Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hardcore 66 eller WaveCult 68 vilken är bäst? Jag vet ;-)

• Hardcore 66 eller WaveCult 68 vilken är bäst? Jag vet ;-)

Publicerad av sinker på 8 juli, 2007 vid 22:37

Jag har testat RRD WaveCult 68 (06) och RRD Hardcore Wave (07) idag. Detta är mina iaktagelser.

Först lite om mig och dagens förhållanden. Jag har surfat sen 82, och i och med en Tiga Wave i början av 90-talet har det varit vågor i olika former som inspirerat och drivit mig vidare. Jag väger mindre än de flesta, 60 kg vilket alltid varit en utmaning i hårdare vindar och när jag ska hitta en tillräckligt liten bräda. Sen två är tillbaka seglar jag min första stubbie, en RRD WaveSwallow 68 (05). Swallown vilar upp sig hos Uffe på CLS efter några tuffa veckor i Pozo. I samband med det har jag insett att jag är redo för nästa steg och nästa bräda. Jag älskar vågridning, känner mig van i bottomturn, cutback och aireals, sätter nästan mina bakåt men vågar inte framåt. Freestyle är ännu inget för mig, är mer av en old school typ.

Dagen för testet var en klassisk Apelviksdag, 270 grader, 10-14 m/s, regn, åska, och sol samt en hel del vågor. Störst drygt logo högt. 4.5 till 3.7. Se bifogad bild. Jag körde i 6 timmar tills krampkänningarna kom alltför ofta, bytte bräda ungefär varannan halvtimme. Mackan, Rambo, mfl samt 50 andra trängs på vattnet denna underbara dag. Ni hittar säkert bilder på Konfen nånstans.

För att inte kopiera surftidningarnas tester så lägger jag upp testet på mitt eget sätt nämligen så som jag testade brädorna och med de kriterier som jag tycker är viktiga för mitt val mellan de två.

På stranden:
    Båda brädorna ser kompetenta ut. Klara färger och ett typiskt RRD bildspråk i grafiken. Bra halkskydd. HW har en ”avsågad” nos som ser lite fyrkantig ut. WC är betydligt tjockare och har en i min smak snyggare outline, den inbjuder till blickar och beröm, mer än HW som har ett drag av Fula Ankungen över sig. Bottenformen på de båda är egentligen ganska lika. Dubbelkonkav till V är gemensamt. Det är mest outlinen som skiljer dem åt. På ovansidan skiljer de sig också genom att WC har ett rundare däck eftersom den är tjockare. Stropparna är de samma, RRD Dakine stroppar som jag även har på min Swallow. Mina stroppar är efter 3 säsonger varav 6 veckor i Pozo nästan slut så även om de är sköna så slits de fort. Kommer RRD med nya, bättre stroppar 08??
    Måtten
    – HW (236, 66, 52.5) http://www.robertoriccidesigns.com/equipment/#home.windSurfing.style.hardcoreWave
    – WC (230, 68. 53,5) http://www.robertoriccidesigns.com/y11

