• Publicerad av danielsan på 1 juli, 2003 vid 09:23

hur gör man för att skära emot vinden? Jag har bara lärt mig att åka sidled eller med vinden… dock ej inte vidare långt för kiten kommer ur powerzone, hur kan man göra för att behålla den i power hela tiden?

danielsan svarade 22 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    1 juli, 2003 vid 12:39

du kanske har för lite vind? Det ska ju vara tryck i grejerna. sen e d bara att skära. om du behöver styra din drake upp o ner hela tiden har du nog för lite vind.

• anonym-anvandare

Medlem
    1 juli, 2003 vid 14:13

Höjd kan du ta när du har bra tryck i kiten. Det viktigaste är dock att kanta brädan rejält för det är i princip det enda som styr din vinkel mot vinden.
    Det är inte lätt men det går och det går bra när det väl går…..

May the wind be with us!

• anonym-anvandare

Medlem
    1 juli, 2003 vid 14:43

ner med hälarna så kantar du bra och sen fixerar du blicke högt upp i vinden då tar du höjd bättre.

lycka till
    Erik smirk.gif smirk.gif

• joje

Medlem
    1 juli, 2003 vid 18:19

..ja för lite tryck i draken gör det svårt/omöjligt att ta höjd. Jag plöjde länge med för liten kite…
    Om du har ca 10 kilos drag i selen när du står still på standen kommer du snabbt att lära dig ta höjd på vattnet. Har du inte 10 kg tryck: byt till större kite eller vänta på mer vind!

När du väl är uppe och åker med rätt storlek på kiten, försök att bromsa/kontrollera farten så tar du höjd.

lycka till!

Johan

• danielsan

Medlem
    1 juli, 2003 vid 21:06

Jag har en 16,5m2 kite, vilket inte borde vara för litet om det blåser en del. Den har jag dock bara testat en gång med den och då i mycket dålig vind. Har tidigare bara kört på mindre drakar och då ARC, 8,4 och 11,2. Jag väger ca 80kg.

Är det någon som har en bra länk till en sida som förklarar hur man gör en vattenstart?

/Daniel

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications