Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Hårdträning
-
Hårdträning
Publicerad av kiters_se på 25 april, 2009 vid 21:41Va ute i två timmar idag och tränade på att slå och gippa med min course.
Många underbara fall blev det…
Inte helt enkelt…
Peter
skotten svarade 16 år, 6 månader sedan 13 Medlemmar · 19 Svar -
19 Svar
-
Skön bild:-)! Filmat och plockat ut en bild i efterhand eller?
Ang att gippa:
Hur brukar dom göra då?
Jag tycker spontant att det borde vara bäst att köra tow-side i gippen och sedan kliva över efter att man fått lite fart igen…. Då kan man ju stå med fötterna rätt nära varandra och nästan helt vinklade frammåt, d v s inte så stort moment att vrida runt.Vad tycker DU själv funkar bäst, so far?
-
Jag vet inte hur de brukar göra i courseracing men om man enbart vill maximera höjdtagningen så är ju att ”slå” med brädan bäst.
Bromsa in all fart framåt genom att gå upp i vind som möjligt. Dra draken genom vindfönstret hyggligt snabbt men ändå så att den går över huvudet. När den är nånstans runt kl12 så gör man som en frontside shuvit så att nosen passerar vindögat. Fånga upp brädan på andra stancen och dra ner draken kraftigt den sista biten.
Detta funkar strapless på skim och surfbrädor men det borde ju funka strapped på courseracingbrädor också. Kanske inte den enklaste metoden och jag är inte särskilt säker på den själv ännu men när den sitter så känns det riktigt gött.
När det gäller att gippa så är det att föredra att dela upp det i två moment. Antingen vänder man först och byter stance sen eller tvärtom om. Det som hjälpte mig att få till själva stancebytet är att tänka att hela skiftet ska vara en enda rörelse utan att för den delen ”hoppa runt”. Lättast är att falla lite ned vind för att plana ut brädan och dra upp draken en bit för att få lite lyft. Därför kanske det passar bättre att göra skiftet innan vändningen då eftersom då draken ändå ska upp och man ska falla av.
1. Flytta bakfoten till framfoten
2. Gamla framfoten till där bakfoten var
3. Vrid underkroppen genom hela rörelsen -
kiters_se;542790 wrote:Va ute i två timmar idag och tränade på att slå och gippa med min course.
Många underbara fall blev det…
Inte helt enkelt…
Peter
Och.. vad har du fått upp den i för fart på maxkryss, halvvvind och toppfart på slööööööööör?
Vore kul att veta hur väl den går i vattnet. Lycka till med jippa -
Jag var ute idag med 14m2 kite och lite små chopp i Falsterbo.
klarade att gippa 2 ggr av 10. I en riktning. andra riktning känns som jag kommer aldrig klarar det.
Ska man kryssa, tror det blir bättre att hoppa av och vända, eller gör den som i gubbsurf.
Film i gubbsurf kanske funkar på en wave bräda, men race brädan svänger inte så lätt. Och det ser ut att vara skit svårt oavsett.
Board handling kommer vara den avgörande faktor.
-
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=7xpSKO6kFPU[/ame]
De är såhär man skall göra!
Peter
-
Åker på træningslæger på måndag i två veckor innan 16 maj då det ær premiær før Cabrihna Kite race i Danmark!! Får se då hur det går!
-
kiters_se;543112 wrote:
Är det Skotten på filmen????????
-
kvabbso;543162 wrote:Är det Skotten på filmen????????
han kan ju bara köra på ena hållet så det kan det inte va 😉
-
Haze;543156 wrote:Åker på træningslæger på måndag i två veckor innan 16 maj då det ær premiær før Cabrihna Kite race i Danmark!! Får se då hur det går!
Jag är på youtubes träningsläger hela tiden 😉
Lycka till Hasse!
Peter
Logga in för att svara.