Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › hopp fråga
-
hopp fråga
Publicerad av anonym-anvandare på 28 augusti, 2001 vid 17:45hur hoppar man… jag menar jag kör fullt tryck drar bak seglet lite och svänger upp mot en våg, det enda som händer är att brädan guppar över vågen eller gör ett litet hopp över den… vad gör jag fel? jag vill ju komma flera meter upp och loopa och hålla på som de stora pojkarna gör…
judo-freddan svarade 24 år, 2 månader sedan 2 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
kör du i apelviken eller liknande där det finns brytande vågor hoppar du vare sig du vill eller ej.. 🙂 ska man hoppa på lite chop så ska man trycka till med bakbenet precis på vågen och sedan dra upp benet i luften, ungefär som man gör när man hoppar på land utan bräda.. loopa ska vara lätt bara man vågar, men vad vet jag? 🙂
kolla på http://www.larspetersen.dk/Main_clips1.html där finns det en videosekvens med instruktioner. -
Jag är ingen expert direkt, håller på att lära mig själv men i teorin ska det gå till så här: När du möter vågen ska du inte stå över brädan utan hänga ut över vattnet som vanligt. När fören lyfts något av vågen ska du hjälpa den att lyfta ännu mer genom att sträcka ut och ”komprimera” aktern med bakfoten samtidigt som du lyfter uppåt i främre fotstroppen. Lyft samtidigt riggen uppåt. Gör man detta rätt ska det när du övar på land se ut som om du samtidigt hoppar sidledes och skyfflar jord med en spade över ett staket 🙂 För ännu mer tryck i hoppet kan du ta ett pumptag förutom det andra.
När du är uppe i luften kan du lyfta upp brädan med bakfoten så att häcken nästan vidrör aktern. Vinkla brädan så att vinden trycker på undersidan. Detta för att du ska falla av så pass mycket att du inte får spinout när du landar.
Landa kan du göra på två sätt. Det första är med nosen före och känns äckligt men funkar om du precis när du landar sträcker ut bakbenet så att brädan planar ut. Du fortsätter oftast plana efter denna landning. Nr 2 är förstås med häcken före och känns säkrare men du får svårare att plana vidare efteråt.
Hoppas detta ger något och lycka till.
Judo-Freddan

-
jag tycker det låter onödigt komplicerat. jag brukar bara trycka till med benen/bakbenet på en våg.. 🙂 å sen kan det vara bra att försöka ha främre benet ganska rakt..
-
Det bästa tipset jag fått är att trycka ner på masten (dvs bommen) ordentligt innan hoppet, så man ”studsar” upp ur vattnet. Tajmas det rätt på vägen kommer man ganska högt.
Chop-hoppa tror jag är lättaste sättet att träna. Att ”gunga” brädan i vattnet tills man får lite höjd..
-
Kolla Juli-numret av engelska Windsurf…
Jag letar just nu efter Augusti numret dar det ska finnas en del 2.
-
Onödiga tips om du är nöjd med en halvmeter i höjd eller seglar tvåmetersvågor dagligen. Är du ute i normala svenska förhållanden gör allt som bidrar till att lyfta brädnosen när du träffar vågen att du får en högre och längre flygtur. Vad händer om du sen bara står där efter att du har rätat på bakbenet, jo du tror själv att du har varit två meter upp men fenan lämnar knappt vattnet och aktern åker sidledes när du ska landa så du får spinout.
Judo-Freddan

Logga in för att svara.