Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hansen Sails Innovation

Taggad: 

• Hansen Sails Innovation

Publicerad av swe-496 på 10 oktober, 2006 vid 18:46

Taget från http://www.hansensails.com på newssidan

Hansen Sails, LLC is pleased to introduce its new Hansen Compliant Leech technology (HCL.)

HCL is the result of considerable testing and development and provides a major improvement in performance by allowing a sail to automatically adjust its shape and twist according to the aerodynamic pressures encountered. In the case of boardsailing, HCL is particularly significant because few on-the-fly changes to a sail’s tuning can be made other than outhaul which primarily controls draft in the lower sections of the sail. The overall shape and twist in the key upper sections are pre-set during rigging and cannot be controlled under way. Also, significant distortion is caused by the resilient bending of the mast under changing loads. For modern truncated tip planforms, it is well-known that the optimal twist and shape is highly variable depending on the course sailed and wind and water conditions. As such, a pre-determined setting which cannot be actively changed is a compromise in all but a few specific conditions. HCL solves these problems by providing a full shape with minimal twist which progressively flattens and twists off as the wind builds through the judicious placement of elastic ’flex panels’ in the sail body. The HCL technology also includes an on-the-fly compliance adjustability function for additional tuning and range.

In use, an HCL equipped sail automatically adjusts its shape in gusts and turbulent conditions and as the sheeting angle varies during maneuvering and course changes such as reaching or running. In engineering terms, HCL matches the compliance of the sail to changes in aerodynamic force. The result is an effective moderation of the velocity squared aerodynamic forces as well as the relationship between sheeting angle and force. HCL thus provides a much greater time-averaged coupling of the sail to the wind for improved performance and handling. In testing, notable improvements include low-end power and acceleration, upwind VMG, delayed stall, gust absorption and ease in handling while turning off the wind, jibing or water starting. HCL also provides a wider range of effective sheeting angles and an extremely smooth ride which eliminates much of the fatigue associated with high-performance sailing. Other added benefits include simplified rigging and improved mast compatibility as the sail’s shape and twist is less dependent on rig tension and mast flex.

In yachting, where rig motion in a seaway or turbulent air cause rapid shifts in velocity and sheeting angle, HCL provides immediate reactive micro-adjustments which are otherwise impossible due to the critical lag between input and active human response. The result is an average increase in drive per unit time which is of use in either a competitive racing or cruising environment. Additional benefits include simplification of sail control equipment and reduction of shock loading on the rig and hull for improved reliability and safety. Certain aspects of HCL technology are also applicable to other aerodynamic or hydrodynamic devices.

imported_macts svarade 19 år sedan 9 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • jesper_b

Medlem
    11 oktober, 2006 vid 09:27

Satan i gatan. Hansengänget har berättat om att de har en ”major” innovation på G men har inte förrän nu velat berätta om vad för något. Jag som var så nöjd med mina 2006or – nu måste jag trots det skaffa nytt till 2007 – hopplöst!

Visst verkar det grymt logiskt? Konsitgt att ingen gjort detta tidigare.

/Jesper B

• vivace282

Medlem
    11 oktober, 2006 vid 09:48

Hur funkar det? Är det gummi/neopren i filmen på seglet?

• rabbit

Medlem
    11 oktober, 2006 vid 09:51
    Jesper_B wrote:

/Jesper B

Vad är det dom har gjort då? Jag har läst det där två gånger nu och fattar ingenting! ”bat-leech” någon?

Reklam snack översatt till svenska: ”-vi har gjort ett segel som automatiskt anpassar sig till allt det sker genom välplacerade flexzoner som fixar allt som genom magi, fråga inte för mycket är ni snäll…”

Jag erkänner att jag inte är någon segelmakare eller ens riggexpert men visst låter det som dom skvätt vigvatten över ett vanligt segel?

-fred, vind och snö.
    /r

• bjarke

Medlem
    11 oktober, 2006 vid 12:44
    rabbit wrote:
    Vad är det dom har gjort då?
    Det svarta på bilden är väl nåt elastiskt i motsättning til monofilm som ju är vansinnigt O-elastiskt, vs. helt motsatt tänkande ang. segelduk änn alla andre (fast enbart i små områden såklart). Enig med Jesper, det verkar ju logisk som f på nåt sätt, fast det är ju inte säkert at det är så enkelt at eksekvera i praktiken. Vore grymt interessant at testa.
  • rabbit

Medlem
    11 oktober, 2006 vid 14:38
    Bjarke wrote:
    rabbit wrote:
    Vad är det dom har gjort då?
    Det svarta på bilden är väl nåt elastiskt i motsättning til monofilm som ju är vansinnigt O-elastiskt, vs. helt motsatt tänkande ang. segelduk änn alla andre (fast enbart i små områden såklart). Enig med Jesper, det verkar ju logisk som f på nåt sätt, fast det är ju inte säkert at det är så enkelt at eksekvera i praktiken. Vore grymt interessant at testa.

