Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Har testat SS Oneline

• Har testat SS Oneline

Publicerad av gugge på 5 juni, 2005 vid 18:03

Då har jag testat SS oneline på min SS15.

Jag moddade om den själv vilket var enkelt.

Den 5 linan löper i ett rör som i sig befinner sig inne i chicken linan (eller vad det nu heter).

När man drar lite försiktigt i den linan så drar man ju ner framkanten och får rätt så bra depower, skotar man dessutom hem lite mer så ”plattas” draken till något och man får mer grund tryck i kiten. Sen går det att mixa och matcha som man känner. Rätt så schysst faktiskt.

Som 5:E lina är det riktigt enkelt att vända kiten i vattnet, ja som det ska vara. En sak jag märkte var att röret som linan löper igenom är trångt, vilket gör att man måste hjälpa linan tillbaka genom att rycka något i bommen. Inga konstigheter egentligen, men ändå. Slutsatsen är ju att kommer det sand i röret blir det ju inte enklare.

Det är väl den enda nackdelen vad jag upptäckt.

Eftersom man kan cleata fast linan sä är den riktigt bekvämt att förändra och bibehålla formen på kiten. Min SS15 har helt plötsligt ökan sin wind range med säkert 2sek/m uppåt och i alla fall 1 sek/m neråt i registret.

Rätt så coolt.

Sammanfattningsvis skulle jag vilja säga att det var ett bra köp och ”oneline” gör så mycket mer än hjälper vid launch.

Alla kan skaffa ett upgrade kit, möjligtvis måste ni som inte kör med SS bom förlänga styrlinornas inföstningslinor samt införskaffa ett clamcleat som behövs för 5 linan.

En sak till: jag är inte sponsrad av Slingshot!

/Henrik

patrikol svarade 19 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • patrikol

Medlem
    5 juni, 2005 vid 18:07

Fan va läckert oneline kite! smile.gif
    Är dom snabbstyrda ändå?
    Ingen risk för lin trassel där inte! grin.gif

• mrmille

Medlem
    5 juni, 2005 vid 18:11

verkar vettigt

hur är det med den övriga prestandan?

• gugge

Medlem
    5 juni, 2005 vid 18:24

Avseende lintrassel så är det riskfritt, i alla fall inte mer risk än annars eftersom linan löpet helt fritt upp till kanten. Inga bridels och sånt skit.

Prestandan för övrigt är, om man inte aktiverar eller drar i 5 linan, precis densamma som innan. Min ss 15 är så jävulskt skön och jag tycker den svängen sóm en 11-13 i vilket fall som helst.

Drar du i 5 linan och fäster den så blir kiten något lugnare men grundtrycket kan ökas på ordentligt. Dessutom kan du driva kiten betydligt längre fram i vindförnstret vid rätt justering. Ja, det återstår ju att se, hann inte testa den grejen i helgen.

Patrik, jag har ju som du vet testat UDS sen den kom, det här slår allt som UDS kan erbjuda.

Släpper du kiten, leachen sitter fast i selen eller nåt, faller kiten lite fint till vattnet, Inget trassel. Leachen är nämligen fäst vid 5 linan och kiten ligger tryggt som en sovande bebis på vattnet. Man kan till och med simma tillbaka till sin bräda (uppvinds) utan problem. Det tyckte jag var rätt så kanon faktiskt.

• patrikol

Medlem
    5 juni, 2005 vid 19:07

Svar till:

Patrik, jag har ju som du vet testat UDS sen den kom, det här slår allt som UDS kan erbjuda

[/ QUOTE ]
    Det slår nog det mesta en lina det är ju helt otroligt ju! smile.gif

• gugge

Medlem
    5 juni, 2005 vid 20:44

LOL, så är det ju, lite svårt att förklara bara!

• patrikol

Medlem
    5 juni, 2005 vid 20:58

Nästan så att det slår Liftass! grin.gif Men bara nästan! Sorry Melker! blush.gif

• luuddee

Medlem
    5 juni, 2005 vid 21:00

fan inte ens i närheten jöö

• patrikol

Medlem
    5 juni, 2005 vid 21:05

Nja nej Liftass är ju grymmast men inget för nybörjare bara för dom allra bästa.
    Så man får helt enkelt bara drömma om dom! wink.gif

• chris99

Medlem
    5 juni, 2005 vid 22:51

Tack för en seriös review av one-line systemet.

Kanske röret ”sliter till” sig något så att linan går lättare med tiden. Jag ska definitivt testa systemet.

/Christer

• lasurf

Medlem
    6 juni, 2005 vid 09:18

Hej Gugge
    Vad tyckte du om att bygga ihop det?
    mvh Anders

• gugge

Medlem
    6 juni, 2005 vid 10:55

Anders,

det var enkelt, pretty strait forward.

En sak jag gjorde var att knyta fast en stark tunn sytråd i femtelinan, lät nålen löpa ner genom röret sen drog jag linan genom röret med hjälp av tråden. Piece of cake.

Allt som allt tog det 30 minuter att modda om och dra om, sätta fast nya linan etc etc.

/G

• patrikol

Medlem
    6 juni, 2005 vid 16:27

Kan vi inte få se lite bilder på det hela? smile.gif

• lasurf

Medlem
    6 juni, 2005 vid 17:32
  • patrikol

Medlem
    6 juni, 2005 vid 17:35

Tack! smile.gif

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Har testat SS Oneline

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.