Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hot Sails — Dawg
- 
		Hot Sails — DawgPublicerad av henarsson på 18 maj, 2006 vid 09:48Någon som har testat Dawg seglet …vad tyckte ni. 
 Det jag har läst låter lovande ….Oregistrerad svarade 19 år, 5 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
- 
			3 Svar
- 
OregistreradGäst18 maj, 2006 vid 10:19Hrmf… jag är ju så grymt partisk man kan bli, men: Väger du under 80, kanske till och med ner mot 70 är Dawg hur grymt som helst. Det som är störst sensation i känsla är vikten. Dawg känns helt viktlöst, lättare än ALLT annat där ute. En annan fördel är att de kan riggas på få och korta master. Seglet är helt genomdesignat, vad gäller mastkurva, buk outline mm för lättare seglare och är dämed självklat mycket lämpad för just lättare seglare. Nackdelen blir logiskt nog de motsatta. Dvs om du är tyngre och seglar fulltryck. Då har det lite svårt att hålla uppe formen. För lättare seglare är det tvärt om stabilt och extremt vindtåligt, men är man tung och stark och gillar tryck är tex Spyclone ett lämpligare free- och vågsegel med mycket snärt. Ola H är väl inte helt opartisk han heller men känner jag honom rätt kommer en väldigt lång, analytisk och substantiel beskrivning av Dawg vilken sekund som helst! Slå en pling om du vill snacka mer! 0733-169000 Jesper B 
 hotsailsmaui SCHWEDEN
- 
verkar grymmt det seglet, men kommer det inte bli väldigt skevt om man inte kör dawg hela linjen? om detväger mindre menar jag, eller kanske inte så mycket så det gör så stor skillnad? iaf kanske köra upp t.o.m runt 5.3 brytet? för annars hade det varit sååå sjuukt klockrent att köra ~4.0 4.7 i någon annan modell och rigga på 400 och sen även kunna rigga 5.3an dawg på 400 den med… 
- 
OregistreradGäst18 maj, 2006 vid 10:57Det finns rejäl logik i att köra alla segel i samma linje. Dock tycker jag man kan göra ett undantag från denna logik vad gäller sitt största segel. Om det nu är en 5.3 eller 5.9 eller vad man nu har som sitt störsts småbrädesegel (beroende på vad man gillar, gör och väger). Det största seglet har högre krav på sig vad gäller bottendrag, vikt mm relativt sett de mindre storlekarna. Jag har pendlat mellan båda logikerna. Oftast har jag ett segel som är lite lättare och med med ”low end grunt” som största segel. väger man under 75 -80 kg är Dawg defintivit ett alternativ. Väger man under 70 är det defintivt det bästa alternativet! /Jesper B 
Logga in för att svara.