Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Hjälp med en andra kite
-
köp min EH wave 7a för 1200 kr! perfa nyskick på både bom och kite.
-
Man kan ju tänka såhär:
KRAFTEN i vinden ökar exponentiellt med vindhastigheten i kvadrat – alltså går det från 6 m/s till 12 m/s så har du FYRA gångers helvete att tampas med ( -eller, ja 4 ggr roligare…)
VINGYTAN i kvadratmeter är linjär mot kraften i kiten – alltså – vafan räkna själv.
BYIGHETEN/TURBULENSEN är ju det svåraste att tampas med och det blir vanligtvis alltid jävligare ju MER det blåser.
Nu stämmer ju inte det till hundra eftersom en åtta inte är en helt nedskalad tolva, depowermöjligheter varierar m.m. – men ändå…
(-jag var hängflyginstruktör förut…)
-
Nu har nog du klart mer kunskaper i det här men det du beskriver handlar väl egentligen om vilken lyftkraft en vinge har i en given hastighet ( i det här fallet vindens hastighet)?
När man kitear är det ju inte bara vinden som ger fart utan också vi, vilket gör att apperent wind när du surfar är något helt annat än vad den är när du står stilla (spec i lättvind). Sedan accelererar kiten också när den flyttas i fönstret vilket också skapar apperent wind. Av de två anledningarna handlar lättvind om att köra fort och sina kiten medans hårdvind ska den va parkerad å man ska köra sakta och gräva fast brädan i vattnet.
Förutom den ”enkla” delen med apperent wind ska också räknas in projicerad yta, drag som skapas av linor, leading edge, vingtippar mm och också hur kiten deformeras av de olika krafterna. Till detta kommer ytterligare grejer som hur mkt man skotar in, svänger kiten, osv, osv. 🙂
Som de flesta som testat vet så får man nästan samma flygtur med en 9a som en 12a om man styr den rakt ner i powerzone från kl 12, man kommer också upp på brädan med båda men med 12an är det bara att köra vidare medans man sjunker igenom med 9an.
Enkelt sagt är det hela sjukt komplext och gör hela diskussionen om m/s hit och dit ganska meningslös. Vissa kan köra 12a medans andra kör 6or trots samma vikt. Som nybörjare ska man alltid höra vad andra på stranden säger och ge fasen i att gå ut med en kite i dess övre register tills man har bra koll på det hela och överhuvudtaget ge tusan i typ 10m/s+.
-
Pjoter, du har helt rätt. Mitt inlägg var bara att att väcka tanke kring det som skrivits tidigare i tråden; respektera vindstyrka och framförallt uppgifterna på max i byarna…
Sen kan man förstås inte låta bli att klura lite ändå. I hängflyget gick utvecklingen från dinosaurierna (drakliknande rogallo-vingar) till att man ville minska det inducerade luftmotståndet; alltså det motstånd som blir av att det är luftvirvlar runt kanterna som vill utjämna tryckskillnaderna. Man får elliptiska spetsar och långa smala skapelser (-är speed3 på väg dit?)
I flyget räknar man att vinden vrider mot högre gradtal speciellt från marknära (- gäller mer en gråkall dag utan solinstrålning som ju ger vertikal mix) alltså om du på västkusten har vinden i ansiktet från höger rak tvärs så skulle kiten en bit upp kunna få lite off-shore…. ; bara spånar…
Logga in för att svara.