Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › GWC Westcoast speed open 5!
-
Knatte
Gäst22 juni, 2006 vid 19:17The_Novice wrote:Knatte wrote:Du får väl ta revanch i dagens reservsegling :laugh: Det kan ju inte kännas bra att ligga längst nerBlev allt lite revanch idag ändå, alla från GWC var i Torkelstorp idag…
Jag putsade samtidigt mitt PB och kom upp i 33.6 knop :cool2:Kul 😀 Shit, det blir ju allt svårare att komma i topp 10, om alla ökar sina PB såhär :laugh:
-
The_Novice wrote:Jag putsade samtidigt mitt PB och kom upp i 33.6 knop :cool2:
Cool speed. Grattis!
-
The_Novice wrote:Knatte wrote:Du får väl ta revanch i dagens reservsegling :laugh: Det kan ju inte kännas bra att ligga längst ner 🙂
Blev allt lite revanch idag ändå, alla från GWC var i Torkelstorp idag…
Jag putsade samtidigt mitt PB och kom upp i 33.6 knop :cool2:Va hade du för bräda?
-
Knatte
Gäst23 juni, 2006 vid 07:13Hankloose wrote:The_Novice wrote:Knatte wrote:Du får väl ta revanch i dagens reservsegling :laugh: Det kan ju inte kännas bra att ligga längst ner 🙂Blev allt lite revanch idag ändå, alla från GWC var i Torkelstorp idag…
Jag putsade samtidigt mitt PB och kom upp i 33.6 knop :cool2:Va hade du för bräda?
Profile
Name : Krister Svensson
Sail number : SWE-320
Home spot : Sweden, Askim
Height : 175 cm
Weight : 68.0 kg
Date : Thursday, June 22, 2006
Spot : Torkelstorp, Sweden
Board : Starboard Sonic 85
Sail : Severne CODE RED 5.6
Fin : North Shore Ultra Slalom 30
Average speed : 30.58 knots (32.2 30.7 30.1 30.0 29.9)
Max. GPS (display) : 32.4 knots
Max. 2 sec. (software) : 33.6 knots
100 m run : 32.4 knots
250 m run : 32.0 knots
500 m run : 31.3 knots
Nautical mile : 23.1 knots
1 hour : 18.3 knots
Distance : 59.3 km
Windspeed : 24 knots
Windgusts : 28 knots
Remarks : Awesome sail, it just goes faster and faster and no problems holding it with a waistharness. Speed was limited by the waterstate and my fear… -
Ja egentligen så borde jag ju kört med hypern bara för att reta folk lite (?) men jag tycker att sonicen oftast är någon knop snabbare på slören…
Sedan var det inte särskilt platt igår och som man kan se från mina data så var det bara en riktigt lång (>500m) snabb repa sedan blev jag för skraj…Glad midsommar förresten!
/Krister
-
fredrik.ygge wrote:Åååh, hade ju lovat mig själv att aldrig debattera Fiskebäcks egenskaper / om GPS handlar om att köra fortast på dansgolv eller i mer krävande förhållanden etc. i offentligt forum igen. Bubblar i hela kroppen, kliar i fingrar, men jag måste låta bli. Det leder aldrig någonstans. De som är för Fiskebäck är för och de som är mot är mot. Punkt.
Jag måste nog gå in och kommentera lite här ändå…
Snacket att fiskebäck skulle vara en speedtävling i verkliga/tuffa förhållanden som är lika för alla håller inte. Det skulle kunna vara så om man la ut bojar för att anvisa en speedtripp på 500m på öppet vatten men så är inte fallet. Som det är nu kör alla omkring och letar upp sig en liten låg ö för att sätta en enda snabb toppnotering. Dem snabba tiderna sattes givetvis inte ute på det öppna utan vid inloppet till hamnen där vindsurfing är förbjudet och bestraffas med böter (och ja det har hänt/händer).I torkelstorp är det definitivt inte ett dansgolv när man ligger i 30 knop men det är ett större öppet område och det borde kunna bli mer lika för alla. Sedan borde man ju även jämföra tider över 500m för att det skall bli mer rättvisande och inte bara bero på en enstaka vindby….
