Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Hjälp med en andra kite
-
Hjälp med en andra kite
Publicerad av mikael-beck på 24 augusti, 2010 vid 06:50Hej!
Blev lite osäker nu på morgonen när jag såg att det skulle blåsa 10-12m/s och 15-16 i byarna och i rätt riktning. Perfekt kiteväder tänkte jag men med tanke på att jag bara har en 11a så kändes det lite häftigt. Särskilt med tanke på att jag väger blotta 69kg.
Jag undrar då helt enkelt vilken storlek som kan rekommenderas för dessa vindar? Kan någonstans mellan 7-9 vara lämpligt?
mvh
Mikaelkneepad svarade 14 år, 8 månader sedan 17 Medlemmar · 34 Svar -
34 Svar
-
Okej! Skulle en 8a bli för stor idag?
Såg en 2007 Switchblade 8a som såldes här på köp/sälj-delen.
Brukar vindarna vara såhär under höstarna? Är dom det tvekar jag nog inte på att införskaffa en till. Sjukt surt att sitta inne idag 🙁 -
Jag ska ut med en slingshot RPM 8kvm ikväll, men jag va ute med en Naish Rebel 9:a i 14-16 m/s en dag, och den depower som den hade var magisk.
Kiten var helt perfekt i stormvindarna, känndes magiskt stabil och pålitlig.mvh John
-
En 8 kan funkar men nu väger du inte så mycket. Jag själv har en 7a och har gött med tryck i 15 skm, Så jag hade nog försökt hittat något mindre än 8.
Det är inte ovanligt att det blåser mycket på hösten, men det brukar inte vara så mycket utan ligga runt 10 skm och då funkar en 8 perfekt ju
-
Okej fan vad sugen jag blir på att dra ut nu men vågar inte med min 11a xD
Men jag tror jag försöker hitta en 7a alternativt 8a om jag hittar en till bra pris. Jag får helt enkelt biffa till mig lite 😀
Är switchbladen bra annars? Sett många som kört med den?
Har en Cabrinha Crossbow 2010 och är så j*vla nöjd med den 🙂 -
Jag har kört min 8a switchblade när det blåst upp till 20m/s i byarna och det är absolut max för mig som väger strax under tresiffrigt. Det funkar bra i upp till 18 i byarna, över det så känner man sig riktigt överiggad.
Obsevera att jag väger 30kg mer än dig.
-
Vet inte vart du tänkt köra men här på västkusten med byvindar på upp mot 21 ms så tycker jag inte man ska gå ut över huvudtaget om man inte är erfaren. Ska du ut i såna vindar så är det 5a eller mindre som gäller. Du riskerar bara din egen och andras säkerhet och drar dålig publicitet över sporten om det händer något.
Nu antar jag att du är nybörjare med tanke på din quiver och regdatum. Det kan ju såklart vara helt annorlunda.
No hard feeling men det är alltid nybörjarna som är sämst rustade i hårda vindar eftersom de inte hunnit köpa in sig på smådrakar.
-
Det stämmer det du säger Yann. Är inte speciellt erfaren och vore jäkligt trist om man orsakade något som skulle leda till ett eventuellt förbud på en kitespot.
Sen vad gäller vindstyrkan så är jag inte så himla sugen på att gå ut i för starka vindar. Vore ju jäkligt trist att tappa kontrollen och skada sig själv och/eller andra.
Samtidigt vill man ju kunna vara ute när det blåser 10-12m/s och kanske byvindar på upp till 15 så en kite till i storlek 7-8 får jag nog skaffa mig 🙂 -
Om något sker i dessa vindar med en mindre drake så är det oftast (ca 95% av gånger) mycket mer allvarligt än om det sker med en 12:a i 7 m/s… Instämmer med Yann om byigheten och som nybörjare.
-
Jag kördr min Naish Helix 9.a i 14 senast utan problem, lite depower bara. Väger 95 så det kan ju vara en anledingen 🙂 Kommer köra den idag med 🙂
-
Lance;627549 wrote:Jag kördr min Naish Helix 9.a i 14 senast utan problem, lite depower bara. Väger 95 så det kan ju vara en anledingen 🙂 Kommer köra den idag med 🙂
Hoppas att du skojar om det där… Kolla byarna. upp till 19 m/s och det kör man inte en 9:a i..
Tänk på säkerheten i första hand.
Om jag skulle gå ut skulle jag ha min 5:a och då väger jag iofs bara 80 kg men ändå…
-
Ja den är från 9,30 iofs. Men bara att skriva att man går ut med en 9:a i 14 m/s på ett forum med massa nybörjare är idiotiskt…. Tror ingen som är lite mer erfaren gör detta. Som sagt jag går ut med 5:a eller max 7:a i 15 m/s.
Men det är bara min åsikt. Och jag brukar mest tänka på säkerheten och alla nybörjare som jag inte vill skall bli skadade..
Och just nu visade det en topp 18 m/s i Falkenberg…
-
hummm.. att vara ute med 9a i 15m/s funkar fint som snus. Självklart ska man inte göra det som nybörjare men bull att säga att det inte går. Gäller ju inte alla 9: or men vissa (som caution) klarar mer vind än en del andra.
Sen beror det ju på vad man har för bräda. En sjuk skillnad på att gå ut med 122*37 och bli släpad ut i vattnet mot att köra strapless på en 6′ och endast ha den som lift till vågorna.har sagt det typ 100ggr 10m/s=36km/h, dvs redan i 10m/s blir du släpad snabbare än laglig mopedhastighet rakt med vinden mot föremål. Loopar du sen kiten går det betydligt snabbare. Så att ge sig ut som nybörjare i över 10m/s är helt IDIOTISKT!!!!
-
Pjott: Jag har inte sagt att det inte går men att det är dumt att skriva det på ett forum som massa nybörjare läser och tar intryck av eller hur 😉
Logga in för att svara.