Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hängsele.
-
Hängsele.
Publicerad av anonym-anvandare på 27 maj, 2003 vid 08:47Hallå, jag funderar på vad jag ska välja för hängsele, midjesele eller sittsele.
Vad är det för för- och nackdelar?
Åker freeride men vore kul att pröva freestylemanövrar när man skaffar en mindre bräda sen.
Hoppas på svar av konfens ärade surfare. =)
Ps. Blåste snitt på 11s/m i Karlstad igår hej vad det gick, jobbigt som F*N utan hängsele hehe. Ds.
nordgren svarade 22 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
När jag börjarde vindsurfa så var det på Farmor och Farfars landställe, det blev väl 4-5 dagars surf per år sedan jag var 13 år eller något i den stilen..
Efter några år så var det någon som nämnde (antagligen farfar) sele så vi rotade igenom sakerna som fanns och hittade en sele som man hade på sig som en väst, med kroken mitt på bröstkorgen. 2 hängselelinor lyckades vi också hitta och sen började jag prova..
Eftersom jag inte hade en aning om hur det skulle användas så satte jag linorna med ändarna nästan så lång ifrån varandra som det gick (nu har jag dom väldigt tätt ihop).
Jag höll väl på någon vecka den sommaren sen så var mitt surf liv förändrat.. kunde köra hur länge som helst om det inte blåste apa (då hade jag ingen kontroll på grejorna iaf.)
Sen köpte jag egen utrustning förra sommaren (då var jag alltså 26år) och fick med en sitt-sele på köpet, jag hade lyckats läsa mig till att det var en sådan man skulle ha, _inte_ en med kroken på bröstet.
Den selen jag fick låg bara och skräpade hos säljaren (och det kommer den nog göra här också) men jag har använt den och trivs mycket bra numera med kroken vid naveln typ.. Men den är lite gammal och sliten så tamparna sitter inte som dem skall och kroken åker sakta upp när man använder den så man får stå och fiddla och försöka spänna på vattnet, inte så roligt..
Det jag iaf. kom fram till var att jag trivdes bra med att ha kroken lågt ner och nu har jag precis fått en Gun Sails freeride sele levererad med UPS (igår faktist) och den sitter som gjuten jämfört med den andra. Jag längtar att få testa den..
Så kontentan blir väl något i stil med att det går att vänja sig.. jag har provat det (nästan) extremaste åt båda hållen. Det tar tid men vad du än väljer så lär det vara bättre än utan

Numera så är det väl bara ”sitt sele” och ”midje sele” som gäller..
Fördelar för ”sitt sele” lär vara att man får bättre kraft och antagligen mer downforce eller ”mast foot pressure” vilket borde lugna brädan när man är överriggad och även hjälpa till att plana igenom vindhålen när det är byigt (vilket jag aldrig lyckas med iof.)Fördelen med ”midje sele” är väl att det är enklare att kroka i och ur, men jag tror nog det är mycket en vanesak och är nog inte så avgörande om man inte är riktigt duktig freestylare.
Jag förslår alltså sitt sele, men det är nog väldigt personligt även om jag tror att dem flesta blir nöjda med vad dem än väljer efter man lärt sig använda den.
Jag är en typisk freeride kille änsålänge så för mig var valet enkelt.
-
Tjena! Var det många surfare ute i Karlstad igår (måndag 26:e)? Var själv ute på Ölmeviken och körde två timmar. Provade ordentligt att köra i stropparna, det var ju helt plötsligt ÄNNU roligare än innan.
Hej svejs!
-
Hallå, hehe det lät som en schysst sele du hade först! =)
Men okej det blev lite klarare, så kort sagt med midjesele blir det mer rörlighet och sittsele mer speed?
Jag har provat en sittsele och det är trixigt att komma ur ibland (fick några ruskiga kastfall igår när jag provade den ca 20 min) speciellt när det brallar på.
Hum, ja det kanske blir en sittsele då. Har du provat midjesele någon gång? Funderar om inte de kanske kan glida upp eller så.
Köpte du hos surfunique? Såg att de hade bra pris på gunselar.
-
Tjena, vi var fyra tappra krigare som var ute och trottsade vindgudarna. Surfade vid skutberget, funkade riktigt bra när men kom ut ur viken (vid klubbstugan alltså som vi hade som ”bas”), Ölmeviken vart är det?
Tror att vi ska ner ett par till skutberget idag också, blåser hyfsat (8-9s/m) idag. -
Val av sele är mycket en komfortgrej. Ska du segla ikrokad längre tider är en sittsele bäst. Men i vågor, eller om du tränar trick är det bra att kunna kroka i och ur snabbt och lätt. Då är midjeselen att föredra. Nackdelen är att den har en tendens att glida upp. Jag körde en del med midjesele för några år sen men tyckte det var jäkligt obekvämt. Fick ont i ryggen också. Nu kör jag med en sittsele med lite högre krokposition. Funkar helt OK i vågorna.
De senaste midjeselarna kanske iofs sitter bättre än den jag hade, och de flesta som kör freestyle eller våg kör ju med midjesele.
Men inte jag, som sagt… -
Jag får också feta kastfall ibland.. Men jag är nog inte fullständigt intrimmad med sitt-sele än. Och så kan det ju bero på typ tusen andra ”newbie” relaterade fel, men det gör inte så mycket bara seglet inte pajjar så