På väg ut:
    Jag märker skillnaden direkt! Jag börjar med WC för att lättare jämföra mot Swallown som jag har i muskelminnet. Den ligger så högt i vattnet, mycket högre än WS. Acc:ar underbart snabbt och känns livligt lekfull. Styv som få och ett jäkla bett i fenan. Jag börjar överriggad med 4.5 och resultatet är att jag flyger ut genom brotten. Inte bara flygande fort utan framför allt flygande högt. Jag vet inte om det är farten eller det höga flytläget som gör det men det går inte att hålla ner den, på minsta våg flyger jag högt och lååångt. Det är kul, riktigt kul. Kontrollen i luften är bra, lika bra som WS vilket är viktigt när man tillbringar så mycket tid där uppe.
    En halvtimme senare med HW känns verkligen skillnaden mellan stubbie och nya generationens traditionell. Även HW flyter högt, dock inte lika högt som WC, ung. samma som WS. Passagen genom brotten är något lugnare. Det tar länge tid att komma upp i planing men det är egentligen inte något problem. Första intrycket är att HW inte är lika snabb. Konstigt tänker jag… Mackan och dom andra säger att den ska vara snabb som fan. Ändå känns den inte alls så kvick som WC. Jag börjar att jämföra mig med de andra på vattnet och då fattar jag att det är den lugna gången som lurar mig. Jag seglar lätt förbi de flesta även med en högre vinkel. En annan skillnad som är mer korrekt är höjdtagningen. Från WS är jag bortskämd med grym höjdtagning. 20,5 med dubbla thrusters gör det väldigt enkelt att jobba upp sig från en bra vågridning. WC tar lika bra höjd den med sin enda 20,5 MFC. HC däremot får jag kämpa lite med. Det går absolut att vinna höjd men i grenen att ”kryssa” mellan brott och utströmmar vinner WC lätt.
    Allmänt så känner jag mig inte lika överriggad på HW som WC. Det skiljer bara 3 liter mellan dem, men känslan är nästan 0,5 kvadratmeter. För mig som är lätt föredrar jag känslan av de 0,5 mindre.

I hoppen:
    Jag har redan nämnt livligheten hos WC. Farten och den breda akten ger ett bra underlag för riktigt höga hopp. Eftersom WC med sin korta längd är så enkel att styra i luften kom jag på mig själv att ha kvar hängselen ikrokad även på de allra högsta hoppen. Landningarna är också en ren njutning även om man råkar landa alltför platt. WC har precis som alla andra 05-07 RRD underbara pads, denna årgång (eller modell) har ännu mer dämpning för hälarna.
    HW med sin betydligt smalare akter uppför sig på ett helt annat sätt. Till skillnad från WC så lyfter den mer värdigt, i samma riktning som jag hade innan vågträffen. HW känns mer pålitlig, landar där man förutsätter att man ska. WC lyfter högre men man får också kämpa för att styra den dit man vill. Kanske kan man med tiden lära sig att kontrollera den vilda pop:en.

Yttre gippen:
    Väl utanför brotten och senare de högsta vågorna är det dags att vända tillbaka. Erfarenheten från min WS var att det var bäst att kasta runt den i en slam gybe eller hitta en ren nog våg och skära runt i en fullfartsgipp. Med WC är det detsamma. Eftersom jag är så lätt har jag svårt att få ner en kant att svänga runt på i överriggade förhållanden i ett logohögt Apelviken med mycket chop. Det hände mer än en gång att WC studsar ur svängen för att jag lutar mig för mycket bakåt. Lutar jag mig för mycket framåt fastnar kanten ibland och jag trillar över seglet. OK det är inte lätta förhållanden men det som funkar bäst är att ta en stor, nästan brytande våg och be en snabb bön att det är platt nog där nere, annars studsar jag bara ur igen. Här märker jag av min begränsade vikt. Jag får helt enkelt inte ner WCens kant tillräckligt. Jag provar att flytta foten ut på kanten för att kantställa mer men då händer det mer än en gång att vattnet sprutar kring foten och brädan hakar upp sig på det istället.
    Skulle det funka bättre med den smalare HW? Ja visst gör det. Precis som testerna säger så reagerar HW både på bakfoten och/eller framfoten. Här finns inga tendenser att jag ska studsa ut ur svängen. Den lösa foten hamnar aldrig i vattnet och 9 av 10 gippar sitter även efter 6 timmars seglande.

