Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › hasselö, hasselkobben, kanonsfjärden???
- 
		hasselö, hasselkobben, kanonsfjärden???Publicerad av q-lobo på 17 april, 2002 vid 19:11har någon nåt tips på stränder eller gräsplättar på öarna kring ovan nämnda som är att rekommendera för riggning och igång? 
 funderar att pröva den lite mer öppnare skärgården i sommar, men har inte så grym lokalkännedom gällande tomträttigheter, allemansrätten o dylikt.är det någon som prövat att surfa på kanonsfjärden, eller är det omöjligt pga all trafik? behöver tips… q-lobo svarade 23 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 8 Svar
- 
			8 Svar
- 
Är det kanholmsfjärden du menar så är det fullt med båtar där då det är fint väder. Allemansrätten tillåter dig att göra det mesta bara du inte stör eller förstör. Alltså kan man nästan rigga varsomhelst då man varken stör eller förstör då. Svårare är att få bilen dit man vill. 
- 
jag tänkte mer på om det finns någon strand eller gräsplätt som är ett unikum i området 
- 
Johan!!Gäst18 april, 2002 vid 12:55Min familj har ett landställe precis vid Kanholmsfjärden så jag har surfat där en hel del. Trafiken är inte alls något problem, Kanholmsfjärden är en jäkligt stor fjärd så att lite båtar gör ingenting (då är det mer trafik på Nämndöfjärden). 
 Vågorna kan faktiskt bli rätt stora här speciellt om det blåser hård N till O och det finns ett par grund där vågorna tornar upp sig lite också. Bästa vindriktning är lite svårt att svara på för att det boror helt på var du är men där jag surfar så funkar O-S och om man slörar ner lite mot Sandhamn så fungerar även V.Problemet är väl egentligen precis som du tror att hitta en bra plätt att rigga på för att stränderna ägs mest av tomtägarföreningar. Det beror väl mycket på hur fräck du är. 
 Det bästa stället som jag kan komma på är nog Skarpö, skarpö är nästan helt obebyggt och om du orkar bära prylarna genom skogen en bit så kommer du till bra stränder som vätter rakt ut mot kanholmsfjärden.
 Det finns föresten en väg som går enda ner till vattnet där det finns en brygga och ett gammalt fiskeskjul, jag har aldrig sett någon där men den ägs nog av någon.
 Det knepiga med skarpö är att det finns en bom så har du otur så är den stängd men under sommaren är den nog nästan alltid öppen.Försök annars med Pålsudden, tror det finns en gräsplätt där, plätten ägs antagligen av tomägarföreningen men där har jag sett några surfare ibland. Därifrån är det lite svårare att ta sig ut. Det bästa är nog att åka ut och leta, jag kan kika lite extra nästa gång jag är ute om du vill?? 
 Du kanske kan ta dig ut från Stavsnäs eller Sollentuna brygga, men det blir nog svårt… ta fram en karta och leta, något ställe finns det alltid.Om du åker ut så åk inte en sjöbrisdag utan en lågtrycksdag, då blåser det ofta mer här en längre in i skärgården. Lycka till!! //Johan 
- 
Grymt! Jag har ett sommarställe på hasselkobben (se bifogad bild sedan, http://www.waxholmsbolaget.se/sitepilot/flash/skargarden.html ), har funderat mycket på att slänga mig ut på kanholmsfjärden eftersom det ALLTID blåser där men vår ö lämpar sig inte då det inte finns några bra istigningsplatser. skall ut i helgen och tänkte ta båten och scouta runt inför sommaren. jobbigt är bara att finlandsbåtarna och alla fraktfartyg rundar just hasselkobben för att vända upp mot sandhamn (vilket är en magnifik syn) men det verkar vara lite spooky att surfa omkring dem, skall kolla upp dina tips med vår ö-förening och se vad vi har för relation till de andra öarna tack för tipsen 
 rock on/n 
- 
Johan!!Gäst19 april, 2002 vid 09:02Häftigt läge!! 
 Jag har seglat förbi hasselkobben många gånger på väg till Sandhamn. Egentligen vore ju ön mycket bra startplats om man bara ser ur vindsynpunkten. Men jag förstår din oro för de jättelika båtarna som rundar ön. Men om du ser dig för ordentligt när du sticker ut så borde det väl fungera?? Båtarna åker ju iallafall inte så fort när de åker genom sandhamnsleden. Och deras vågor är det väl ingenting fel på?Kruxet om du ska ta båten till något ställe är att man vill ju ogärna förtöja där det blåser rätt på. 
 Vad har du för båt? Kan du dra upp båten så finns det en hel del ställen, om du ska reka i helgen så kolla in viken vid Skarpö udde precis innanför Trollharan. Det är en liten sandstrand som borde fungera fint för ditt ändamål.Kolla på kartan, den blåa pilen är mitt sommarställe (vi borde nästan kunna vinka till varann!!). //Johan 
- 
Johan!!Gäst19 april, 2002 vid 09:08Oj då, kartan var visst sparad i fel format!! 
 Den blåa pilen är mitt sommarställe, som du ser så är det ett helvete att ta sig ut vid N.//Johan 
- 
iofs men det är jäääääkligt långt emellan. 
 har scoutat i helgen, (blivit riktigt brun på kuppen) och hittat bra öar får återkomma med en bra beskrivning
 /n
Logga in för att svara.