Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Haga Park Väder????
-
Haga Park Väder????
Publicerad av Oregistrerad på 15 maj, 2007 vid 15:31Vilken Prognos Gäller???? Vindgurun visar lite Nordligvind och DMI visar mycket Sydligvind???
philippos svarade 17 år, 11 månader sedan 9 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Torsdag är det från norr, vrider mot syd på fredag, resten av helgen söderifrån. EN del regn. Vindens styrka beror på vad som händer med lågtrycket väster om norge. Min gissning är att det kan bli typ 8-10m/s som bäst under senare delen av helgen, på Öland.
Vill du ha ett riktigt episkt så bör du istället välja Klitmöller istället, där det blir stadig 15 m/s från sydväst fredag-måndag & fint väder!
Brasklapp; jag är ingen HP local och ovan att ge progonoser där, mina gisningar är egentligen bara nåt att ha i mitten av Halland och västra Jylland…
-
Lägger till att vi disskuterat HP prognoser på slalom/speed konfen och kan med det konstatera att prognoser över området inte är speciellt trovärdiga.
Med bakgrund av att locals från Öland och Kalmar sälla flyttar på sig är nog ett bevis på att det är ett av Sveriges blåsigaste ställen, helt utanför en prognos.
-
@Oregistrerad 383432 wrote:
Vilken Prognos Gäller???? Vindgurun visar lite Nordligvind och DMI visar mycket Sydligvind???
Vet inte vad du har för prognos men denna ligger just nu.
3. Oskarshamn-Utklippan
Tisdag kväll
Väst, 3-7 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 5%
Natten till Onsdag
Väst, 3-7 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 5%
Onsdag förmiddag
Mellan väst och sydväst, 4-8 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 15%
Onsdag eftermiddag
Sydväst, 4-8 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 15%Flerdygnsprognos
Torsdag
Syd, 5-9 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 10 m/s
Fredag
Syd, 6-10 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 11 m/s
Lördag
Syd, 7-11 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 12 m/s
Söndag
Mellan väst och sydväst, 4-8 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 10 m/sSå det ser otroligt bra ut.
Sen som vi säger lite sol och lite tunneleffekt röj på kvällen så kan det landa kring 10-15 m/s -
Och så skall en fjäril vifta lite med sina vingar på andra sidan atlanten
-
Om SMHI säger:
Flerdygnsprognos
Torsdag
Syd, 5-9 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 10 m/s
Fredag
Syd, 6-10 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 11 m/s
Lördag
Syd, 7-11 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 12 m/s
Söndag
Mellan väst och sydväst, 4-8 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 10 m/s…så innebär det:
to: 5
fr: 6
lö: 7
sö: 4
Resten är Wurst (korv) case scenario. Dvs ca 5% chans att vinden når 9 på torsd.
Vad gäller fredagen så verkar vindtoppen dessutom ligga kl23, vilket inte är så praktiskt.
Foreca och DMI visar ett centrum över just det området och jag tror det är mycket svårt att veta precis hur centrumet förflyttar sig. Det är därför vissa säger N och andra S. Det kan lägga sig rakt över också och då blir det vindstilla.
Kalla mig gärna pessimist… 🙂Men jag vill åka, så övertala mig gärna!
-
om smhi säjer på så på öland så. det kanske är som du säjer, även fast jag tcker det bjuder upp till högsta vindstyrorna i prognoser ganska ofta. men dom senaste dagarna har det räckt med att solen har tittat fram genom molntäcket ett par timmar så har brisen och tunneleffekten tryckt upp det rejält.
vi har inte haft någon riktigt bra vindprognos på hela helgen, ändå har jag kört 4 dagar i sträck fredag-måndag (sket i det i torsdags) och jag har inget större än 5.4…
fredag 5.4 överriggad, lördag 4.7, söndag 5.4, måndag 4.2/vågbräda och 5.4 och gps.Men det här rä ingen absolut sanning, kan lika gärna inte bli bris, kass väder tillexempel men jag tror på det i helgen. om inte så har jag ett flak öl i bilen och två band på stranden…
-
Om det mot all förmodan (vilket gud förbjude) skulle bli dåligt med vind på Haga i helgen så är jag helt övertygad om att vi kommer att kunna roa oss ändå 🙂
-
Du får köra samma nummer som du gjorde i Holland i höstas. Då är succén given, Maccan… 😀
-
Man kan förstå att metrologerna har lite svårt att spå. Blå och röda pilar åt alla håll. Vi verkar som en kaosfront är på väg in över Sverige.
-
Klockrent exempel idag på Haga!! Proggen sa 4-8 s-sv och nu klockan 15 blåser det 10-12 vilket bruka innebära 1-2 m/s till en bit ut! Kolla gärna rådatafilen det slog om från 4-5 m/s till 8-10 rätt fort. Så med hyffsad grundvind och prognos så brukar det stämma och bli bra med vind.
-
Haga idag: …mmmm gött drag i 5.0an idag. Morgondagen ser väl inte lysande ut men fredag å lördag kommer säkert funka.
/ Filip
Logga in för att svara.