Vågridningen:
    Det är vågridningen som är hela poängen, anledningen till att man lämnar jobb, hem, och familj, ett av livets få glädjeämnen. Omständigheterna var inte optimala, inte för att vågorna var för små, eller att vinden var för svag, utan snarare vinkeln. Cross-onshore (270) skulle jag bedöma att det var. Men för mitt test av en stubbie mot en trad så var det kanske ändå perfekt. Båda borde ha något att bidra med.
    Jag avlägger domen direkt; HW vinner solklart. Aldrig förr har jag känt en sån trygghet i bottomturnen, aldrig förr har jag kunnat droppa så sent ner i den brantaste delen av en i det närmaste brytande ”monstervåg”. HW levererar, HW går som på räls, HW regerar.
    Det värsta som finns är när man droppar ner i något brant och en ripple eller småvåg får en ur balans och man faller över seglet ner i gapet på en rytande fyra-metare. Oftast klarar man sig ganska bra men det är jobbigt att simma 30 minuter efter grejorna. På samma sätt som min gamla WS har WC en tendens att fastna på kanten om jag droppar för sent.
    Å andra sidan är WC stråt vassare på de mindre vågorna 1-2 meter som är mer onshore. Här kommer bredden och akterns volym till sin rätt. Den är oförskämt lätt att håll kvar farten med i bottomturnen även om jag studsar till lite eller gör några misstag.
    På väg tillbaka mot den brytande vågen var brädorna ganska lika i dagens förhållanden. Jag hade tillräckligt med vind och tillräckligt höga vågor för att det aldrig skulle vara några problem att komma tillbaka med HW. I sämre förhållanden skulle WC säkert stå sig bättre än HW. I alla fall enligt tidningarnas tester. Det kändes bra att HW kunde skära lika högt mot vinden clew first som WC för att kunna attackera tillräckligt hårt mot vågen, trots cross-onshore. I cutbacken vann återigen HW, om än marginellt. Visserligen har WC bättre potential att nå vågen med bättre fart men väl där och med för lite fart så fastnar WC igen på sin kant. Alltför ofta kantställer jag, missar vågen och blir hängandes bakom och i vattenstartsläge. Men HW går även detta moment lättare. Bäst funkar det givetvis när jag har god fart och träffar en brytande yta. Faktum är att jag aldrig tidigare haft så kraftfulla cutbacks i Viken med så goa, långa slides som jag hade idag med HW trots vinkeln.

Sammanfattningsvis:
    WC – För mina 60 kg i dessa förhållanden kände den för stor. Jag får helt enkelt inte ner kanten på den i svängarna och då blir den för orolig. De mest positiva intrycken som sitter på näthinnan är de osannolikt höga, långa hoppen på väg ut, de få gånger jag i gippen på insidan i smult vatten får ner kanten, då känner jag WC:ens potential och den carvar som en skida. Synd att det var så sällan bara.
    HW – Vinnaren idag, vinnaren i de övre vind- och vågregistren. En samlad och trygg vän som levererar när det drar ihop sig. Inte den vackraste outlinen, men vilken känsla den har i svängarna. Tryck till med vilken fot du vill och du är runt, allt känns bara så enkelt! Min enda kommentar till RRD teamet, var tog XXS vägen?? Jag vill ha en på 51,5 cm!

/sinker

Tack Chris och Andreas på Surfers Paradise för att ni lånade ut era grejor till mig.

dr-masse svarade 18 år, 3 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • calle

Medlem
    9 juli, 2007 vid 07:30

Tack för en kul och utförlig ”test”, bra input för mitt kommande brädköp.
    / Calle

• dr-masse

Medlem
    9 juli, 2007 vid 07:35

Jag körde en heldag med 4.2 och 3.7 på 2007 RRD HCW XS i Guincho med ett par-tre meters vågor nu senast, och kan enbart bekräfta dina intryck.

En fantastiskt trygg, skön och (till min förvåning) lättåkt sak som verkligen räddade dagen när det var fullmacka i tresjuan mot kvällen. Det är inte ofta jag seglar i denna typ av förhållanden, så en modern kontrollerad klassiker under fossingarna var ju tokigt rätt.

Vägde jag mindre (75 kg är min vikt) skulle det vara ett mycket hett alternativ som äkta hårdvindsbräda även i Sverige för segling med 4.7 och neråt. Passar på att påpeka att HCW S är en verkligt najs bräda!

Roar mig med att lägga in bild på HCW XS, snygg som fanken är den tycker jag!

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hardcore 66 eller WaveCult 68 vilken är bäst? Jag vet ;-)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.