-
Knatte
Gäst24 juni, 2006 vid 10:20The Novice! Nu har jag aldrig kört i Fiskebäck. Men är det brötigare där,än i Björlanda ? Kul bara att ha en värdemätare:grin:
Hur pass mycket plattare är det i TT jämnfört med Fiskebäck och Björlanda?
Själv tror jag inte det kan bli bättre än i Arendal. Men där finns ju många andra praktiska hinder, som i och uppstigning utan att sabba utrustningen på sprängstenen:smile: 🙂 -
Björlanda är rena paradiset jmf med fiskebäck…
Nja, inte riktigt kanske men björlanda får ju lite mer dyning i farleden vilket är helt okej och sedan plattare (och byigt) inne i viken. I fiskebäck är det väldigt stökigt utanför öarna där man går i och om man inte vet vart man skall åka för att hitta plattvatten utan håller i sig hyfsat nära utgångspunkten så är det inte kul. Lägg till det en massa fritidsbåtar, färjor och stengrund så har jag svårt att inse tjusningen med att segla där…
Visst det är alltid folk där och dem har fint riggdäck (och en del har bodar för prylarna) men man är ju ute efter bra surf först och främst, eller snarare jag är ute efter det…Just det jag glömde kommentera TT. Tycker inte att stället är överdivet bra, det har inte varit särskilt platt när jag varit där iaf. Jag har mest kört vid det grunda där man går i, men tydligen så kan man även segla längre söder ut på grunda delar. Jag letade omkring där i torsdags med tyckte inte att jag hittade ngt bra ställe, berodde kanske på vindriktningen. Grymt spännande var det ju iof att slöra tillbaka. Jag satte mina bästa tider inne i viken, som tur var så var det inte så mycket folk ute och det blåste nog för mycket för kitarna. Platt var det inte men har man väl börjat dra iväg på en djup slör i kraftig chop så är det svårt ta sig ur det och det är bara falla av och hoppas på det bästa…
Är för övrigt grymt nöjd med Code Red seglet, dragpunkten ligger helt stilla och det är inga problem att köra med midjesele (och hög bom ;)).
-
Knatte
Gäst24 juni, 2006 vid 14:42Code Red, är det efterträdaren till SSR-seglet ?? Jag hittade inte SSR seglet i en annons för Severne, men däremot Code Red :cool2:
Lägg gärna upp dina tracks från TT sist, så att man kan få lite känsla för stället:smirk:
-
Japp det stämmer Code Red är -07 versionen av SSR.
Ok, bifogar track data men jag har bara vart där ett par gånger förut och då kände jag mest på lite olika stenarna och musselbankar, så du borde egentligen snacka med Jester eller ngn annan som kan stället bättre. Nu var det SW vind och det funkar nog bättre på O-SO?
Måste passa på också och tacka för dem utomordentliga flaggorna som numera pryder/varnar för stenarna!!!
Såg förresten att Windguru ger prognoser för något dem kallar för Tokelstorp… 🙂
-
Hmmmm…
Du vekar lite kräsen, Novice… Om man kollar på dina repor, så ser det ut som att det blåste nästan rakt sydligt, och då levererar TT riktigt bra sjö. Något bättre om vinden vrider lite mera till SO. Var där på Midsommarafton på morronen, och då blåste det SV, vilket innebar att man körde rakt mot ”Hanhals”-texten på din bild. Så fort det blir väst i vindarna blir där rejält byigt. Dessutom satte du väl ett ganska trevligt personligt den dan?
Problemet är ju att vi inte får så mycket bättre vatten än så här, då vi inte hittat nåt ställe som har en ordentligt vågbrytare. Fördelen med TT är att vågorna är ganska konstanta, och ganska flacka då vattnet är såpass grunt.
Kort sagt så är TT bra, men inte uberbra. Skall till ganska mycket om någon skall segla över 40 knop där.
Skall bli spännande att se hur det går för Markus nere på Fuerte, för han, Surfan och några till har definitivt potential att köra 40+ knop, men antagligen inte i Sverige (om vi inte hittar ett kanonbra ställe) -
Haha, nja kräsen vet jag inte direkt men jag försöker vara ärlig och torkelstorp uppfattar jag inte som en speedares våta dröm utan jakten på ett bra speedställe i sverige lever vidare…
Logga in för att svara.