Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › guide för skånska
- 
		guide för skånskaPublicerad av svinet på 18 augusti, 2005 vid 05:14( hemligheten med skånskan är egentligen bara att byta ut alla T till D och att efter varje A sätta in ett U… ) 
 Augerhynna – nyckelpiga
 Bauglomma – bakficka
 Bojsor – byxor
 Bränne – ved eller sprit
 Blannevann – läsk eller annat att blanda med brännet
 Dölled – dåligt
 Ejna – ensam
 Flased – fräck i mun
 Förvidden – för nyfiken för ens eget bästa
 Gaulor – skriker
 Grejda – gråta
 Hijed – stirrig, brådskad
 Hossa – strumpa
 Hotta – kasta
 Hyjd! – ungefär: Ack!
 Räled – äckligt
 Spiddekauga – spättekaka
 Tannamagare – tandläkaresvinet svarade 20 år, 2 månader sedan 12 Medlemmar · 21 Svar
- 
			21 Svar
- 
     du glömde några… heuggårmafitt – smör (för smörgås) 
 bealle – rumpa (inte det manliga könet som i övriga sverige då)underbar dialekt det där  
- 
När min skånska polare har -”jävligt ont i ballarna”,då har han ont i röven, komiskt. 
- 
jag kan ett par till! klydderööv = nån som klyddar till det 
 klydda = krångla… typ…tror jag… /dave 
- 
Svar till: 
      du glömde några… heuggårmafitt – smör (för smörgås) 
 bealle – rumpa (inte det manliga könet som i övriga sverige då)underbar dialekt det där  [/ QUOTE ] 
 ??? finns böcker att låna i ämnet! men ditt första ord har du hittat på det själv?
- 
Nej för fan det finns. På svenska blir det huggormsfett, eller hur? 
- 
hehe, fan jag e skånepåg jag med men glömmer det goa i språket 
- 
Blev lite nervös en gång när en tjejen som jag hade träffat sa att hon hade ont i ballen 

- 
Jao ballen är ju förknippad med ågren om en tjej säger så i gbg. då får man passa sig. Har hört talas om en kille som fick hem en rysk sjöman som satt o metade i vartahmnen i sthlm…. 
 Men det är ju sthlm…
 Där e dem ju inte kloka 
- 
Svar till: 
 Jao ballen är ju förknippad med ågren om en tjej säger så i gbg. då får man passa sig. Har hört talas om en kille som fick hem en rysk sjöman som satt o metade i vartahmnen i sthlm…. 
 Men det är ju sthlm…
 Där e dem ju inte kloka [/ QUOTE ] man får passa sig för vad man drar hem, men nu ska det smaka med pizza… 
Logga in för att svara.