Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälm för frammåt?

• Hjälm för frammåt?

Publicerad av niklas_s på 5 augusti, 2003 vid 22:21

hej. ja vet att ja kunde skrivit detta under inlägget ”hjälm” men brukar inte få svar när ja skriver i ett inlägg.

Hade inte tänkt å testa frammåt än för eftersom ja vet riskerna så väntar ja hällre till slutet av sessongen för då gör de inte så mycke om man skadar sig. (missar inte så mycke surf). men när ja väl bestämmer mig så skulle ja gärna ha rätt skydd till hands. har en snowboard hjälm hemma med öronlappar i vaddering som ja tänkte skulle skydda mot att skada trummhinnan. kom sedan tänka på att om denna vaddering blir blöt så kanske detta bara gör de värre eftersom vattnet i vadderingen då trycks mot örat isället förr vattnet i havet. e denna teori rätt å isåfall vad är det besta skyddet mot att skada trumhinnan? öronproppar kanske?

niklas_s svarade 22 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    6 augusti, 2003 vid 05:49

Öronproppar är guld. Gör inte så förbannat ont i öronen när det blåser 20m/s heller….

• maca

Medlem
    6 augusti, 2003 vid 06:29

Öronproppar bör skydda väl mot trycket på trumhinnan, men hur blir det egentligen med balansen? Fungerar fetvadd (liknar bomullstuss) kanske bättre??

• fnassel

Medlem
    6 augusti, 2003 vid 07:22

Det jag skriver nu har inget vetenskapligt belägg men jag tror att hjälmen skyddar dina öron väl så bra som öron proppar! Det är inte vattnet i sig som spräcker trummhinnan utan det tryck som byggs upp i örat då du med full fart kommer med det först i vattnet, altså det är luften i örat som spräcker hinnan!
    Med hjälmen på, om den nu har öronlappar, fördelas trycket bort från själva öron gången och du bör klara dig galant.
    Öron proppar hjälper naturligtvis också men du riskerar ju att få hämta ut dem genom munhålan efter några saftiga öron landningar. Dessutom skyddar de inte huvudet om du nu är rädd om det.
    Jag kan sist bara tillägga att det gör inte särskillt ont att spräcka trummhinnan! är mest en helsjuk känsla när det plötsligt blåser in genom örat och ut genom munnen!

Go for it, Fnassel

• niklas_s

Medlem
    6 augusti, 2003 vid 07:44

hehe. tack för tippsen. då kör ja nog me min hjälm som de e då

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälm för frammåt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.