Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hägernäs is osäker

• hägernäs is osäker

Publicerad av alarenset på 3 januari, 2010 vid 14:47

vill varna för osäker is no om tornön ca 500m från ön, jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv… jag sprang ca 200m innan det slutade knaka, fy faan nästa gång har jag flytväst.

Mycket lägligt så var abc nyheterna där så nu kanske man får se dom fina hembyggena ikväll haahaa tror även sailoft får lite reklam.

alarenset svarade 15 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • tsss

Medlem
    4 januari, 2010 vid 10:29

hej

såg din glada nuna på ABC nytt i går kväll. Skönt att det gick bra.

Hägernäs och Värtan är ju delar av Saltsjön, med sämre is och mer vattenrörelser än mellanstora o små sötvattensisar. Både Stora o Lilla Värtan är knepiga ur isbedömningssynpunkt.
    Sen tror jag att en bräda som piratbrädan och motsvarande med stor anliggningsyta kan komma mycket långt ut på dålig is innan det bär igenom. Jämför skidåkning på is. När isen väl brister så håller den definitivt inte för någon gående (seglaren eller tillskyndande räddare), som ju har vikten fördelad på mindre yta. Flytväst förbättrar läget men är inte hela lösningen.
    Jag vet ju att Drak- och Kitewingseglarna normalt alltid kollar isen med ispik innan man riggar upp och åker. Man orkar förstås inte kolla två kvadratkilometer is, men erfarenhet och stickprov gör att bedömningen blir av hög kvalitet. Endast sällan ger sig nämnda grupp i väg på längre turer, normalt seglar man på en fjärd och oftast med en utlagd bana.

Tror att det är viktigt med mer säkerhetstänkande bland oss alla. (Illustrerat av ABC-nytt med en tjej i kappa helt utan hjärna, som bara promenerade för att hon ”såg andra ute på isen”)

• kinetic

Medlem
    4 januari, 2010 vid 10:34

tsss: Japp säkerheten är viktigast. En fördel med Pirate brädan är den att jag TROR att den flyter. Skulle man gå igenom isen tror jag det är säkrast att lägga sig på bräda/segel o tillkalla hjälp, för isen lär vara duktig svag när brädan brakar igenom, speciellt om man har hög fart…

• alarenset

Medlem
    4 januari, 2010 vid 19:17

Jag åkte på ett område som på anslagen ansågs säkert och som hade blivi frestat bara några timmar innan jag skojade till det, vi hade våtdräkt under så man hade nog klarat sig en liten stund.

ska fortsättningsvis bara åka inne i vassen precis som på sommaren.

• johanoeberg

Medlem
    4 januari, 2010 vid 19:39

Blir bara lite nyfiken…

ålarenset;593881 wrote:
    jag sprang ca 200m innan det slutade knaka

Att springa är väl inte det smartaste sättet att ta sig från dålig/tunn is till säkrare dito?

Eller är det ett fall för mythbusters kanske?

• alarenset

Medlem
    5 januari, 2010 vid 18:45
    JohanOeberg;594018 wrote:
    Blir bara lite nyfiken…

Att springa är väl inte det smartaste sättet att ta sig från dålig/tunn is till säkrare dito?

Eller är det ett fall för mythbusters kanske?

med tanke på hur skitnödig jag blev och att jag inte ville lämna alla grejer på isen så flydde jag bara utan att tänka på vad som var smartast, du får väl prova själv.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hägernäs is osäker

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.