Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › hjälp mig välja buss
-
hjälp mig välja buss
Publicerad av highflyer på 12 juni, 2007 vid 21:09har krockat bilen precis och nu ska jag köpa en buss men vet inte vad jag ska ha för någon. hjälp mig, alla förslag välkommnas.
Krav: minst 3 brädor ”största 239” 2 master 5 segel i kite och ett par kitbrädor + diverse småprylar ska gå in utan problem.
Max 50 000 kr, så ny så möjligt typ inte äldre än -95magnuz svarade 17 år, 3 månader sedan 10 Medlemmar · 18 Svar -
18 Svar
-
T4a, den korta om den skall vara lite smidigare, den långa om du vill inreda för att kunna bo i lite längre perioder.
-
Hur stor bräda får du in i den korta modellen? Inte allt för snätt packat..
-
X1an som är 240.5 går in liggandes platt på golvet… Har ingen mellanvägg i min så jag kan ju låta grejer sticka förbi, å då går ju även rätt långa brädor in.
-
ja den är ju helt klart interesant. brädorna går in fint på längden även om man har mellanvägg.
Mera förslag på andra märken. vw är typ det enda som jag har koll på -
Toyota har HiAce modellen också. Finns en lång och en kort modell där också, 250 cm resp 290 cm lastlängd. Den korta modellen känns mycket lika T4an i storlek (invändigt). Toyotas långa är ca 10 cm längre än långa T4an (invändigt). Yttermåtten har jag inte koll på, men jag tror att de är ganska likvärdiga.
Jag pratar om HiAce modellen som kom 95-96. Till i år har den fått en kosmetisk uppdatering, annars är det lite som är uppdaterat under åren.
Toyota är ju kända för sin kvalite på vanliga personbilar, och det verkar även stämma för deras bussar. Jag har inte haft något problem med min alls, sedan jag köpte den förra våren. Fick till och med brev att en firma vill köpa den, för att exportera den vidare t Afrika. Men dom skulle nog inte gilla automataren…
Inredningen känns lite enklare i Toyota än en caravelle. Den är väl mer i linje med vw transporter. Förarhytten är bra inredd, mer tanke på hur det ser ut i skåpet.
-
Är inte HiAcen ful som stryk? (Om man nu tycker det spelar nån roll…)
-
Det finns egentligen bara ett alternativ när det gäller buss…du får in bra mer än 3 brädor i denna…
Vår är fortfarande tillsalu, med det lilla kruxet att den står i pozo på GC. -
hehe ja dom är feta men drar lite mycket soppa ticker jag och vill ha något nyare
-
Jämför man VW T4 och HiAce, är Toyota en givet snyggare! VW T1 och T2 är lite svårare att slå… Van ser ju oxå coolare ut (passar perfekt utanför banken när man länsar kassan).
En nackdel med Toyota är att den är bakhjulsdriven. Märks väl mest vid halt och på sand.
-
Vi körde en hiace till vemdalen i vintras och den spann på rätt duktigt men den var lätt att kontrollera, ville inte snurra allt för mycket iaf och betydligt lättare att ta sig upp för dom branta slingriga vägarna upp till stugan jämfört med nio-femman vi också hade. Hiacen hade dubbdäck med hälften av dubbarna kvar och saaben friktion.
På vägen hem däremot så hade det regnat hela dagen, någon enstaka plusgrad och snön på vägbanan förvandlades snabbt till tjock spårig is och då visade hiacen sin sämsta sida och flög som en vante över vägbanan. snittade nog kring 30 i tio mil men saaben låg inte långt före
Och till T4 matchen:
Jag har kört en hel del T4 pickup enkelhytt med både den gröna och den blå instrumenteringen samt skåpbil med mellanvägg med den blå instrumenteringen (inte säker på årsmodellerna) vet inte om det beror på bilarnas skick men den nyare generationens t4 (blå instrumentering) känns mycket mer personbil och trevlig att köra. Men hiacen ligger snäppet över enligt mig. trevligare växellåda och komfort m.m. det enda är att den känns ganska slö med den lilla bensinaren om man lastat om man jämför med vws tdi. så ska du ha mellanvägg och lb reggad så skulle jag tveklöst satsa på en lite vridstarkare diesel.Bryr man sig om utseende dessutom så är ju hiacen överlägsen T4 och med enkla medel kan man göra den riktigt snygg! Såg en i hamnen i Båstad förr förra sommaren. Röd hellackad med Americanracing-liknande fälgar och någon logga, tveklöst snyggaste skåpbilen jag har sett. Bör vara någon sufare som äger/ägde den.
Övriga:
Hyundai H1 – Har för mig dom har riktigt generösa garantier, vär att kolla upp?
MB Vito – Njäee
VW Caravell – Bättre komfort än Transportern..?Vinnare: HIACE
-
Har nog siktat in mig på en hiace 2,4 TD mellan -96 och -00. Är det något speciellt man ska kolla efter. Hur är automat lådorna på dessa och hur många mil tror ni en diesel rullar innan de börjar krångla allt för mycket.
Vet någon vad skatten ligger på en sådan som är lastbilsreggad.
Tack för all bra info!
-
Kolla rosten NOGA om du överväger en hyundai även om den bara har ett par år på nacken. En polare jobbar på besiktningen och säger att det är väldigt mycket rostiga balkar..
Logga in för att svara.