Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing HJÄLP HJÄLP HJÄLP!!!

• HJÄLP HJÄLP HJÄLP!!!

Publicerad av anonym-anvandare på 26 januari, 2005 vid 20:13

Hjälp, eller jag vet inte riktigt hur allvarligt det är men jag skulle laga en liten ding på brädan och som vanligt slipar man ju bort allt dåligt material. Sedan när jag penslade på epoxyn börjagde det bubbla ur ett pytte pytte litet hål i själva lagningen.

Vad betyder nu detta??
    Ere lungt och det är bara att smeta på mera så kommer hålet att bli helt tätt, eller bör man göra nåt annat???
    Kanske bör tillägga att jag vägt brädan och jag tror inte att det är nåt vatten i. Är ju svårt att uppskatta vikten eftersom brädbyggarna oftast mäter utan fotstroppar eller?

Tacksam för snabba svar med bra lösningar! wink.gif

anonym-anvandare svarade 20 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • ola_p

Medlem
    26 januari, 2005 vid 20:17

”bubbla ur”? innebär det fukt, eller bara luft?
    Inte omöjligt att du hade övertryck i brädan. Det bästa är ju att låta det torka ur så mkt som möjligt innan man lagar, hade du luftskruven öppen, hur länge låg brädan öppen innan du började kladda epoxi?

• anonym-anvandare

Medlem
    26 januari, 2005 vid 20:28

Nej luftskruven va iskruvad, och brädan jade ju legat i garaget ca 10 grader innan jag tog in den och började mecka med den i rumstemperatur. Brädan har ju inte varit i vatten på länge visserligen har väl inte skadan varit så öppen som den är nu när jag har slipat upp den men den borde väl vara rätt ur torkad då tycker man. Men det är ingen fara annars eller. Det är bara att skruva ut luftskruven och kladda på mer eller?

• surfen

Medlem
    26 januari, 2005 vid 21:33

Nej kladda inte på något mer innan du vet om brädan är torr under skadan! Öppna luft skruven och ställ brädan med skadan neråt så vattnet kan rinna ur om du har något, och låt den stå ett bra tag i rumsvärme innan du börjar, och kommer det vatten gör ett lite större hål runt skadan så vattnet kommer ut lite fortare. Är det riktigt fuktigt torka helt och kolla hur mycket av skummet som du måste peta bort? Är det poröst bort med det och lägg i lite nytt skum med lite epoxy som fäster. Sen kan du blanda ut lite epoxy och microballonger till en lite fastare smet som du kan göra fin jobbet med. Vill du kan du avrunda med lite Gelcoatfiller för att få samma nyans som brädan, tänk bara på att fasa av kanterna runt skadan så du får större anläggningsyta att fästa Gelcoat/epoxy på.

• gurra1978

Medlem
    27 januari, 2005 vid 05:55

Allt du behöver veta står här.

LÄS NOGA IGENOM ALLT!

Och om man ska göra som hon säger så bör du typ ta en hårtork och låta den blåsa över skadan med skadan UPPÅT eftersom vatnnet i brädan (som antingen är bundet i skummet eller flyter omkring) är i vätskeform och blir till gasform vid fasomvandlingen (gas stiger UPPÅT) så ska skadan vara åt det hållet. Så har själv inte jag gjort tidigare men hon kan nog ha rätt när man tänker efter.

När min bräda tagit in lite vatten gjorde jag som surfen skriver och sen blåste med en hårtork länge. Då droppade vatten ut ur brädan och efter ett tag slutade det. Därefter kanske man borde vänt på brädan med skadan uppåt och fortsatt. Jag vet inte riktigt vad som är rätt men jag misstänker att om man vet/tror att brädan har tagit in mycket vatten så kanske skadan ska vara nedåt. Klurigt det där confused.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    27 januari, 2005 vid 06:04

Tja
    Beror på tempskillnaden eller att det finns fukt kvar i brädan.
    Kelso

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications