Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Har ni testat Eclipse Thruster?

• haze

Medlem
    16 juni, 2008 vid 19:07

Nej det gör du inte. Inte på de modeller vi testade i danmark för två veckor sedan. Alltså både Nano och Thruster. Det var fortfarande kraft i drakarna då. Och som sagt det är inte bra för en nybörjare. Och då du har kiteskola så borde du förstå vad jag menar? Vi testade alla dessa drakar under en instruktörs utbildning.

De flesta andra som jag vet har ju kopplat leashen förbi på något sätt iaf.

• stebe

Medlem
    16 juni, 2008 vid 19:08

@sourra 475505 wrote:

Hur är det fatt Stebe? Du verkar ilsk. Om det gör dig gladare har jag en trasig bom som är din som ligger här och väntar på att bytas mot en fullt fungerande som du har lånat =)

Nejdå, det är bara min bristande litterära förmåga.

Bytt är bytt 😉 ..jag får komma förbi nån dag.

• stebe

Medlem
    16 juni, 2008 vid 19:11

@Haze 475506 wrote:

Stebe: Den var kopplad till en av linorna och det var fortfarande kraft i den. Det är ett stort fel om du är nybörjare. Men det kanske du aldrig har varit? Är ungefär samma som att köra skidor med bindningar om inte löser ut och du bryter benen istället. Kan vara sånt som är skillnad på skada eller inte.

Sourra: Nej men två killar som kör Eclipse för han. Sköna lirare och duktiga wakestyle killar. Kommer du hem till Lördag? Ser bra ut inför helgen.

Nej, det är den inte. Den är koplad till båda frontlinorna och är inte tänkt att kollapsa draken utan endast depowra den, som på många andra SLE-kites. vill man ha tok-säkerhet får man sätta den i o-shit handlet.

..och nej, jag har aldrig varit nybörjare.

• haze

Medlem
    16 juni, 2008 vid 19:14

Stebe: Du vill inte ha den i shithandlet på en kurs. Och då Walle har en kiteskola så är det kanske inte det bästa för den skolan. Det är det jag skriver om;)

• walle

Medlem
    16 juni, 2008 vid 19:24

@Haze 475520 wrote:

Stebe: Du vill inte ha den i shithandlet på en kurs. Och då Walle har en kiteskola så är det kanske inte det bästa för den skolan. Det är det jag skriver om;)

Har jag frågat om hur kiten är att ha i kursverksamhet?

läs om tråden…

Jag tyckte om just bommen!

Stebe, ska vi inte försöka pricka in Gotland i sommar?

• erling

Medlem
    16 juni, 2008 vid 19:35

@Haze 475497 wrote:

Vi kanske skall ha en säkerhets genomgång någongång i Varberg? Om du kopplar safteyleashen på en av linorna så går det att få ur all kraft. Om du tex kraschar och gör illa dig. (som det hände mig) så kan det vara bra att göra det. Och på just Elicpse så går det inte att fästa Safteyleashen på detta sättet utan att sätta den på ändan av bommen. F-one har ett grymt bra systen för den saken tex.

Tja Haze baze!

Håller inte med dig om ditt snack som jag inte förstår mig på. När jag körde med Eclipsen 8 kvm i ca 15-16 m/s så testade jag att lösa ut chickenloopen då leschen satt fast i säkerhetssystemet vid chickenloopen. Följande hände, draken åkte ner i vattnet och kraften åkte ur. sedan var det bara att dra in draken och fortsätta att köra. För mig fungerade systemet som det ska och ser inga fel på det. Det som imponerade på mig var att den inte inverterade utan att linorna satt som sig bör och att det var så lätt att ”hova” in draken i den vinden upp på brädan och köra igen!

Har dock inte testat Naish system men jag kan säga att vid en eventuell olyckssituation så hade Eclipse systemet fungerat perfekt.

• ninoh

Medlem
    16 juni, 2008 vid 19:38
    Haze;475490 wrote:
    Om du tappar bommen och har chicken loppen kvar i selen och löser ut chicken loopen så draken hänger i saftey leaschen är det en sjuk skillnad.

hajar inte heller.. kan du inte förklara vad du menar, verkar intressant. Har du leashen till chickenloppen så depowrar ju bara draken och det brukar ju räcka bra. annars får du ju koppla på annat ställe. hur kör du själv då som e så mke bättre?

• haze

Medlem
    16 juni, 2008 vid 19:39

Det har du inte men jag antog det och att du ville ha reda på vad som man tyckte. Men tydligen inte 😉

Som sagt kiten är helt oki. Bommen är oki. Gillar som sagt smartloop bommen bättre. Sen upplevde jag den lite känslig i byig vind. Inte alls lika förlåtande som andra märken som tex Ozone och F-One. Men det kan vara fel på inställningarn och ovana då jag bara körde den i 45 min ungefär och de andra har jag kört en halvdag per kite i vintras. Om jag skulle jämföra lite olika märken så här snabbt så skulle jag ranka topp utan inbördes ordning så här:
    Flexifoil Ion3
    Ozone Instinct
    Naish Cult
    Cabrinha SWB 3
    Slingshot Rev

Dessa och 9:kites till kördes under en veckas tid i vinter. Halv dag per kite. Sämsta kite var utan tvekan Advance kites. Både uppförande mässigt och säkerhets mässigt. De flesta kites i dag är ganska lika i beteende i luften. Den största skillnaden är bommen och säkerheten. Och där skilde sjukt mycket från märke till märke.

Skulle rekomendera att prova Naish Smartloop bom. Vet en del folk som kör med den på andra märken än Naish. Men som sagt detta är min åsikt.

• tomw

Medlem
    16 juni, 2008 vid 20:15

Beklagar i förhand för swengelska och språkfel.

