• Publicerad av anonym-anvandare på 9 juli, 2004 vid 10:59

Hej!!
    Skulle bara vilja ha hjälp så att man inte blir lurad.. Ska köpa en kite utrusning och jag är 180cm o väger 87kg. Har endast åkt 4ggr alltså ”nybörjare”.
    Så nu unrar jag om det är någon som vet vilken storlek som är bäst att åka med? hur många kvm ska draken vara? confused.gif Vissa säger att det ska vara 13m2 o vissa säger 17m2. confused.gif
    Vill åka mellan 3-11m per sek. Vad ska det vara för långd på brädan? eller vikt på brädan? (Är bra på att åka Wakeboard).
    Är tacksam för alla svar smirk.gif
    Snälla Hjälp mig!!! tongue.gif
    MVH Christofer

anonym-anvandare svarade 21 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • stebe

Medlem
    9 juli, 2004 vid 11:41

Ingen kite täcker hela det nämnda vindregistret 3-11m/s. Personligen anser jag att en kite 15-18m^2(LEI, foils kan jag inte så mycket om) är bra att börja med, dels för att den ger mest åktid iaf i inlandet och dels för att de är lite lugnare i luften och därmed lite ”snällare”. Men skall du köra i 10m/s och uppåt behövs en mindre drake ca 9-12m^2.

Jag tycker det är smart att börja med en stor bräda 150-180(twintip) gärna med lite volym, de kostar inte så mycket och du kommer att kunna åka i betydligt mindre vind en med en liten planka och du kommer att lära dig åka mycket snabbare på en sådan. Visserligen tröttnar du säkert på den efter några månader men då kan du köpa en mindre ca 120-130 och ha kvar den gamla som lättvinds bräda.

• pjoter

Medlem
    9 juli, 2004 vid 12:54

har du kört wake innan så ska du absolut inte skaffa en stor klumpig directional (som liknar en vanlig surfbräda).
    jag har kört mkt snowboard innan å en del wake å en sån va det omöjligt att åka på för nån som är van att kanta.
    jag har en 151 som jag lär mig på å väger 75 ungefär. de funkar bra. men jag tror man växer ur brädan fort så köp nån rätt stor tt. dom e ju rätt billiga.

• nic

Medlem
    9 juli, 2004 vid 13:46

ca 16 kvm kite och 130 cm bräda.
    Du är van vid wakeboard så gå på direkt på 130.
    Även om du inte är van tar 2 sessons innan det känns som gjutet.

16kvm kite står för kanske 80% av kitingen i sverige.
    12kvm 20%
    8 kvm 5%

Då får du 105% kiting vilket är skiitbra 🙂
    Börja köpa de(n) stora mao.

nic

• anonym-anvandare

Medlem
    9 juli, 2004 vid 17:42

Tack för hjälpen Blir laugh.gif
    Tack mvh christofer

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications