Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › hoppa med kite!?
-
hoppa med kite!?
Publicerad av waterboy på 23 februari, 2004 vid 17:00Jag har en gammel 5,7 m2 kite som är tvålinig. Går det att hoppa med en sådan, isf hur?
Jag har hört att man ska ligga på slör, gå upp i vind en kort stund samtidigt som man styr upp draken rakt upp. Har testat men det funkar inte alls.
Sen kan jag knappt slöra med kiten, det vill bara ut o sidan och upp hela tiden, jag vill stanan på samma ställe. Tips!?Jag måste ju lära mig nu innan isen spricker upp…
Och starterna, bästa sättet? Man ska få draken på rygg men den glider ju med när man springer mot den…tacksam för svar!
anonym-anvandare svarade 21 år, 2 månader sedan 9 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Öh… Ta det försiktigt grabben…. Starta INTE kiten nedanför dig i vinden. Ni bör vara 2 pers. Även små kites kan ställa till ett helvete. Eftersom du inte verkar ha koll så tycker jag du ska ha med någon som har det eller låta bli… Är jag tråkig nu?
-
Klart att jag aldrig kör ensam. Vi är alltid två eller tre pers, en lyfter upp kiten och en håller i den som kör om det skulle bli för mycket tryck så man inte ramlar o släpas framåt.
Men det är klart att man ska starta kiten på sidan (LE mot vinden), eller snett nedanför sig väl!? hur annars?Vi tar inga risker i onödan, men jag vill veta hur man gör i teorin, om det ens går att hoppa med en gammal kite…
mina 134 inlägg är vindsurfing nästan allihopp…
Jag är vindsurfare i hjärtat men har fått låna en drake nu i ett tag. -
Starta kiten 90 grader mot vinden… Kiten på högkant!
Allt annat är direkt farligt. -
Jag håller med om att bästa sättet är att starta kiten är 90 grader mot vinden. Men hur gör man på isen när man kör med en femte lina?
När man drar i femte linan så kommer kiten upp snällt i luften, men det blir ju alltid downwind (mitt i kraftzonen)./Rickard
-
Det blir lite drag i början, men det e okej om man e med på det
-
Ursäkta men måste det inte blåsa typ 30m/s om man ska kunna hoppa med en 5.7m2:s kite??
-
Klart man kan hoppa med en 5 m2 kite!
Om den är väldigt trögsvängd kan det dock vara svårt.Trixet är att ha bra fart. Oftast går det snabbare i
halvvind än i slör. När du har fått upp farten svänger du
kiten uppåt/bakåt så fort det går. Då blir det en
pendeleffekt som lyfter upp dig.Det svåra är att undvika att kiten tappar luften och
faller ner efteråt. För att undvika det ska du styra
den framåt igen så fort du lämnar backen.Med fast snö/is, snabbsvängd kite och vind över 5m/s,
får man lätt upp hastigheter så att pendeleffekten blir
riktigt läbbig.
Det går även att hoppa med min 3 m2 kite, även om höjd
och hängtid blir liten. 🙂/Ylva
-
tack ylva
äntligen nåt vettigt svar…
Tror den är lite trögsvängd då, för jag brukar göra så som du säger, och det går inge vidare. Får bra tryck uppåt, men sen händer inte så mycket… fast har inte vågat testa i mycket vind än, verkar farligt på is.
tack ändå! -
Lycka till!
Övning och starkare vind är nog lösningen. Fast ta det försiktigt! Det bästa är om du kan köra på packad snö
som ger bra fart, men inte är alltför hårt att trilla på./Ylva
Logga in för att svara.