Men det är väl ingenting nytt isåfall?
    Bla hot och ezzy har ju vinylfönster på sina segel som ger en fjädrande effekt och både hot och simmer har ju lagt in dacron på olika delar av sina segel för att ge en ”fjädrande och förlåtande” effekt och när jag läste det så känndes det inte direkt nytt utan snarare som att jag hört det förut, även om jag inte kan komma på var.

Inte för att vara negativ men ”innovation” är väl ändå inte rätt ord för Hansen Sails i det här läget?

-med ena foten i munnen…
    /r

• the_novice

Medlem
    11 oktober, 2006 vid 14:49
    Jesper_B wrote:

/Jesper B

Det har väl Hotsailsmaui redan gjort i viss mån genom att lägga mjuka partier i SO och även med hela segelduken som stretchar i Superfreak?

• jesper_b

Medlem
    11 oktober, 2006 vid 15:12

Jag vet inte vad det är för material. Ren gissning är något slags gummi, kanske neopren. Jag har emailat och frågat, men ej fått svar än. Att det är ett rejält elastiskt och fjädrande material med minne är nog rätt givet av texten.

Vinyl har en viss elastisitet, liksom dacron, men här är det nog frågan om helt andra grejor. Båda dessa material har dessutom rätt begränsat minne. För att få den effekt man skriver om i sin text behöver nog materialet flexa betyligt mycket mer än vanlig dacron eller vinyl. Med ett i princip ickefjädrande/elastiskt material har man som segelmakare ett lite jobbigt val vad gäller hur mycket man ska tighta till akterliket i seglets övre halva. Tighta till mer ger bottendrag/power i lättare vind men kan göra seglet långsammare samt tyngre att hålla i hårdare vind.

Man försöker tighta till akterliket tillräckligt för drag och höjdtagning men inte för mycket för att det ska hindra speed och vindtålighet. Dessa svåravvägda designkompromisser ser dock olika ut i olika vindstyrkor. I hård vind vill man ha mindre drag än i mellanvind tex. Alla designer i stumma material är således optimala i EN vindstyrka.

Har man ett akterlik som flexar upp rejält i hårdare vindar kan man kompromissa annnorlunda. Dvs göra ett akterlik som stänger lite mer i mellanvind och lättare vind.

Det som jag mest undrar över hur det blir med speed i superlättvind. Dvs när vinden knappt orkar strömma runt ett segel som stänger för mycket. Men förhoppningsvis har man fått till det för dessa förhållande också, i vart fall borde det kunna vara grymt pumpvänligt, då man borde slipper en massa fladrig duk när man låter seglet gå tillbaka efter ett pumptag.

Inte vet jag men med visst förbehåll för speed i superlättvind tycker jag det låter grymmt logiskt och riktigt innovativt. Tycker absolut inte det låter som en mafö-gimmick.

Vi får väl fråga på deras konf.

/Jesper B

PS: Visst har Hot fått till dämpade softa segel med dacron, men jag tror ändå inte Hansens idé om ett rejält dynamiskt akterlik är riktigt samma sak. Som jag uppfattar det, jag kan självklart ha fel, flexar Hansens akterlik flera centimeter, i Hots fall handlar det max om några mm.

I några av Hots segel har man dessutom dacron mer för att få ner vikt och samtidigt öka hållfastheten snarare än öka flexet (fluid och spylone). Jag hittar inget av den logiken i Hansens resonemang. Därmot kanske det kan bli en trevlig bieffekt även i Hansenseglen – beroende på vad deras flexpaneler består av. Viss risk finns väl för att de tvärt om väger lite mer än om det var som vanliga monofilmsegel.

• jesper_b

Medlem
    12 oktober, 2006 vid 05:12

Fick just följande email från Hansen:

The compliant sail has gone through extensive testing over the last 3-4 months, 5-6 days a week in a wide variety of conditions. Both in actual races [see attached Bridge to Bridge shot] and test days .Testing was done compliant sail against non compliant Hansen, Pryde, Nash and North. We also tested different version against one another.

Its advantages are most notable in both ends of the spectrum. In very light wind I gain substantial angle over the non compliant sails, and I can get planing and hold a plane in approx, 2 knots less wind.

On the other end of the spectrum, The compliant sail is easier to handle in the gusts, as it smears out the impact of a gust. With that I am able to stay more evenly trimmed.

In the medium, comfortable conditions, it is pretty much same performance as a standard sail, except that I am able to pull more angles whenever I want. If I get under another sailor off the start line I can slow down and cross through his bad air and get on top of him in very short period of time.

The flex material adds approx 2.5 oz. over the five panels. Its stretch characteristic is approx 50% of its total width.

The leach opens up quite easily as it gets wind pressure across the panels. Mini pumps with back hand works very well.

