Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Haga Park imorgon

• Haga Park imorgon

Publicerad av platon på 12 september, 2008 vid 18:16

Ola’ !
    Funkar Haga imorgon trots NO? Sjögräs på denna bog?
    Börjar bli lite lätt desperat och nu är det ju helg!

davven svarade 17 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • davven

Medlem
    13 september, 2008 vid 09:53

Har du tur så kommer vinden vrida dit, såg inte mkt sjögräs ute i vattnet
    men sjögräsfena är mer regel än undantag på Haga såhär års. Det ligger tjog inne på stranden! Var där igår kväll, hade nog inte mer än 5-6/ms tyvärr.

Det var ganska lustigt det såg ut och blåsa mer på norrsidan än sydsidan om bron när jag körde över igår. Ganska lustigt fenomen, precis som blåsten lågg still där och norrut! Kanske 10 ms eller strax över, så hade jag stannat i kalmar hade det blivit åka.

När det ligger ost inblandat så brukar folk prata om Bläsinge eller Ålebäck.
    Har själv inte varit där än tyvärr!

• speedkenta

Medlem
    14 september, 2008 vid 10:06

@davven 499444 wrote:

Har du tur så kommer vinden vrida dit, såg inte mkt sjögräs ute i vattnet
    men sjögräsfena är mer regel än undantag på Haga såhär års. Det ligger tjog inne på stranden! Var där igår kväll, hade nog inte mer än 5-6/ms tyvärr.

Det var ganska lustigt det såg ut och blåsa mer på norrsidan än sydsidan om bron när jag körde över igår. Ganska lustigt fenomen, precis som blåsten lågg still där och norrut! Kanske 10 ms eller strax över, så hade jag stannat i kalmar hade det blivit åka.

När det ligger ost inblandat så brukar folk prata om Bläsinge eller Ålebäck.
    Har själv inte varit där än tyvärr!

Detta beror på då bryter vågorna i din synvinkel från norr så det ser mer ut
    Hade du gått in på vindmätarna på bron hade du sett att det inte blåste mer än 6-7 sekm.
    Angående sjögräs för hundrade gången det är inget gräs på nordlig, ostlig vind.
    När jag seglade för en vecka sen på 12 sekm ssv så hade jag rak fena och hade inga gräsproblem.
    Min uppfattning är att det blir mindre sjögräs för varje år.
    För tre år sen så hade vi sjögräsvallar på över en meter längs stranden som man var tvungen att kliva över. Vi till och med hyrde in en bonde som hade en traktorgrävare nere och skopade bort det.
    Vet man inte vad stenarna ligger i bläsinge kan det bli väldigt dyrt
    Älebäck kolla vad stenpiren är (höger) och håll linjen aldrig nedanför stora stenen i norr så är det inga problem

• rrdrider

Medlem
    14 september, 2008 vid 19:12

Vi var uppe ett gäng från Åhus Windsurfing Club och körde Bläsinge i fredags, riktigt bra med fina vågor som rullade in. Lördagen blev det mer NO vilket gav sämre med vågor tyvärr, men helt ok.
    Åkte sen tillbaka till Haga Park, vinden vred över mer N och vi fick kvällssegling (med en dopad LjungbyJörgen) fram till 19.30!
    Sjögräs? Jo det var det vill jag lova, bara att åka in och skruva på weedfena.
    Alla trodde nog att Haga Park skulle funka idag men – inte, blev ett ganska vind och vågfattigt pass i Bläsinge, men en riktigt bra surfhelg – Tack Öland!

• davven

Medlem
    14 september, 2008 vid 21:02

Skulle bara ner och köpa en av Jörgens 430 master, kom ner rätt sent.
    Men det var ju bara och krypa i gummidräkten och kasta på den gamle riggen fort som ögat. Helt omöjligt och hålla sig när man ser 3 figurer fara omkring i planing framför solnedgången . . Riktigt skönt med kvällssurf!

Men ni vart väl dopade alla tre om ni hållt igång hela helgen 😉

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications