• Publicerad av hakanh på 30 september, 2008 vid 16:03

Hallå allihopa. Har kommit så långt i åkningen nu så jag har börjat hoppa en hel del. Skitroligt! Jag undrar dock om det blir bäst med eller utan avstamp. Vad jag alltid gör är att köra lite nervind så jag får upp fart sen kantar jag hårt innan upphoppet. Sen i upphoppet har jag provat att både stampa av och att låta bli.

Själv tycker jag det känns som att jag får ett bättre upphopp och en bättre position i luften om jag gör ett avstamp i upphoppet (med förutsättning att jag timar avstampet rätt). När jag snackat med polare om det säger dock de flesta att de inte gör något avstamp.

Vad blir normalt bäst och vad är lättast, med eller utan avstamp? Tacksam för tips!

/Håkan

skejtar_henke svarade 17 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • neven

Medlem
    30 september, 2008 vid 16:05

Definitivt bäst med avstamp så länge du får in timingen rätt. Det är lika bra att nöta in det där för den timingen kommer att vara livsviktig för alla andra tricks framöver, speciellt när du sen börjar köra urkrokat eller vill göra pop-hopp med kiten lågt.

• egget_

Medlem
    30 september, 2008 vid 16:16

Ska du få rejäl höjd behöver du stampa av….annars hinner du dåligt runt sen när du ska börja snurra och annat kul.

• hakanh

Medlem
    30 september, 2008 vid 16:27

Tack för bra och snabba svar! Fick dessutom de svaren jag hoppats på för har själv tyckt att det har känts bäst och mest rätt med ett bra timat avstamp.

• skejtar_henke

Medlem
    30 september, 2008 vid 18:32

Så här då ungfär. Vil du hoppa högt måste du stampa av allt vad du orkar i exakt rätt sekund. Vill du bara lyfta lite och har dålig kopp på vad du gör kan du ju böra med att bra dra i draken och koncentreara dig på skäret. Men vill du ha hjöd i hoppet och inte flyga långt så ska du stamapa till. Annars blir som en hopp utan ollie på skatespråk( den skolan jag kommer ifrån ju )

Sen vidare så när du kan det kan du ju prova att kroka ur och bara poppa utan att röra draken och prova att köra tricks på bara pop…. Det är kite på riktigt det…

• wibban

Medlem
    30 september, 2008 vid 21:17

Som Henke påpekar så är det kanon att åka och träna lite popp utan att använda kiten till hjälp. Du lär dig då hur du bör göra ditt avstamp på bästa sättet.
    Sen skulle jag inte rekommendera dig att åka nervind och skaffa fart i början. Det gör det svårare att tajma avstamp och svårare att hålla koll på var kiten är. För att göra ett bra hopp behöver du inte fart men vill du komma riktigt högt så måste du ha fart… dvs du lär dig bra när du åker ”lagom fort” hur du ska hoppa om du fokuserar på timing i avstamp tillsammans med hur du gör med kiten och bommen…

Som Henke oxå påpekar så kan du göra mycket utan att använda kiten som hopphjälpmedel. En bra popp och lite trix på det är hur kul som helst. Kan du det så kan du hoppa högt 🙂

• trumpeten

Medlem
    1 oktober, 2008 vid 05:54

Vänta vänta vänta avstampet det snackas om är det att man böjer på benen och trycker ifrån från vattnet så som man kan se nybörjare göra ibland?
    Då fastnar ju brädan i vattnet?

Ett avstamp borde vara att du edgar upwind och sen glider brädan automatiskt ur vattnet. Kolla på Ruben lenten senaste film, han kör några hopp.

• hakanh

Medlem
    1 oktober, 2008 vid 07:42

Hej igen. Att kanta ordentligt försöker jag alltid göra. Sen med avstamp menar jag att jag skjuter ifrån hårt med benen precis i det ögonblicket kiten lyfter mig. Men jag böjer ju inte benen nåt extra innan (dvs jag kantar hårt med bakbenet böjt och frambenet utsräckt).

Precis som Trumpeten nämnde kan brädan fastna lite i vattnet om jag stampar av vid fel tillfälle men timar jag avstampet rätt tycker jag att jag får ett skönare upphopp än om jag bara kantar och låter bli att stampa ifrån.

Så är denna typ av avstamp något man ska försöka göra eller ska man låta bli??

Som skidåkare är jag egentligen van vid att inte göra avstamp (ett avstamp på en kicker med skidor leder till en högst otrevlig luftfärd vilket säkert en hel del vet :grin:)

• skejtar_henke

Medlem
    1 oktober, 2008 vid 07:52

Du ska alltid trycka ifrån… Om du kör snowbord på en kicker så kan du ju trycka ifårn för att få bättre höjd men måste göras med känsla… Samma här.

Öva öva öva…

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.