att sätta den så att man ser displayen ’i realtid’. Går det så fort som man vill så är det ändå svårt att fokusera på de ganska små siffrorna. Och den sparar ju ändå automatiskt max-speed vilket väl är det intressanta. Det bästa med GPS-en är ändå ”after-surfen”, att plotta upp dagens segling på ett sjökort på PC:n, och där man också kan se hur fort det gick vid varje sample-punkt. (OBS att denna programvara och sjökort inte följer med GPS-en.) 
 Jag bifogar ett exempel på dagens surf utanför Rörö i Gbg’s norra skärgård, första delen på en Formula andra på en HS105. (dagens max speed 25.3 knop).
- 
Det där vill jag också kunna göra. Är programvaran med sjökortet över hela Sveriges kuster eller bara vissa? Kan du bränna programmet och sälja en kopia  eller är du en laglydig person. Måste man ha exakt samma GPS modell som dig? eller är du en laglydig person. Måste man ha exakt samma GPS modell som dig?
- 
Du kan ladda ner programvaran här http://www.oziexplorer.com , jag har köpt en licens men jag tror att även freewareversionen funkar OK. (och till så gott som alla GPS:er) Sjökorten får man skaffa på annat håll, men det går att scanna och importera in egna kartor. 
- 
Vill du läsa mer om GPS-djungeln så besök utsidan.se som är en allmän friluftssida. Deras diskussionsforum om navigering handlar till stor del om GPS-problematik och återfinns på: 
 http://www.utsidan.se/vb_forum/forumdisplay.php?forumid=37Ytterligare info finns säkert på denna sida: 
 http://gpsinformation.net/Vill du köpa billigare än i Sverige, men med endast ett års garantitid kan det vara värt att kolla in detta engelska företag. 
 http://www.gpsw.co.uk//Joakim 
- 
KnatteGäst25 juli, 2003 vid 15:39Jag har en Garmin 12 och fäster alltid den i framkanten av bommen, på ovansidan ”vid/ 
 bakom” låsmekanismen för bommen. Där är den relativt skyddad för kastfall osv.
 Min har klarat 2 år användande utan några krämor hitills… 
 Min ligger i en vattentät mobilpåse, som extra skydd.På Garmin sade de att alla deras GPS (Garmin altså..) är vattentäta mot elektroniken, men däremot kommer det in vatten i batteriluckan. 
 Så skyddar du inte GPS:en extra måste man ta ut batterierna och låta detta utrymme torka efter varje användning.
 Detta för att unvika ärj osv..
- 
KnatteGäst26 juli, 2003 vid 20:58Claes Olsson har en Garmin GPS. Vet inget om den, men den ser ut att ha alla funktioner som du behöver med tanke på fart osv. 
 Priset ca 1600 pix är ju inte så mycket att bråka om heller..
  Data en hemsidan: http://www.claesolsson.se/ 
 Fritid & Kroppsvård/Navigering/SatellitnavigatorGPS-Navigator Garmin geko 101. Garmin, världens största producent av GPS-navigatorer har tillverkat en av världens minsta GPS:er. Storlek: 48x99x24mm. Vikt: 88gram inkl. 2st R03-batterier (batt.medföljer ej). Tekniska specifikationer Navigationsfunktioner 
 Waypoints: 250
 Spårregistrering: Automatisk registrering av färdväg med 3000 punkter.
 Färddator: Aktuell fart, medelfart, nollställningsbar maxfart, trippmätare och tidur.
 Kartdatum: Fler än femton, inkl. RT90.
 Positionsformat: Lat/Lon, UTM/UPS, Maidenhead, MGRS, Swedish Grid, User Grid och andra nät.GPS-prestanda 
 Mottagare: 12 parallella kanaler med kontinuerlig sökning och användning av upp till 12 satelliter för positionsberäkning
 Söktider: Varmstart ca 15 sekunder, Kallstart ca 45 sekunder, automatisk initiering ca 5 minuter.
 Uppdateringar: 1 per sekund kontinuerligt
 GPS noggrannhet:
 Position: <15 meter upp till 95% av tiden*
 Hastighet: 0,05m/s i stabilt läge*
 Antenn: Inbyggd patch-antennStrömförsörjning 
 Försörjning 2 st. AAA-batterier(R03) (ingår ej)
 Batterilivslängd: Upp till 12 timmar.
 Fysiska egenskaper
 Mått: 4,8 x 9,9 x 2,4 cm.
 Vikt 88 g. med batterier
 Teckenfönster: 3,8 x 2,3 cm, 64 x 100 pixels LCD-display med bakgrundsbelysning.
 Hölje: Vattentätt enligt IEC 529 IPX7
 Omgivningstemperatur: -15 – +70°ree; C.
Logga in för att svara.