Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med fotstropparna!

• Hjälp med fotstropparna!

Publicerad av ted på 30 mars, 2002 vid 13:52

Jag har en Mistralbräda (Flow 131) men jag har problem med mina fotstroppar. De böjs och vrids när jag lägger seglet mot brädan för att vattenstarta! Jag använder de fotstropparna som medföljde brädan. Ett problem verkar vara att det endast finns ett hål i varje ända av stroppen för att fästa i brädan m.h.a. skruv. Detta gör dem lätta att vrida .(de böjs även lätt ner)
    Ska man köpa nya stroppar eller gör jag något fel?
    (Stropparna har en hårdare innerdel som man kan variera storleken på, med ett hål för skruven i varje ända. Utanför detta sitter ett mjukt skal MED TVÅ HÅL i för skruvar)
    /En som vill komma i fotstropparna!!

anonym-anvandare svarade 23 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    30 mars, 2002 vid 14:14

Jag har samma problem på min Seatrend. Fixade det troligtvis idag genom att borra nya hål i fotstropparna och använda befintliga hål i brädan i så stor utsträckning som möjligt så fick jag två skruvar i varje ände av stropparna. Detta gör att de inte vrider sig. Men var tvungen att flytta fram bakre stropparna en placering framåt för att slippa borra i brädan. Däremot var jag tvungen att borra i brädan för de främre stropparna. Detta istället för att flytta bak de en placering vilket jag inte ville. Fyllde hålen med epoxilim och där drar jag senare i en träskruv.

/Rille

• oscar

Medlem
    30 mars, 2002 vid 17:13

Använd en BRA skruvmejsel och dra åt hårt. Borra i brädan skulle jag inte rekommendera. Vid sidan av pluggarna är det ju bara skumkärna. Och hur bra håller skum, även om man fyller med epoxy? Isåfall ska man nog fräsa ur och lägga dit nya pluggar.

• calle_b

Medlem
    30 mars, 2002 vid 17:42

Hej du!!!!

Köp Tabou-stroppar!
    Dom rackarna är ganska hårda och väldigt fina över lag…De bör passa Mistral…
    Garanterat värt slantarna ur sommar-budgeten:)

Ut o surfa!

• anonym-anvandare

Medlem
    30 mars, 2002 vid 17:57

Om du har 2 skruvhål i brädan så finns en liten plastadapter att köpa. Den har en tapp som går ned i det ene hålet i brädan samtidigt som den har en krans med taggar runt hålet som skruven skall gå genom. taggarna går inn i stroppen från undersidan. Vidare finns också en liten avlång metalplatta med 2 hål och taggar. denne sätter du inuti stroppen och du får därför taggar både på ut och insidan av stroppen och den roterar därför inte mer.
    Kom ihåg att kolla att det blir rätt avstånd mellan tappen och hålet för skruvan. Jag har sätt att SurfersWorkshop.com (Paddy)har denna adapter. Även Starboards har dessa adapters.
    mvh,
    JJ

• oscar

Medlem
    30 mars, 2002 vid 18:55

Har inte mistralbrädorna ett antitwistsystem? Har för mig att de har små hål runt plugghålet där en liten bricka som sitter runt skruven med piggar i passar.

• anonym-anvandare

Medlem
    31 mars, 2002 vid 07:55

Köp da kine core contour stroppar.
    Överlägsna.

Norrlandssurfaren

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications