-
Helix med 12 meters linor! :-)
..nu har man ju kört sin Helix 7 & 9 kvm en hel del. Och man börjar ju vänja sig vid att rigga sin 9 kvm när andra pumpar upp sin 12:a och inte blir man omkörd heller trots mina 90 kg och Thorn 128 bräda, tvärtom!!!
Redan från 7 m/s börjar det roliga, funkar att hoppa m.a.o! Otroligt, men man vänjer sig som sagt:-)Hur som helst i torsdags skulle jag ut å testa nya smart loopen.
I början blåste det ju ca 8 m/s och jag körde på 17 meter lång linor, (Helix 9:a) kiten blir snabb, man överstyr lättare än vanligt, men vilka hopp man får på!! En himmla ”popp” i hoppen blir det, p.g.a av att kiten blir så snabb. Kiteloopa, no problem…Rock´n roll är ordet, det roliga blev ännu roligare!!!Sen började vinden öka ytterligare, så jag gick in å bytte till en bom med 12 meters linor(!) Med erfarenhet av C-kite med korta linor trodde jag detta skulle bli hysteriskt, men icke! Kiten var fortfarande förvånansvärt stadig. Tidvis blåste det ca 16-17 m/s och allt var bara behagligt, med 9 kvm, många körde nu på 5 kvm och 7:or skall ju tilläggas, jag var nog ganska ensam om att köra 9 kvm. Och jag behövde aldrig ens dra i depowern, så övre gränsen för denna riggning fick jag aldrig utröna, fast jag hade nog kunnat köra en 7:a i samma vindstyrka, då jag ville att kiten skulle vara än snabbare (!) och strappless vågbräda rekommenderas nog till denna linlängd. Hur det gick att hoppa, jo det gick det med, kom väl en 3-4 meter upp, men det är väl inte därför man kör med korta linor!
Så ett (lågbudget) alternativ är en Helix 9 kvm, med tre linlängder,
20 meter för lättvind ca 7 m/s
17 meter för Rock´N roll upp till ca 12-13 m/s
12-13 meter för vindar runt 17 meter och seriös vågridning, tja det funkade ju! Skitkul!
Och jag kommer nog prova ännu kortare linor framöver 🙂
Och så var det bevisat ytterligare än gång, Längden spelar roll!
/Kent, kiting blev nu ännu roligare 🙂P.S för att få 12 meters lina, lät jag bara min 24 meters lina löpa upp i kiten och tillbaka,
inget kapa linor å tjafs. Men helst skulle man nog ha ett block/ögla uppe i kiten, för att skona linorna!
Logga in för att svara.