• Hopphjälp

Publicerad av anonym-anvandare på 6 augusti, 2005 vid 11:39

Hej,

Jag har surfat nu ett tag och vill utvecklas mer såklart. Hur gör man när man hoppar? Jag har inte surfat i några större vågor så jag vet inte hur man hoppar i vågor (heller). Hur gör man, skär man in i vågen eller? Och hur gör man på plattvatten? Nån sa att man gör som när man åker skejtboard men jag får liksom inte upp brädan ur vattnet liksom (fastän jag planar)

Tackar så mycket på förhand!

/Jens

rasmus_w svarade 20 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • tdk

Medlem
    6 augusti, 2005 vid 14:03

Det ÄR faktiskt nästan som skateboard.. ”stampa” till med bakfoten. Men man får vara rätt snabb om man säger så.. Det är inte bara att lägga tryck på foten.. Hur man gör med framfoten kan jag inte riktigt svra på, för jag har inte tänkt på det.. crazy.gif

• militaren

Medlem
    6 augusti, 2005 vid 16:53

1.unhook
    2.krypihop som en tiger
    3.lyft brädan med fram foten
    4.kryp ihop
    5.släpp på trycket för att landa med tailen eller så håller du kvar så att de blir en nos landning

• bergelin

Medlem
    7 augusti, 2005 vid 09:09

Samma idé som på en skateboard eller innan ett hopp med snowboard. Försök hitta ett chopp en bit bort som ser ut att ha en bra vågdal.. innan den så var mjuk i knäna för att inte tappa fart i de föregående vågorna. När du kommer till choppet/vågen tryck ner med bakfoten i vågdalen och direkt efter upp med framfoten på ”kicken” på hoppet. Det rkävs en del träning men efter ett tag kommer du få in timingen och då är det bara att flyga. / E smirk.gif

• judo-freddan

Medlem
    7 augusti, 2005 vid 11:22

1. Vinkeln mellan vinden och vågorna har betydelse för hur enkelt/svårt det är att hoppa. Vid rak pålandsvind så har vågorna samma riktning som vinden. Det innebär att du måste lova upp rätt kraftigt för att träffa vågen någorlunda vinkelrätt. Det andra extremfallet är sideshore med vågor som har vridit in 90 grader mot vinden. Din riktning är då rakt mot vågorna på vägen ut vilket gör det mycket enklare att hoppa. Det vi oftast får i det här landet är någonting mellan dessa två extremfall d v s cross shore.

2. Det är alltid svårt att hoppa om du inte har tryck i seglet. I marginella förhållanden där man får kämpa för att plana och/eller det är jättebyigt så är det svårare. Med jättetryck i seglet och spetsiga brytande vågor kan det vara svårt att inte hoppa innan man har lärt sig hur man dämpar det hela. Så vad du vill ha är någonting mittemellan.

3. Stance. Om du ska kunna hoppa så måste din seglingsställning innan hoppet kännas bekväm. Om det hela tiden känns som att du först hänger ut för mycket och sekunden efter känns det som att du ska dras över till andra sidan så kommer det inte att bli lätt att hoppa eftersom ett hopp bygger på att du har balans innan. Här är ett par tips raka armar, rakt framben som ”plattar ut” brädan och böjt bakben. På samma sätt bör du experimentera med hängselelinornas placering. De sitter rätt när du varken behöver dra med bak- eller framhanden för att hålla balans i riggen. En bra test är att segla ”no hands” i 10-15 m. Går det bra så sitter linorna rätt.

4. Hoppet bygger på att du hoppar själv d v s får luft under brädan och att du när du har lättat drar upp brädan mot häcken med bakfoten. När du träffar chopet är du urkrokad och när brädans nos börjar lyftas av chopet hjälper du till genom att lyfta med frambenet och räta upp och ”stampa till” med bakbenet. Tänk Kajsa Bergqvist. Hon hoppar inte jämfota utan gör avstampet med bakbenet och lyfter ekipaget med fram-handen/benet för att skapa rörelsen uppåt/framåt. Så lyft riggen uppåt framåt med armarna. På land skulle rörelsen se ut som du hoppar sidledes (ej jämfota) över en sten samtidigt som du slänger iväg en skyffel jord framåt. När du lättat drar du åt dig riggen med armarna och drar brädans akter ända upp mot din akter. Ju mer kompakt ställning desto längre högre flygtur. Vinkla brädan lite så att botten pekar mot vinden för att falla av lite. Om du vill så högt som möjligt så faller du inte av någonting och går ganska högt i vind vid hoppet. Nackdelen är att du kommer att dimpa rakt ner och inte kan plana vidare vid landningen. Om du vill ha en lång men låg flygtur gör du tvärtom.

5. Landning. Här finns två alternativ. Plantera Brädnosen eller brädaktern i vattnet. Det här är lite efter tycke och smak. Nosen först känns äckligt första gångerna men är en ganska säker landning. Vid noslandning gör rockerkurvan gör att brädan snabbt klättrar upp till ytan igen och detta är inte så dumt om du vill plana vidare efter landningen. Undvik plattlandning om du inte vill ha två brädor istället för en.. grin.gif

Lycka till!

• anonym-anvandare

Medlem
    8 augusti, 2005 vid 21:03

måste man stå i stropparna när man gör det? confused.gif(hoppar) eller det går utan ooo.gif

• jakob_s

Medlem
    8 augusti, 2005 vid 21:29

Det går lika bra att hoppa med fossingarna i stropparna som utanför!

Dock brukar landningen vara ”lite” ”knepig” när brädan inte är där dina fötter är..

• rasmus_w

Medlem
    9 augusti, 2005 vid 00:28

En övning jag läste om bestod i att rigga brädan, ta ut fenan, ställa sig i stropparna och försöka hoppa framåt med brädan. Tydligen gör de flesta instinktivt rätt då.

Sen är det klart, gör det med sand som underlag eller med nån bräda du inte är så rädd om.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications