Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Session › Habo, skanör, väg 100?
-
Habo, skanör, väg 100?
Publicerad av regfellow på 23 oktober, 2010 vid 07:26Någon som skall ut?
viktor77 svarade 14 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Jag ska ut idag 27/10 vid väg 100, hoppas att nån annan ska det med. Annars kan man ju inte launcha.
-
viktor77
Gäst27 oktober, 2010 vid 13:38Tänkte också sticka ut idag, men det är ju inte något trevligt väder. Regnar rätt bra här i Malmö just nu. waimeadude, kan du inte launcha själv?
-
Nja, jag har lyckat att göra det i lågvind sittandes på huk på land och någon gång med att dra ut riggen i havet, men de e alltid förenat med en massa risker. Speciellt om de blåser mellan 11-13 som igår.
Trist att det inte är folk som åker trots att de e dåligt väder. De är ju då de är roligast.
Jag va där (vid väg 100) igår vid 16.50, men ingen annan va ute, lite synd. -
viktor77
Gäst28 oktober, 2010 vid 19:33Ja. det här var väl sista veckan man kunde surfa efter jobbet. Nästa vecka är det ju vintertid.
Att launcha på egen hand är inget problem och verkligen inte förenat med en massa risker. Men det beror ju helt klart på hur man gör. Jag använder ett ”ankare” som jag sätter fast chicken loopen i och ställer upp kiten som om jag skulle launcha åt någon. Sen är det bara att gå bort till bommen, koppla in sig och lyfta. I kraftigare vind är det lämpligt att föra handen över en av frontlinorna när du går tillbaka. I byig vind kan kiten hoppa till och komma ur position, men då är det bara att gå och ställa upp den igen. Notera att denna teknik inte funkar för alla kites, däribland C-kites.
-
Riskfritt är det inte… speciellt i högre vindhastigheter, men är man försiktig och följer alla råd så är det inga problem. Hundkrok karbinhake och lite sådant gör det mycket enklare. Jäkligt skönt att behärska då man inte blir så beroende av andra.
-
Jo de låter ju bra, jag har iofs en Slingshot RPM 8 som är en hybrid C/Bow så jag vet inte om de går ändå. De andra är just Bow-kites.
Men jag tackar för tipsen.
Det finns dock en annan aspekt med att va den enda galningen som går ut i 4-6 gradigt vatten och det är ju om du trillar och slår dig medvetslös eller kanske tappar riggen långt ut och inte förmår simma in.
Ingen saknar dig och du hittas uppspolad nånstans kanske nästa dag, ingen hit alls. -
viktor77
Gäst1 november, 2010 vid 17:06Enklast är väl att testa i lugna förhållande och se ifall din kite kan stå stilla med bommen infäst i ett ankare. Riskfaktorn ska man klart tänka på. Som ny kitesurfare tycker jag medvetenheten kring risker och hur de kan undvikas är relativt dålig bland kitesurfare, iallafall om jag jämför med klättring (inte inomhus) som jag också sysslar med. Ute på vattnet verkar i princip alla vara med på att hålla avstånd, väja etc, men på land är det en annan sak. Senast var det en jeppe som bad mig vänta att ta emot kiten, då han bara skulle torka den genom att snabbt köra runt den kl 12 då de blåste 9-10 m/s. Han hoppade runt rätt okontrollerat.
Logga in för att svara.