Jag har haft min Eclispe Thruster 10-12-14 sedan April. Köpt på resa i USA. 20% på hela paket- 3 kites, 2 bars: 18 papp. Billig dollar.

Ingen kan säga att jag pimpar- man kan påstå att jag vet inte vad jag snackar om- och det kanske stämmer- man vet aldrig.

Körde Best Waroo och Waroo Pro i knappt 2 år innan. Windwing innan dess- 2 olika modeller- Rage och Rapture 2 (sådär) och Naish Aero 2-12 o 18m2 som första kites. Lärde mig på två linors kites-unhooked och direktional bräda i djup vatten. Testad el del andra kites genom åren…

Thrusters är mer C-kite än SLE. Bridel är minimal och kopplad till baklinorna med en pulley vid LEn. Detta gör att kite flyger med mer jämn tryck på bak och front linor än en Waroo. Det är en fördel.

One pump som Slingy- Konstruktionen har varit hypad. Den är bra- upp till industristandard- inte lika bra som Slingy eller Best. men det bör hålla. Dem har industrins bästa guarantee, än så länge bara i USA- dem säger hela världen 2009.

T12 o T14 är mycket bra kites- skitsnabb i sväng-genom luften (och har haft en Waroo Pro 11 som är kung på airspeed). Kiten är ”vig”- i ”torsion”- den vrider sig lätt och svänger snabbt. Men mycket stabil i profil (canopy stabilty). Man kan inte få den att falla fram eller backa ner.

T14 är min go-to kite nu. VILL at det ska blåsa 7-8ms….

T10 har ett lite problem-som är lite mysko. Den vill gärna ”pumpa” 1-2 gång i en ”gust”. SK Jellyfishing. Det är mest om man skota ut baren instället av att dra i lite och kanta brädan. Det inte kraftig och känns inte så mycket-bara syns. Jag löste detta med att rigga en extra bridle lines- tog 15 min. Nu är kiten mer stabil i gusts- och jag gillar den nu. Tror att dem skulle haft lite större LE diameter på 10an eller lite mer stöd med bridle till mitten av LE- som jag ordnade.

Konstig, för att T12 och T14 är stabil- ingen jellyfish alls.

Alla Thrusters jag har är kanon att loopa- har lärt mig hooked KL nu- gjort det på alla- T14 är roligaste! T14 är som en snabb 12a. T12 som en 10a och 10an som en 8.

Man ska flyga dem lite mer aktivt- ingen ”park n ride” svänga dem driva dem. Power-up och kanta- det är kul- T14 på en 55cm bar- 5cm mellan händerna. Lätt bar pressure- samma bar tryck på T14 och T12! Lagom- känner var kiten är. (linken bridles help -no slack back lines).

Hoppar minst lika bra som Waroo Pro- bättre pga att man kan re-direkt med en lätt dragning- sista sekunden. Ingen drop out of sky grej när man skota ut, som på waroo, men med extra boost när man skotar hem i hoppet.

Baren är mycket bra. Tycker att safety och C- loopen fungerar- det är lite power kvar men det är så lite att det kommer aldrig att skada dig. Man kan dumpa kiten med C-loopen release och sedan få c-loopen stängd igen i vattnet. Om man vill släppa hela på Oshit efter c-loop release, kan man dra in hela på leashen och tar i en oshit.
    Front lina swivel fungerar- ingen trassel med leashen.

Negativt är baggen- Samma storlek för alla kites. T10 simmar i sin bag. Annars har dem detaljer som är mycket bra- som en rem att ha runt kiten innan man stoppar ner det. Kostar säkert 3kr- värt mycket.

När jag skulle kör min gamla 06 Waroo 7m2- gick det inte längre- den ville bara backa ner- hade vant mig vid att power-up och kanta…den var lite klen nu tyckte jag.

Så när valet var att köpa en T8- med risk att den hade samma tendens som T10 (eller värre?) valde jag en Best HP 7a…få se om det var rätt eller fel…

Svårt att sälja nåt som ingen annan har. Its called ”Social Proof”.

Have fun.

• tomw

Medlem
    16 juni, 2008 vid 20:29

Uhhh,

Halv dag räcker inte att bedömma en kite.

Muscle memory kopplar in och man gör saker utan att tänka. Det tar tid att lära om.

Är man ny på sporten uppskattar man en kite med mjukt och skön beteende. Den gör inget oväntad- den är snäll. Som en Ford.

Med mer erfarenhet gillar man en kite som har mer JUICE. En BITCH som slår ner dig om du är inte tillräcklig uppmarksam på HENNES behov.

Have fun.

• haze

Medlem
    16 juni, 2008 vid 20:40

Har inte sagt att det räcker med en halv dag. Men det är förmodligen mer än de flesta har kört på 14 stycken olika eller vad tror du?

• nic

Medlem
    16 juni, 2008 vid 20:46

aloha till tomw för utömmande svar med goda OCH framförallt mindre goda punkter på din egen utrustning plus bra med genomgång av eventuella bias.

vet du vad aspektration är? hög/medel/låg
    Låter som en hög aspektratio.

nic

• gh0st

Medlem
    16 juni, 2008 vid 21:04

dom kallar den för en ”High AR High Performance kite”.

• nic

Medlem
    16 juni, 2008 vid 21:39
    gh0st;475582 wrote:
    dom kallar den för en ”High AR High Performance kite”.

tackar

• walle

Medlem
    16 juni, 2008 vid 21:48

NU har man fått lite vettigare svar…

Det var väl så jag upplevde den, en kite som man kan jobba fram mycket kraft på, inte tappar i kraft när man styr den som andra sle kites.

Hoppas på att testa den hårt riggad också!

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications