Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Habo Ljung torsdags..
-
Habo Ljung torsdags..
Publicerad av simoneburgess på 6 oktober, 2006 vid 10:31Kontaktannons: Vi sågs i habo Ljung i tosdags, när vinden var på tok för svag och våra kites föll som skjutna måsar från himlen. Du stod 200 m bort, hade en Bow kite (eh tror jag) och var en svart prick på horisonten. Du var den ende andra kitearen förutom oss som var ute den dagen.
Svara till ”Desperat”
Nej, seriöst, skulle var kul at veta vad du körde och hur det höll sig i den pinsamt svaga vinde.
S
wibban svarade 18 år, 6 månader sedan 2 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Pinsamt svag vind var rätt ord.
Det var nog jag och min kompis du såg iaf. Vi hade hans kite och det var en bowkite 10 m2 tror jag.
Vi kollade vinden innan vi gick ut och det verkade öka lite. Visade strax över 7 m/s som mest och 4,5 som lägst då. Ack så vi bedrog oss. Var nog snarare 3 när vi väl kom ut.
Vi försökte ett tag med bräda men vi kom knappt upp ur vattnet. Därför körde vi bara lite övningar med kiten istället.
Inte helt bortkastat mao.
Nybörjare som vi båda är så var det skönt att prova en del saker för att skaffa oss mer vana.Hur gick det för er då?
/Wibban
-
Jag ska nog testa lite idag oxå fast då tar jag med mig min C-kite på 16m2 istället… Vill gärna passa på så mycket som möjligt innan säsongen är slut.
Häng gärna på då jag för tillfället inte har någon att åka med.Kanske någon annan har tips på ställe att åka på idag?
Betydligt roligare om det är fler iaf… plus att jag behöver alla tips jag kan få för tillfället *s*0733-451195 (dock ligger telefonen hemma just nu men hämtas strax efter 4 så då går det bra att messa eller ringa mig. Eller så lämnar ni meddelande)
/Wibban
-
Ojj! akta dig för ditt Monster till 16m2 idag! Ska fan var uppåt 6 m/s.
Min vindprognos visade sig aldeles riktig. WInguru sade att runt fem så skulle det dippa under fyra, och sen ta sig fram emot 6-7. Det gjorde det! Synd att ni drog, det var aldels lagom för oss nybörjare.
Mind you, att flyga i för låg vindstyrka var fan nyttigt, precis som du sa! När man måste kämpa och fatta hur man ska köra kiten när den rasar, och så vidre, lär man sig verkligen hur man kör för att få kraft i den, och var den får mindre kraft.
Mjaa…. Sitter just nu och funderar på om jag sak ta mig ut idag. Jag tror jag skippar det. Får ta tag i pluggandet istället. Och så blir det tidigt imorgon bittida istället
-
För övrigt blev vi lite kåta när vi såg era loopar med kiten. VI prövade själv med mixad framgång.
-
Typiskt… vi hade båda gärna stannat längre men vi hade tider att passa så vi var tvungna att ge oss.
Plugga du på… men jag tar gärna och kör en annan dag med er.
Förhoppningsvis får jag en hel del vana i helgen då jag och några drar till Varberg. Där ska blåsa ordentligt enligt rapporterna.Vi hörs
/Wibban -
haha! Vi körde med 12:r c-kites, och du hade jämfört med er Bow skulle ni aaaldrig klagat. När vinden plötsligt avtog, som den gör lite sådär, så damp våra kites ner som om någon hade skjutit en mås.
Men gud vad man lärde sig. var ungefär som ett flygplan. När det stallar MÅSTE man köra den rätt ner för att kiten ska få vind i sig igen, och då får man styrförmåga och kan ta upp den igen. Men MAN FÅR INTE låta den stå stilla tills vinden komemr tillbaks, annars faller den. Ja, du hör hur mongo det var.
-
Du hade rätt om att vinden låg på rätt bra idag.
Det blev inte 16 utan det räckte gott o väl med 12 idag.
Gick helt klart bättre nu så det lovar gott inför helgen *s*.Ha det gott
/Wibban
Logga in för att svara.