Jag har fått hjälp att kroka ur av ett tips från Engelska Windsurf Magazine, guy cribb skrev ett tips som består i att skjuta upp skot-handen ända upp till linorna och använda tummen på den handen att trycka linorna inåt mot seglet så när man ställer sig på tå och trycker ner bommen så kommer man ur ganska lätt.
Jag köpte min Gun Sails sele direkt ifrån dem för jag skulle ha några andra prylar också som jag inte såg att surfunique hade inne.
-
Jag använder en gammal F2 midjesele som är bra förutom att kroken är så liten (inte som dagens), så man åker rätt lätt ur den. Till den använder jag något som det står Taloa på som man sätter runt bena (underfär som på sittselar) och sedan spänner fast i midjeselen, så att den inte åker upp. Och det fungerar faktiskt rätt bra… Vet tyvärr inte om det finns sånna längre.
-
Jag har kört båda två. körde en freerace-sele (sittsele) från NP förra året. Tyckte den var helt okej. körde slalom bräda då och tyckte nog att i det avseendet så funkade den jävligt bra. kunde jobba mer med skotet och så under seglingen än med midjeselen jag bytte till.
anledningen till att jag bytte var att en polare seglade med en NP wavepro som han fick ont i ryggen av så vi bytte. och nu stormtrivs jag med den. Får en mer upprätt segelstil, har bytt till freestyle-bräda så det kanske har gort sitt till.
Jag som inte är så superlång och rätt bred i sidled känner itne av nått i ryggen alls. polaren som fick ont i ryggen av den är lite längre än mej och mycket smalare proportionerligt och känner inget sånt med freraceselen.. Det är andra som säjer att dom upplevt samma sak.
Till freestylebärdan när man kör lite hopp och sådär är midjeselen mycket smidigare. upplever itne lika många kastfall nu som då heller. kan iofs bero på att jag har blivit bättre med.beror som alla här säjer på vad du ska köra för nått.
-
Okej tack alla för era svar, kanske rä bäst för mig att skaffa en sittsele då jag är lång (192) och kör freeride (änsålänge
)Lars K: Okej vart hittade du en sådan krok?
Förästen hur funkar automatic selar?
-
Japp. Jag är lång och smal som du. 193 väger 78 kg…Midjesele sitter inte bra då…
Jag har en North ”Move” sele:
http://www.north-sails.com/products/list.asp?iArtCatID=11&iMenuID=240&iParentMenuID=227&iLanguageID=1 -
Okej iofs så är jag bredare då 95 pannor och jag är rätt bra tränad – smal. Men det gör kanske inte nått i detta fall.
Nej det låter som sittselen är bra för mig då.Tack för svaren!
-
Ölmeviken är den tredje viken från Kristinehamn sett.
Verkar f.ö. som om det ska bli vind tor-fre också enligt foreca!! Hoppas på det iaf. -
Jag är 1.93, 83 kg, freerideseglare, och jag har kört med sittsele i många år nu, har nyligen köpt en midjesele som jag använt två gånger bara. Jag stortrivs!! Det är möjligt att man kan hålla ett lite större segel med sittsele, men i övrigt ser jag bara fördelar med midjevarianten. Man kan segla lättare ikrokad när man inte planar, man kommer lättare i och ur, men framför allt är det en direkt känsla som jag gillar!
Bara för att krångla till valet lite för dig:-)
-
Det är bara att hålla tummarna.
Är du från karlstad eller Kristinehemn? -
Ja du gör det inte lätt för mig.

Men det vart en sittsele (beställde idag) men man köper väll en midjesele sen när man börjar tricka mer. Är nog alltid bra att ha två, en för speed och en för trix.
Logga in för att svara.