So far I feel that these sails are operating almost a full size smaller on the bottom end of the wind range. I am able to plain easily in 7-8 mph winds on a 10, at the same time; I am able to handle it in 20 mph just fine.

• jesper_b

Medlem
    12 oktober, 2006 vid 06:19

Neopren var det:

Jesper:
    We are presently using double-sided nylon 2 neoprene of varying thicknesses because it is a known material with good memory and durability in a marine environment. This material also glues and sews relatively well. We are also investigating other materials. The drawbacks are added complexity, added expense of labor and materials and a slight increase in weight. We have concluded the benefits far outweigh them. In a 10sq-m Formula sail we are seeing total leech elongations on the order of ±5cm or about 1-2cm per panel. Without HCL a leech cannot make this change and a sail is either ’top-end’ or low-end’ oriented by design. We’ve been regularly testing head-to-head Formula and Slalom HCL sails with non-modified sails now for 3-4 months.
    Hansen Sails R+D

• the_novice

Medlem
    12 oktober, 2006 vid 07:56

Kul med nya idéer men jag är lite skeptiskt (som vanligt). En liten vinst i rangen på seglet borde man väl kanske kunna få till, förra årets Hansen segel twistade ju nästan löjligt mycket.

Siffror blir lätt tokiga tycker jag, 7-8 mph är väl ca 3.1-3.6 m/s och då kör vi inga race här ens med segel på 11.5 – 12.5? Nästa år är det alltså ett 10.0 Hansen på en Apollo som gäller då…?

• ola-h

Medlem
    12 oktober, 2006 vid 09:40

”The HCL technology also includes an on-the-fly compliance adjustability function for additional tuning and range.”

Detta låter intressant. Om jag fattar det rätt är flexen i dessa paneler justerbar. Om det var jag som designade skulle sett till att denna justerbarhet kunde göras från bommen, t ex via att den sköttes med en tunn spectralina som gick från akterliket genom de flexpaneler som går ändra fram, sedan ned genom maststrumpan. Det är ju lite ”old technology” – ni minns väl de ”leech lines” som fanns förr – men med ett mer väldesignat flex i seglet skulle man kunna få rätt mycket effekt på detta gissar jag.

• jesper_b

Medlem
    12 oktober, 2006 vid 11:11

En sund skeptisism är nog hälsosamt. Dock tur att vi inte alla är i hög grad skeptiska alltid, då skulle inte mycket av kunskapsutveckling, innovation och mer radikal utveckling ske. Varken vad gäller vindsurfingsegel eller annat. Djärva hypoteser (idéer), och att envist hålla fast vid dem även i motgångar, har genom historien visat sig leda till de stora upptäckterna, innovationerna och kunskapslyften. Gäller allt från glödlampor, förbränningsmotorer, antibiotika, relativitetsteorier och annat.

Dock: Endast ett mycket litet antal av alla halvgalna och djärva idéer visar sig i slutändan hålla måttet. Vi får väl se hur det går för Hansens senaste.

Om jag förstå rätt har man dock kommit mycket längre än idéstadie. Man har testat och tävlat i flera månader. Givet att de inte bluffar, dvs att det är en ren mafö-gimmick, så verkar det fungera.

Sedan tror jag inte ett dugg på löften om att man kan gå ner en hel segelstorlek eller segla i 2 knops mindre vind och liknande. Dylika uttalanden är nog en konsekvens av ohejdad entusiasm och marknadsföring. Men för till exempel kappsegling i Formula vindsurfing är varenda liten marginell förbättring av högsta intresse.

/Jesper B

• oaxen

Medlem
    12 oktober, 2006 vid 15:17

Man kan väl utan överdrift påstå att vs-släktet är ganska så konservativt.

Spännande idé. Kanske skulle man våga kombinera material med liten töjning med de som är mer formbara(högre töjning – bättre minne) i olika paneler i seglet. De twistande/slappa delarna väl inte vara så utsatta för töjning som de trumskinnsspända.

Vi får väl se vad som slår igenom.

För egen del tror jag att ”larvet” förkortade bomlik/förlängds akterlik blir lika livaktiga som cut away-seglen. Mafö var ”ordet”!

/ Patrik

• vivace282

Medlem
    12 oktober, 2006 vid 15:38

Jag är en som brukar ha segel länge… Tills de typ torkar och går sönder:), så att jag tvingas köpa nytt:).
    Angående neopren i seglet blir det inte problem med att neoprenet torkar och går sönder? Tänker närmast på min gamla våtdräkt. Kanske kan man spraya med silikonspray på dessa delar för att hindra det att torka ut och gå sönder….

Men det kanske inte är/blir något problem…..

• imported_macts

Medlem
    15 oktober, 2006 vid 11:35

Tycker att det verkar spännande. I teorin borde det vara bra till vår något byiga förhållanden i Svedala…hoppas att det funkar och att hållbarheten är bra.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications