-
Har testat SS Oneline
Då har jag testat SS oneline på min SS15.
Jag moddade om den själv vilket var enkelt.
Den 5 linan löper i ett rör som i sig befinner sig inne i chicken linan (eller vad det nu heter).
När man drar lite försiktigt i den linan så drar man ju ner framkanten och får rätt så bra depower, skotar man dessutom hem lite mer så ”plattas” draken till något och man får mer grund tryck i kiten. Sen går det att mixa och matcha som man känner. Rätt så schysst faktiskt.
Som 5:E lina är det riktigt enkelt att vända kiten i vattnet, ja som det ska vara. En sak jag märkte var att röret som linan löper igenom är trångt, vilket gör att man måste hjälpa linan tillbaka genom att rycka något i bommen. Inga konstigheter egentligen, men ändå. Slutsatsen är ju att kommer det sand i röret blir det ju inte enklare.
Det är väl den enda nackdelen vad jag upptäckt.
Eftersom man kan cleata fast linan sä är den riktigt bekvämt att förändra och bibehålla formen på kiten. Min SS15 har helt plötsligt ökan sin wind range med säkert 2sek/m uppåt och i alla fall 1 sek/m neråt i registret.
Rätt så coolt.
Sammanfattningsvis skulle jag vilja säga att det var ett bra köp och ”oneline” gör så mycket mer än hjälper vid launch.
Alla kan skaffa ett upgrade kit, möjligtvis måste ni som inte kör med SS bom förlänga styrlinornas inföstningslinor samt införskaffa ett clamcleat som behövs för 5 linan.
En sak till: jag är inte sponsrad av Slingshot!
/Henrik
Logga in för att svara.